Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/1/2011, 14:55  Předmět:  Oldřich Doležal Odpovědět s citátemDolůNahoru

Oldřich Doležal


Onen pilot se svou posádkou se zasloužil o jedno z nejvýznamnějších vítězství 311.Československé bombardovací perutě v RAF.

Narodil se v roce 1912 v obci Vítové u Fryštáku.V mládí prošel leteckým výcvikem ve Zlíně a pak nastoupil k firmě Baťa. Dne 13.března 1939 odletěl se svým šéfem do anglického města Tilbury,kde měla Baťova firma továrnu.Jako většina letců i Doležal chtěl bojovat proti fašizmu a tak se přihlásil k letectvu ,prodělal anglický letecký výcvik a byl zařazen ke slavné 311.bombardovací peruti.Dne 27 .prosince byl pro Doležala a jeho posádku a vlastně i pro celou 311.peruť štastný den ,jelikož právě Doležalův B 24 Liberator s trupovým označením „H“ jako Harry, sériového čísla BZ796 potopil německou nákladní loď Alsterufer o výtlaku 2729 BRT.Liberator se přiblížil k lodi a i když německá loď zasypala útočící stroj vražednou palbou a poškodila Liberatoru jeden motor ,dokázala osádka Liberatoru svůj stroj navést a trefila Alsterufer 5 raketami SAP 60 a oběma pumami 500 liber a 250 liber.Osádka Alsteruferu naskákala do člunů a loď se potopila následující den odpoledne i s nákladem 350 tuny Wolframu,která by Německu stačily k výrobě protipancéřových střel skoro na jeden rok.Lod Alsterufer plula z Japonska s tímto drahocenným materiálem.Co se mi podařilo zjistit o této lodi je velice málo,nikde jsem nenašel ani její nákres.Akorát vím že posádka loď opustila ve čtyřech člunech v počtu 74 námořníků a o 2 dny později byli zachráněni.Velitelem lodi byl jakýsi kapitán Piatek.Domnívám se že loď byla součástí nějakého většího seskupení a na příkaz německé admirality se rozdělily, aby prorazili britskou blokádu v Biskajském zálivu na vlastní pěst.Soudím dle toho ,že jsem někde četl, že těch lodí vypravovaných z Japonska bylo více.Jelikož skoro všechny dopadli jak Alsterufer ,tak německé námořnictvo dospělo k názoru ,že to tak dále nejde a proto už neposílalo lodě s tak drahocennými surovinami z Asie ,ale tyto úkoly už obstarávali ponorky.Ale je to jen můj dohad,nikde to nemám ověřené!Snad Destroyi by nám to objasnil.Ani o tom Alsteruferu na netu moc není,žádná pořádná fotka ani nákres.

Ale zpět k osádce kterou tvořili-P/O Oldřich Doležal - kapitán - 1.pilot, Stg Robert Procházka - 2.pilot, F/O Zdeněk Hanuš-navigátor, F/Sgt Marcel Ludikar-radiotelegrafista, radarový operátor.
F/Sgt Ivan Schwarz-radiotelegrafista, střelec, F/Sgt Jindřich Hahn-radiotelegrafista, střelec, F/Sgt František Veitl-zadní střelec, W/O Josef Kosek-přední střelec.

Jenom dodám že kapitán letadla Oldřich Doležal a navigátor Zdeněk Hanuš byli za tento husarský kousek dekorování vysokým britským vyznamenáním D.F.C. (Distinguished Flying Cross – Záslužný letecký kříž).

Po válce Oldřich Doležal létal dálkové lety ,ty mu ale byly po roce 1948 zakázány .Mohl létat jenom vnitrostátní,politická situace stála za h….. Západní letci byli pronásledování a proto se s ostatními kamarády domluvili a Oldřich Doležal uletěl spolu se svými kamarády třemi letadly v roce 1950 do Německa,odkud se potom vrátil do Anglie. Oldřich Doležal zemřel v roce 1983 a je pohřben spolu s dalšími čs. letci na vojenském hřbitově československých válečných veteránů RAF v Brookwoodu.

Jak jsem zjistil zjistil ,tak jeden člen z bývalé Doležalovy posádky žije .Je to bývalý radiotelegrafista Ivan Schwarz.Více o něm zde
http://zilina.sme.sk/c/5398956/general-ivan-schwarz-bol-nebesky-jazdec-z-bytce.html

http://www.letectvi.cz/letectvi/Article65782.html

Zde fotografie Doležalovy osádky

http://cs-letci.com/ww2/raf/letadla/b24.htm


Kapitán Liberatoru Oldřich Doležal je čtvrtý zprava

Image

Oldřich Doležal

Image

hořící Alsterufer

Image


B 24 liberator 311.bombardovací perutě

Image


Zdroje

http://www.sedmicka.cz/uherske-hradiste-stare-mesto-kunovice/clanek?id=139808

http://www.fronta.cz/kalendar/nejvetsi-uspech-311-squadrony-zasazeni-lodi-alsterufer

http://batastory.net/milniky/oldrich-dolezal-batovec-z-raf


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/1/2011, 09:49  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Něco k tomu bylo kdysi v HPM, nebo možná ještě v PKR - včetně bokorysu Alsteruferu a detailů náletu.
Osobně jsem přesvědčený, že právě tuhle story někdo podstrčil Lucasovi, když začal psát scénář k prvním "star wars". První neúspěšný nálet podle radaru a pak druhý, stoprocentně úspěšný "po čuchu" koresponduje se Skywalkerovým útokem na "Hvězdu smrti". Angláni se podle radaru taky nebyli schopní trefit, ale údajně neměli koule na to, aby udělali nálet zkrz hustou oblačnost bez něj.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/1/2011, 10:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tož když mám objasnit otázku německých lamačů blokády, tak snad stačí jen z hlavy tohle:
Němci pro tyto účely vyčlenili několik desítek (asi 40) rychlých nákladních lodí, které nepluly v konvojích, ale individuálně. Ztráty ovšem byly značné - cca 50% - a jen jedné lodi se podařilo doplout do Japonska a zpět dvakrát. Kuriózní byl případ jedné ukořistěné anglické minolovky - plula, plula a plula a když potkala nějakou spojeneckou loď, vydávala se za některou ze svých sesterských lodí. Trik málem vyšel, jenže anglická kamufláž byla tak dokonalá, že ji na zpáteční cestě omylem potopila německá ponorka! Jiná kuriózní příhoda se stala 6. listopadu 1941 (tedy v době, kdy USA byly ještě neutrální), když někde u Portorika byl německý lamač blokády Odenwald zabaven americkým křižníkem Omaha. Jako důvod zabavení Američané uváděli, že Němci se vydávali za americkou loď (to byla pravda, na zádi měli napsáno "Willmoto Philadelphia") a tudíž byli zajati na základě podezření z obchodování s otroky! Zní to jako povedená taškařice, ale byl to jediný možný právně čistý důvod, jak Američané mohli pomoci Angličanům. Válka byla beztak na spadnutí, takže to už nikdo moc nerozpitvával.

Námořníci z Omahy a na Odenwaldu

Image

Lamače blokády se do Japonska přestaly vysílat poté, co v srpnu 1942 přistála ve Francii japonská ponorka I-30. Tím se jasně dokázalo, že ponorky i hodně dalekou cestu můžou zvládnout, a tak byl od května 1943 zřízena jakási pobočka 33. ponorkové flotily se základnou v malajském přístavu Penang. Německé ponorky tam zkrátka připluly, střihly si pár misí v Indickém oceánu a s nákladem nedostatkového zboží se vrátily zpět. Ovšem ztráty byly taky značné - například z první várky čtrnácti ponorek se jich jen do Penangu dostalo sedm. Po německé kapitulaci byly německé ponorky zabaveny a s posádkami se naložilo všelijak. Ti co byli v Malajsii měli smůlu a museli makat jako otroci na kaučukových plantážích, ale třeba se dvěma posádkami, které byly zrovna v Japonsku to dopadlo docela dobře: Němci byli formálně zařazeni do stavu strážního oddílu loděnic, tím získali nárok na jídlo, ubytování a žold, ale dělat nemuseli nic. Po válce zkrátka nasedli na první parník do Evropy a jeli domů...


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/1/2011, 15:45  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dík Destroyi,zase jsem o něco chytřejší.To že německé ponorky operovali i v Indickém ocánu jsem věděl a docela by mě zajímalo jak si tam vedly.Ale že Japonská ponorka doplula až do Francie tak to jsem netušil.Mohl by si mi prosím tě sdělit akční rádius japonských ponorek a ve kterých mořích operovali?Doufám že Japonci neoperovali v Atlantickém oceánu,to už by na mě bylo moc Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/1/2011, 16:35  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tož operační rádius měly japonský ponorky dost značný. Ono v Tichém i Indickém oceáně to je všude strašně daleko, takže Japonci vyráběli velký obludy, aby bylo kam dát zásoby jídla, paliva a bůhvíčeho jinýho. Například největší japonská ponorková třída I-400 na tom s dosahem byla tak, že za optimálních podmínek mohla bez zastávky obeplout zeměkouli jedenapůlkrát.
V Indickém oceáně operovala japonská 8. ponorková flotila a nevedla si až zas tak špatně, tj. občas něco potopila a její výkony se daly srovnat s těmi Němci, kteří tam zkoušeli štěstí taky. V Atlantiku Japonci neoperovali, takže to snad přežiješ ve zdraví Mr. Green
Sice po příjezdu I-30 do Lorientu německý tisk jásal "japonské ponorkové síly se zapojily do bitvy o Atlantik", ale nebyla to pravda. Japonci do Německa na ponorkách jen vozili vzácné suroviny (kaučuk, chinin, opium a tak), na oplátku si odváželi německé technologie (plány na Me-163, Me-262, PL děla, flaky, radary, magnetický miny, noční periskopy atp.). Pro bitvu o Atlantiky byly jejich ponorky přece jen moc velký a neohrabaný. To se koneckonců ukázalo i při těch transportních cestách. Po I-30 se tam a zpátky dostala už jen ponorka I-8, ostatní čtyři Spojenci potopili, a to včetně posádky ponorky RO-501, což byla vlastně německá U-1224. Jen námořníci i s kapitánem byli čistokrevní Japonci, kteří připluli do Němec právě na I-8 jen proto, aby absolvovali kompletní německej výcvik. Nu, nebylo jim přáno, aby se vrátili domů... Stejně tak se z Německa domů už nevrátil kapitán Kinaši, který u Guadalcanalu potopil americkou letadlovku Wasp (a tudíž se o něm dá říct, že kam se na něj hrabal Prien). Do Německa se Kinaši sice dostal, dokonce mu za potopení Waspu sám Hitler na uniformu pověsil Železný kříž, ale na zpáteční cestě si na něj počíhala americká ponorka Sawfish a Wasp pomstila.

Nu a jestli se chceš podívat, co Japonci z I-30 ve Francii vyváděli, dochoval se filmový týdeník.
V hlavních rolích kapitán Endó, admirál Raeder, admirál Dönitz a další. Japonci tam dokonce předvádí národní sport sumo!Cool


Link


  
miracles
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/1/2011, 17:41  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Destroy ty si chodiaca enciklopédia čo sa týka ponoriek Exclamation


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/1/2011, 09:12  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No, to snad ne... akorát teď o japonských ponorkách píšu knížku, tak jsem toho docela plnej. Shocked


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/1/2011, 15:48  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak jsem najel na levné knihy a koukám že tam mají toto o ponorkách třídy I 400
http://www.levneknihy.cz/detailzbozi.aspx?z=102642

A NĚCO PRO HOBLIKA
http://www.levneknihy.cz/detailzbozi.aspx?z=102643


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/1/2011, 15:50  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Na tom snímečku z ukořistěný lodě je pikantní dodržení kořistní tradice z dob plachetnic - vyvěšení vlajky novýho majitele nad tou původní. jen mi chybí údaj, jestli Amíci taky vypláceli svým posádkám kořistné, jako mělo být vypláceno britským námořníkům (i za druhé světové - ale nenarazil jsem na zmínku, že k tomu v reálu došlo). Detaily jsou v Novotného knize "Plachty v ohni", což se sice týká válčení plachetnic (do začátku Krymský války), ale dost věcí tam má nenápadný přesah....


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2006s ][ Queries: 22 (0.0500s) ][ Debug on ]