Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/9/2012, 14:06  Předmět:  Pavol Rajták, Jozef Krošlák Odpovědět s citátemDolůNahoru

Pavol Rajták, Jozef Krošlák


Po rozpadu Československa spousta vojáků opustila republiku,aby mohli pokračovat v boji proti nepříteli v řadách zahraničních armád.První na řadě ted bylo Polsko.Spousta vojáků a především letců směřovala právě tam.Mým cílem ted není psát o útěku českých letců,ale chtěl bych napsat jeden takový zapomenutý příběh,na který jsem natrefil v časopisu Letectví a kosmonautika z roku 1989.


Jak už všichni víte tak po rozpadu Československa mimo Protektorát Čechy a Morava vznikl i Slovenský štát.Ne všichni Slovenští letci se smířili s Tisovým režimem a chtěli utéct do zahraničí.Velikým impulsem pro vojáky bylo i to ,že ačkoliv Hitler uznal a pomohl vytvořit Slovenský štát,tak i přesto německé jednotky obsadily po 14.březnu 1939 některé slovenské posádky na západním Slovensku např.Žilinu,Malacky ,Trenčín,kde zabavovala bývalý československý vojenský materiál,který odvážela do Německa nebo ho zpátky prodávala rodící se Slovenské armádě.Druhým takovým impulsem bylo to ,že příslušníci Hlinkovy gardy začali projevovat nadřazenecké postoje vůči armádě,což způsobovalo konflikty v posádkách.Například v Nitře na leteckých ubytovnách vztyčili gardisti svou zástavu,kterou jim ovšem na druhý den slovenští vojáci zlikvidovali.A třetím impulsem byl samozřejmě impuls morální.Né všichni souhlasili s rozpadem republiky.
Do povědomí veřejnosti se dostal úlet osmi slovenských letců,mechaniků i radistů,kteří byli příslušníci 64.letky v Pieštanech, na třech strojích Letov Š 328 a jednom Aero A 101 dne 7.června1939. Zajímavý článek o úletu těchto letců jsem našel zde,
http://kudrnaweb.psm-net.cz/clanky/Ulet%20osmi%20slovenskych%20letcu%20do%20Polska.pdf
Tento úlet úlet vyvolal v armádních kruzích zděšení a proto se musela vydat rázná protiopatření aby již k takovým věcem nedocházelo.Např.se omezil počet letů,nebo se plnily nádrže letadel jen do poloviny,muselo být písemné povolení k letu apod. O tomto se zmiňovat nebudu,stačí si přečíst odkaz výše.


K mnohem zajímavějšímu a hlavně dramatičtějšímu letu ovšem došlo 27. června 1939. Jeho aktéry,kupodivu nebyli letci ale letečtí mechanici.Byli to příslušníci 10.pozorovací letky v Nitře.Byli dva a jmenovali se Pavol Rajták a jeho kamarád Josef Krošlák.Onen osudný den rozbili v šatně letců skřínky pilotů a vzali si dva padáky,jelikož plánovali nad Polskem vyskočit,jelikož ani jeden z nich neměl pilotní výcvik,jenom Rajták něco okoukal z pilotáže, když občas letěl jako pozorovatel.Pro útěk se rozhodli v den, kdy měl službu velitele stráže u hangáru jejich kamarád hlavní mechanik Ján Smutný.Okolo 11. hodiny dopoledne si nechali otevřít hangár s důvodem zkontrolovat Š 328. Vytlačili letadlo před hangár a zkoušeli ho nahodit,což se jim nakonec podařilo.Krošlák si sedl na místo pozorovatele a Rajták do pilotní kabiny.Překvapený voják co hlídal letadlo,se snažil ho držet za křídlo,ale neměl šanci.Rajták přidal plyn a odstartoval přímo z manipulační plochy bez brýlí a letecké kukly.I když letadlo skákalo po letišti jako koza, nakonec Rajtákovi podařilo stroj odlepit.Mechanici měli sebou i leteckou mapu,kterou též předtím ukořistili,takže se zorientovali a nabrali kurs směrem na Oravu a Polsko,kde chtěli vyskočit.Všichni co sledovali skákání letadla byli překvapeni a až poté co se letoun dostal do vzduchu bylo všem jasné ,že se jedná o úlet.V nepřítomnosti velitele perutě majora Jána Durčianského na rozkaz jeho zástupce poručíka Petra Gašparoviče musela nastoupit celá 10.letka.Z pilotů nechyběl ani jeden, takže až později zjistili ,že vlastně uletěli mechanici.Po tomto úletu byli údajně zalarmováni stíhači ze Spišské Nové Vsi a z Pieštan na Aviích B 534,kteří měli dezertéry pronásledovat.Ale jestli to tak opravdu bylo, to jsem nezjistil.

Po přeletění Váhu letěli směrem na Oravu zhruba v 1000 metrech,ztratil Rajták bez leteckých brýlí orientaci a po dvou a půl hodinách letu už Rajták předpokládal ,že jsou nad Polskem.Zatím se však motali v mracích někde nad Oravou.Posléze začal vynechávat motor. Bloudili dál v mracích, když najednou spatřili vedle sebe stín a ucítili náraz o kryt motoru.Potom se letadlo sklopilo,motor stratil otáčky a letoun se nepodařilo vyrovnat. Dým z motoru se neustále zvětšoval a hrozil požár.Posunkami se mechanici, vlastně teď už letci dohodli že vyskočí.Právě když vylézali ven se neřízené letadlo prudce naklonilo na jedno křídlo.Rajtáka to vymrštilo a po komplikacích s padákem,který měl díky zmatku při startu přivázaný naruby,se stihnul rozmotat i přesto že měl jeden popruh prasknutý,který držel jen v ruce.Po štastném otevření padáku uviděl Rajták padající Letov ve vývrtce k zemi ,ale za letounem bylo cosi zavěšené.
Rajták štastně přistál na velkém rubanisku Pavková blízko hřebene Oravské Magury.Po odepnutí padáku šel k troskám zapíchnutého letadla, jelikož předpokládal ,že tam dojde i Krošlák.U vraku letadla už stálo několik dřevorubců a za vrakem uviděl padákem přikryté tělo svého kamaráda s těžkým zraněním hlavy,který už byl mrtvý.Krošlák pravděpodobně po nečekaném náklonu letadla a pádě z křídla předčasně uvolnil pojistku svého pozorovatelského padáku,který měl delší popruhy,které se ve vzdušném víru zachytili za vyškové kormidlo.Nebohý letec tak padal s letadlem.Rajták i když byl šokovaný smrtí svého kamaráda se od dřevorubců dozvěděl, že na polské hranice to je ještě 20 km.Rajták chtěl dále pokračovat z hřebenu Oravské Magury.Nečekaně však potkal skupinu lidí ve které byli i četníci,kteří se šli podívat na místo havárie.Těm bylo hned jasné ,že je jedním z letců.Divné ovšem bylo ,že se ho ptali, kde je další dvouplošné letadlo.Až potom vyšlo najevo,že lidé ze země viděli více letadel.Pravděpodobně šlo o stíhačky ,které pronásledovali uprchlíky a pravděpodobně některý slovenský stíhač uprchlíky sestřelil.Nadarmo tvrdil Rajták ,že jenom zabloudili z Nitry do Žiliny.Četníci si vše ověřili a Rajtáka zatkli.Byl eskortován do Bratislavy.Za vinu mu dávali krádež bojového prostředku,dezerci do ciziny, vlastizradu a mimo to byl obžalován i za usmrcení Jozefa Krošláka.Nebohého Krošláka pochovali třetí den po havárii na hřbitově v Nižnej na Oravě.Jelikož šlo o dezertéra pochovali ho bez označení a bez obřadu.


Pavol Rajták byl odsouzen na 25 let.Z vězení v Bratislavě se mu podařilo utéct. Chtěl se dostat přes Maďarsko ven,ale byl v Maďarsku chycen a uvězněn v internačním táboře v Aszode odkud se mu podařilo 15.října 1944 utéct.Byl však opět chycen a uvězněn v Budapešti okud se mu při bojích o toto město v lednu 1945 podařilo opět utéct.Pavola Rajták zemřel v roce 1984.
Existuje dokument podepsaný brigádním generálem letectva Jánem Ambrušem,který 5.května 1947 zrušil rozsudek vojenského soudu v Bratislavě ze dne 29.června 1939 o odsouzení Pavola Rajtáka na 25 let těžkého žaláře a ke strátě občanských práv na dobu 5 let s odůvodněním,že šlo o projev protifašistického odboje za obnovu Československa.

Tento článek je psaný s odstupem 23 let.Mezitím se mohly vynořit nějaké nové informace.Zvlášt by mě zajímalo,jestli opravdu na tyto letce zaútočila Avia B 534 Slovenských Vzdušných Zbraní.Jelikož to není stoprocentně prokázané.
I když to byli slovenští piloti,chtěli bojovat proti fašismu a proto tento článek dávám do této sekce.Ostatně poválečný rozsudek to jen potvrzuje.




[img]http://Image[/img]


Bohužel jsemžádné obrázky těchto odvážných mechaniků nesehnal,takže jsem je musel oskenovat.

Zdroj -Letectví kosmonautika ročník 1989 č.9


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/9/2012, 19:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Koukám, že Marťas stále pokjračuje v mapování životů (takřka) neznámých čs. vojáků. Myslím, že je to hodně záslužná práce.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/9/2012, 20:49  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No máš pravdu,je to můj záměr se s váma podělit i o ty méně známé vojáky a zvlášt o ty československé.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1953s ][ Queries: 19 (0.0565s) ][ Debug on ]