Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 9/1/2013, 21:21  Předmět:  Josef Pípa Odpovědět s citátemDolůNahoru

O tomto pilotovi jsem moc nezjistil ,ale zaujala mě jeho odvaha pomoci svým sestřeleným kamarádům.

Josef Pípa se narodil 13.října 1915 v Lukově u Holešova.O jeho předválečném působení v československém letectvu mi není nic známo.Prostě jsem nic nezjistil.Po obsazení Československa Wermachtem opouští Pípa Československo v květnu 1939.Přes Polsko a Rumunsko se dostává do Francie ,kde jako ostatní čs.piloti je zařazen do Cizinecké legie,ze které ho může zachránit jen válka.Po vypuknutí války je Pípa zařazen ke stíhací jednotce Groupe de Chasse GCI/1,která byla vyzbrojena stíhačkami typu Marcel Bloch MB 152 a povýšen na četaře.Dne 15.5 1940 dosáhl podíl na sestřelu německého průzkumného Dornieru Do 17 P,kdy se na tento osamocený letou vrhlo 9 francouzkých Bochů 152 a německého průzumníka sestřelili.Sestřel si nárokovali 4 piloti od této skupiny včetně J. Pípy.Toto jim bylo potvrzeno.Dalšího sestřelu přidal J.Pípa ještě tentýž den
,kdy v podvečer opět startovalo 9 Blochů 152 od GC I/1 aby doprovázeli bitevní Breguety 693.Při návratu z akce narazili na osamocený Dornier Do 17 od 5./KG 3"Blitz".Blochy zaútočili a i přes statečnou a vytrvalou palbu německého střelce byl tento Dornier sestřelen poblíž Sedanu.Na tomto sestřelu se podílelo 6 pilotů z toho byli 2 češi a to seržant Pípa a nadporučík Rudolf Fiala.Zajímavé je že na sestřel tohoto letadla spořebovalo 6 pilotů 139 kanonových granátů a 363 kulometných střel.Německému pilotovi se podařilo nouzově přistát u Sedanu a mašina utrpěla 80-ti procentní poškození,což znamená odpis.Němečtí letci vyvázli zraněni.

Po pádu Francie samozřejmě jeho cesta následovala do Velké Británie,kde byl zařazen zprvu do výcvikové perutě a od 7.10.40 do 27.4.42 sloužil u britské 43.perutě ,kde létal na Huriccanech I a později i na Hurricane II.A právě u této perutě vykonal onen hrdinský čin ,který později ještě zopakoval.

Dne 18.11 1941 letěl seržant Pípa spolu se svým číslem australským pilotem seržantem Williamsem na hlídkový let .Ten den panovalo velmi špatné počasí .Piloti letěli velmi nízko nad mořem .Williamsův Huriccane neštastnou náhodou zavadil křídlem o mořskou hladinu.Nejprve se zlomilo křídlo a letadlo se zavřenou kabinou šlo okamžitě ke dnu.Jako zázrakem se podařilo zraněnému seržantu Williamsovi vyváznout .Pípa ,který okolo kamaráda kroužil si všiml že ho nad hladinou drží pouze plovací mae vesta.Záchrannou dinghy nikde neviděl.Ohlásil tuto událost na základnu a sám se snažil svému kamarádovi pomoci,jelikož věděl že v chladné vodě dlouho nevydrží.
Tak a ted musím citovat z knížky abych to nějak nepopletl.


Po ohlášení události na základnu se pilot rozhodl shodit svůj záchranný člun.Pro pilota jednomístného Hurricanu to však patřilo k vrcholným výkonům,nebot složená dinghy byla připevněna k padáku,na němž pilot v těsné kabině seděl .Za situace,kdy Pípa letěl pouhých 70 metrů nad mořem,aby za malé dohlednosti kamaráda neztratil z očí,musel se nejprve odkurtovat,pak rozepnout svůj padákový postroj ,dinghy vytáhnout a ještě v těsné kabině ji alespoň částečně naplnit vzduchem,aby se po dopadu do moře nepotopila.Celá složitá operace se mu stala málem osudnou ,nebot šnůry dinghy se mu zapletly do řízení.Jakmile se jí snažil nafouknout ,musel částečně rezignovat na řízení ,nebot obě dvě věci na jednou dělat nemohl.Když však konečně povolil kolečko láhve se stlačeným vzduchem ,dinghy se nafoukla takovou rychlostí,že na chvíli ztratil kontrolu nad letadlem a málem skončil v moři také.S nasazením veškerého svého umu se mu ji nakonec v prudké zatáčce nízko nad mořem podařilo vyhodit.Ještě dříve ,nežli se jí seržantu Williamsovi podařilo dostihnout ,dorazil na místo seržantem Pípou přivolaný záchranný člun,jehož osádka australského pilota vytáhla na palubu.Téměř po hodinovém dramatickém úsilí o záchranu kamaráda,se vyčerpaný a se zbytkem paliva otočil Pípův Hurricane na svou základnu.


Po přistání nikomu nic neřekl a velitel perutě se vše dozvěděl až od zachráněného seržanta Williamse.Za tento hrdinský a obětavý čin byl seržant Pípa vyznamenán již druhým Československým válečným křížem.


Tímto to ale nekončí.V roce 1944 ,konkrétně to bylo 13.září ,zopakoval tento svůj hrdinský čin znovu.Ale už v řadách 310.československé stíhací perutě RAFa na Spitfirech.

Toho dne při návratu z útočné operace nad Nizozemskem spatřil Pípa hořící americký Mustang .Pilot v zápětí vyskočil a dopadl do Severního moře .V té době už poručík Pípa viděl,že pilot je také bez záchranného člunu ,pouze jen v plovací vestě.Opět neváhal a snažil se mu pomociPodařilo se mu vyhodit opět svojí dinghy ,ale ta se naneštěstí rozbila o ocasní plochy jeho spitfira ,které nárazem poškodila.Naštěstí vše dopadlo dobře ,jelikož pilota Mustangu zachránilo obojživelné letadlo typu Walrus,které amerického pilota vytáhlo na palubu.Na tomto má zásluhu Pípovo číslo seržant Bílek ,který záchranu přivolal.

Víc o tomto pilotovi nemám.Je ale ještě třeba připomenout,že v řadách ještě 43.perutě dosáhl dalšího sestřelu ve spolupráci ,kdy se svými kamarády sestřelil dne 9.12.1941 německý Junkers Ju 88 a dne 19.8.1942 již v řadách 312.československé stíhací perutě poškodil německého Dorniera Do 217.

Dne 9.7.1944 se mu podařilo už zase v rámci 310.perutě sestřelit německou létající bombu V 1.

Josef Pípa se v Anglii ještě stačil oženit a po válce se v roce 1946 vrátil zpět do Anglie.Zemřel 2.ledna 1977 na srdeční selhání.

Jednotky u kterých Josef Pípa sloužil-

Armée De l'Air:

CIC No.6 Chartres ( - 8.3.40 )
Groupe de Chasse I./1 ( 8.3.40 - 6.40 )

Royal Air Force:

No. 6 O.T.U. ( - 7.10.40 )
43. stíhací peruť "China-British" ( 7.10.40 - 27.4.42 )
81. stíhací peruť ( 27.4.42 - 19.5.42 )
313. československá stíhací peruť ( 19.5.42 - 11.6.42 )
312. československá stíhací peruť ( 11.6.42 -28.11.42 )
313. československá stíhací peruť ( 1.2.43 - 12.5.44 )
310. československá stíhací peruť ( 2.7.44 - 11.7.44 )
312. československá stíhací peruť ( 11.7.44 - 8.5.45)
--- ( velitel B letky: 1.2.45 - 8.5.45 )

Letadla na kterých létal-
Marcel Bloch M.B.152C.1,
Hawker Hurricane Mk.I (R4225,FT-F),
Hawker Hurricane Mk.IIA,
Hawker Hurricane Mk.IIB (BD734, FT-O),
Supermarine Spitfire Mk.VB (W3837, DU-S),
Supermarine Spitfire LF.Mk.IXC,
Supermarine Spitfire LF.Mk.IXE,
Supermarine Spitfire HF.Mk.IXC,
Supermarine Spitfire F.Mk.IXC (NH692).

Vyznamenání-

čs: 5x Čs. válečný kříž 1939,
3x Čs. medaile Za chrabrost,
Čs. medaile Za zásluhy 1.st.,
Pamětní medaile čs. zahraniční armády se štítkem F a VB,
fr: Croix de Guerre s palmou,
br: The 1939-1945 Star (with Battle of Britain Claps),
Air Crew Europe Star,
Defence Medal,
War Medal.


Josef Pípa v RAF

[img]Image[/img]

Pípův Marcel Bloch 152 "bílá 19" na kterém létal ve Francii v květnu a červnu 1940

[img]Image[/img]

[img]Image[/img]

Zdroje-J.Rajlich,Nanebi hrdého Albionu díl 7
J.Rajlich,Na nebi sladké Francie




Naposledy upravil Martas2411 dne 12/2/2013, 20:59, celkově upraveno 1 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/1/2013, 00:13  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tož jeden z těch anglických článků - http://fcafa.wordpress.com/2010/11/03/josef-pipa/ - se zmiňuje ještě o jedné podobné akci. 29.5. 1941 letěl Pípa jako doprovod s nějakým Daltonem-Morganem nad moře doprovázet lodě, které se vracely z honu na Bismarcka. Dalton-Morgan uviděl Ju-88 a sestřelil ho. Jenže mu v nějakém divokém manévru (oslavném?) vysadil motor a nouzově přistál na vodě. Pípa mu hodil záchrannou vestu a pak uviděl torpédoborec Ludlow, který zrovna plul kolem chránit nějaký konvoj. Pípa ho nějakým máváním křídel, kroužením a podobnými skopičinami navedl na Daltona-Morgana a asi ho tak i zachránil. Sice ho nevytáhl torpédoborec (spěchal), ale aspoň dal vědět nějakým rybářům. Ve vodě prý byli i piloti z toho Ju-88, ale na ně se rybáři vykašlali a už je nikdy nikdo neviděl.
Současně se v článku mezi řádky dá dočíst, proč o tomhle činu není u pana Rajlicha zmínka. Pan Rajlich se totiž vrtá v archívech a hlášeních a - Pípa o tom nikomu neřekl a vůbec nic nehlásil! Všechno se vysvětlilo až v nemocnici, když šli kamarádi na návštěvu za Daltonem-Morganem. Po válce o tom ještě Dalton-Morgan napsal ve své knížce.
A taky se tam píše, že paní Pípová byla povoláním profesionální tanečnice, takže se dá tušit, že to asi byla pěkná kočka. Idea
Marťasi, jsi dobrej!


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/1/2013, 08:48  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to si mě dostal,opravdu skvělé doplnění.To jsem teda netušil.Pípa byl vážně sekáč.Možná že se o této události pan Rajlich v nějakém tom dílu Na nebi hrdého albionu zmińuje.Já jsem čerpal informace z jeho posledního dílu č.7.Tento díl pojednává o 1167 leteckých katastrofách,haváriích nebo poškozeních čs.letectva ve Velké Británii.Nedávno se mi podařilo sehnat úplně nové díly tohoto cyklu.Vlastním 1,5,6,7 díl.Dal jsem za ně 300 Kč za kus.Nedalo mi to ,a hned jsem se do jednoho dílu zakous,akorát jsem to vzal od konce Cool Cool .Ještě mi chybí 2,3,4 díl.Takže je musím někde sehnat za rozumnou cenu.Jak to všechno přelouskám ,tak už budu v důchodu Cool Cool .

A té tvé poslední poznámce o jeho ženě je třeba dodat,že Pípa měl dobrej vkus.Holt svělej pilot musí mít hodnou a krásnou ženu.Škoda že není nikde její foto.Docela rád bych se podíval. Shocked


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 10/1/2013, 16:34  Předmět:  Re: Josef Pípa Odpovědět s citátemDolůNahoru

Martas2411 napsal:
Dalšího sestřelu přidal J.Pípa ještě tentýž den ,kdy v podvečer opět startovalo 9 Blochů 152 od GC I/1 aby doprovázeli bitevní Breguety 693.Při návratu z akce narazili na osamocený Dornier Do 17 od 5./KG 3"Blitz".Blochy zaútočili a i přes statečnou a vytrvalou palbu německého střelce byl tento Dornier sestřelen poblíž Sedanu.Na tomto sestřelu se podílelo 6 pilotů z toho byli 2 češi a to seržant Pípa a nadporučík Rudolf Fiala.Zajímavé je že na sestřel tohoto letadla spořebovalo 6 pilotů 139 kanonových granátů a 363 kulometných střel.


Pěkná připomínka jednoho z našich statečných pilotů. Zaujala mě ta informace o počtu vystřelených projektilů z kanónů a kulometů. Podle autorova podání to vypadá jako by té munice vystříleli zbytečně mnoho. Proto bych se rád zeptal kolik munice mohl stíhač v průměru spotřebovat na jeden sestřel. Já si vždy představoval, že z leteckých kulometů a kanónů se muselo střílet jako u Verdunu, aby se vůbec dosáhlo nějakého zásahu, ale podle toho co píše Martas se zdá, že to bylo úplně jinak.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/1/2013, 18:05  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak na to jarle nedokážu odpovědět.Třeba sovětské eso Nikojaj Michajlovič Skomorochov ve své knize Stíhač žije bojem píše ,jak jeden technik sestřelil stíhačku Me109 ,která prolétavala nad sovětským letištěm,kde Skomorochov sloužil.Technik popadl obyčejnou flintu zamířil a vystřelil jednu ránu a messer byl dole.Trefil se přímo do přívodu paliva.Zcela určitě vím ,že na sestřel létající pevnosti Boeingu B 17 ,ztačily zhruba 3 zásahy ale kanonem ráže 30 mm,což v závěru války v letech 44-45 montovali němci do svých stíhaček Focke Wulf 190.Byl to kanon
Mk.108.Josefu Františkovi nebo Hansi Joachimu Marseilemu stačily k sestřelu desítky ran z kanonu a kulometů.Takže to je sporné.Podle mě záleželo na stíhači a kam to ten dotyčný stroj dostal.Osobně platilo pravidlo přiblížit se co nejblíž k nepřátelskému letounu a sestřel byl jistý s malou dávkou munice.Nevýhodou bylo ,že útočící stíhač mohl být taky sestřelen.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/1/2013, 20:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Podobne skvelými strelcami bol aj E. Hartmann a Saburo Sakai či vo Velkej vojne Richthofen.


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/1/2013, 08:39  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No, ono nezáleželo jen na kvalitách pilota, ale taky na nastřelení zbraní. Britové měli u stíhaček seřízený souběh, tuším, asi 225 yardů před letadlem a útok zblízka znamenal, ža dva husté proudy střel osekávaly cíl někde po obou stranách od bodu zaměření. U bombardéru to znamenalo štepovat křídla po stranách trupu, ale prakticky netrefit trup, ze kterého posádka kladla aktivní odpor. Dalším ukazatelem byl typ a ráže zbraní a proti ní odolnost cíle. Od toho se pak odvíjela spotřeba munice. V Rusku němečtí piloti velmi rychle přišli na to, že třeba u TB-3 je třeba vykropit trup po dýlce a pobít tak posádku (neřízený stroj pak někde spadl), než se v té úžasné rozloze vlnitého plechu snažit najít a trefit nějaké důležité instalace.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/1/2013, 09:49  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ale zase na druhú stranu taký Il-2 si odpravil presnou dávkou do chladiča a nemusel si kropiť motory či posádku.


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/1/2013, 10:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Chladič Il-2 byl malej, ze spodu a dostat se k němu mohlo bejt o hubu. Zepředu určitě, zezadu zvrchu to nešlo a na útok zezadu zespodu lítaly tyhle stroje většinou dost nízko. Navíc zadní střelec, jeho padák a přepážka pancéřový vany už tvořily dost kvalitní vrstvenej pancíř na to, aby se granát dostal skrz vrchem, k tomu tam byl zajímavější cíl - nádrž mezi pilotem a střelcem. Původně jsem záměrně uváděl TB-3 - tam je opravdu nepoměr rozlohy stroje a velikosti důležitejch částí konstrukce naprosto úžasnej a jedinej jednoznačně jasnej cíl je pilotní kabina. Obrana navíc nebyla nic moc - 6-8x DA (po dvou ve třech trupových střelištích, staré verze ještě po jednom pod křídly), nebo 3x ŠKas.
TB-3 mám postavený ve dvaasedmdesátině, má přes 50 cm rozpětí. V reálu se pod ním mohla relativně v suchu utábořit rota pěchoty...


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/1/2013, 10:46  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

TB-3 je ten obrovský štvormotorák, z ktorého sa po krídlach šmýkali dolu výsadkári?


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/1/2013, 13:34  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Jo to je on.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1820s ][ Queries: 19 (0.0300s) ][ Debug on ]