Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
S.I.Gorgij
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 14/1/2008, 20:14  Předmět:  Nemecké Letectvo v kocke Odpovědět s citátemDolůNahoru

V dobe druhej svetovej vojny venovalo nacistické Nemecko veľmi veľa prostriedkov na rozvoj leteckej techniky. Navždy zostane varovným príkladom činnosť Nemeckých vedcov a technikov ktorý poskytli svoje vedomosti a zručnosti nasurovejšiemu a najkrvavejšiemu režimu v dejinách ľudstva- fašizmu. Nemecko malo od ostatných štátov na rozdiel už docela veľké teoretické skúsenosti čo sa týka vysokých rýchlosti. V roku 1933 bolo v aerodynamickom tuneli v Gottingen dosiahnutých 1,5 Machovho čísla a konali sa ďaľšie pokusy s rýchlostními profilmi. V roku 1939 boli teoreticky aj prakticky zvládnuté problémy šípového krídla. Najstaršie Nemecké prúdové motory vznikli vo firme Heinkel. V roku 1936 bol vyskúšaný miniatúrny typ HeS 1, zkonštruovaný von Ohainem. Mal kombinaciu axálneho a radiálneho kompresoru s dostredivou turbínou. Táto konštrukcia motoru vydržala pomerne dlho. V roku 1938 sa objavil sa motor HeS 3B s ťahom 4903N (500 kp), použitý pri letových skúškach prvého prúdového lietadla typu He-178 V-1. Prvý let sa uskutočnil 27.augusta (srpna) 1939 a stroj dosiahol v neskoršej fázi skúšok rýchlosti 632 km/h. V spetembri (záři) 1939 bol dokončený prvé bojové prúdové lietadlo Heinkel He 280 V-1, avšak pripravované motory HeS 8 s ťahom 5687 N (580 kp) neboli ešte hotové. Prototyp začínal sprva ako klzák s kaprovitími výbežkami pod krídlami. Až 2.apríla (dubna) 1941 mohol vzlietnuť s dvomi motormy HeS 8 s ktorými dosiahol najvyžšiu rýchlosť 770 km/h, postupným zdokonalovaním sa podarilo vytiahnuť až na 815 km/h , pri piatom prototype , ktorý sa stal vzorom pre sériové lietadla He 280A-1. Chystala sa obmena He 280B-1, zostala však iba pri prototype He 280 V-6 s motormi Jumo 004,pretože v tejto dobe zdokonalil Messerschmitove lietadlo Me 262. Heinkel síce pracoval na He 280 ďalej až do januára (ledna) 1945, ale bezúspešne. Koncom roku 1938 zadalo nacistické ministerstvo letectva vývoj prúdových , motorov firmám BMW a Junkers. Vznikli motory BMW s ťahom 7845 N (800 kp) a Jumo 004 s ťahom 8727 N (890 kp). Motorov BMW 003A sa do jesene 1944 vyrobilo cca 700 kusov a jednodukších Jumo 004 takmer 5000 kusov. Motor BMW 003A bol považovaný za lepšie skonštruovaný ale v sériovej výrobe sa uplatnil Jumo 004. Na jese? roku 1938 vo firme Messerschmitt bol objednaný vývoj stíhacieho lietadla s dvomi motormi. Po štúdiach vypracovaných návrhov, v marci (březnu) ministerstvo letectva nariadilo postaviť tri prototypy s označením Me 262. Ich výroba skončila v apríli (dubnu) 1941, avšak prúdové motory ešte neboli pripravené na letové skúšky. Z tohoto dvôvodu Me 262 V-1 začal lietať s piestovim motorom Jumo 210G s výkonom 514 kW (700 k). Piestový motor zostal aj pri prvom vzlete s motormy BMW 003A-0 v apríli (dubnu) 1942, pretože ich ťah 4511 N (460 kp) nestačil na "odlepenie" sa od zeme. Vývoj BMW 003 sa oneskoroval a vedenie medzitým získali motory Jumo 004. Dva motory typu 004A boly použité pre prvé "čisté" vzlietnutie prúdového prototypu Me 262 V-3 v júli 1942. Postupným zlepšovaním vývoj dospel k prototypu Me 262 V-8 s motormy Jumo 004B a výzbrojov štyroch kanónov MK 108 ráže 30 mm. Predtým však bol štvrtý prototyp v júli (červenci) 1943 predvedený Goringovi a v novembri aj Hitlerovi. Hitler požadoval nekompromisnú úpravu na bombardér s označením "Blitzbomber". Považuje sa toto rozhodnutie, zmeniť nádejné stíhacie lietadlo na bombardér, za katastrofu vo vývoji nemeckého letectva. V apríli (dubnu) dostala luftwaffe prvích 16 predsériovích Me 262A-0 a v júli (červenci) nato začali prichádzať sériové Me 262A-1 "Schwable" pohánané motormy Jumo 004B-1 až B-3. Ich kanóny MK 108 však nevyhovovali pre rýchlosť strelby a ich dostrel (400 až 450m). Preto neskoršie používali dokonalejšie zbrane , napríklad kanón BK 5 alebo MK 214, oba s rážou 50 mm. Pod krídlami boli niekedy zavesené drvené rošty pre 24 neriadených rakiet typu DWM R4M ráže 55 mm. Bombardovacia verzia niesla pod trupom jednu pumu 500 kg, alebo dve s hmotnosťou 250 kg, ktoré sa zvrhovali pri šikmom lete pod uhlom 30 stup?ov. V lete 1944 prestal platiť Hitlerov príkaz o výrobe bombardovacích Me 262 a tak sa väčšina vyrábala v podobe stíhacich lietadiel. Po zľakšení výcviku v nevembri (listopadu) 1944 sa dodávali dvojmiestne varianty Me 262B s dvojitým riadením. Me 262 sa vyrobilo veľa obmien, spomeniem ešte dve ktoré stoja za zmienku. Prvý je tzv. "Heimatschutzer", prepadové stíhacie lietadlo Me 262C s prídavním raketovím motorom HWK 509 na "chrbte". Umožnil výstup do 11 700 metrov za 4,5 min. Lietadlo však zostalo iba pri prototype. Druhá varianta dvojmiestne nočné stíhacie lietadlo Me 262B/U1 vybavený radiolokátorom "Lichtenstein" NS-2 s anténami ktoré znižovali rýchlosť lietadla o 59 km/h. Chystala sa inštalácia nového rádiolokátoru FuG 240 "Berlin" s malou parabolickou anténou s aerodynamickym krytom, ale k tejto konštrukcii nikdy nedošlo. Do konca vojny bolo celkovo postavených 1433 Me 262, z toho 865 v roku 1945. Pvôvodným plánom bolo postaviť 1360 lietadiel do konca roku 1944. Spojenci sa poprvýkrát stretli s týmto lietadlo 25. júla (červenca) 1944, kedy jeden Me 262A-2 napadol nad Mníchovom fotopriezkumné lietadlo "Mosquito". Ale nakoniec sa mu podarilo uniknúť,ale prevaha Nemeckého lietadla bola viac ako zjavná. V auguste (srpnu) sa s Me 262A-2 stretli prvýkrát americké stíhacie lietadlá P-47D pri Bruseli. V októbri (říjnu) 1944 začala pôsobiť na západnej fronte prepadová skupina majora Nowotnyho. Pretože utrpela veľké stráty , ktoré im spôsobili "Mustangy" a "Thunderbolty" hlavne pri vzlietavaní a pri pristávani, musela sa v novembri (listopadu) vytvoriť nová skupina. Príliš rýchle zacvičenie pilotov malo za dôsledok časté havárie a stráty na ľudských životoch, ale cez to všetko do konca vojny zaznamenali 427 zostrelov, z toho viac než 300 štvormotorových spojeneckých lietadiel. Proti americkým zväzkom lietadiel v hustých formáciach, vzlietavalo aspo? 9 lietadiel Me 262 naraz, aby zabrali celú šírku zväzu a rozptýlili ich palbou z gulomenov. Približovali sa obvykle zozadu s prevýšením cca 2000 m. Vo vzdialenosti 4500 m prešli do strmhlavého letu a dostali sa do odstupu 1200 m od zväzu a 500 m pod neho. To už mali rýchlosť cez 850 km/h, takže sa nemuseli obávať doprovodných stíhacích lietadiel a taktiež strielajúce bombardéri to mali pri tejto rýchlosti zťažené. Posledných 900 m leteli ustáleným stúpavým letom a dostali sa pod bombardéry a strielali na vybrané ciele. Rakety DWM R4M odpalovali zo vzdialenosti 600 m a až potom použili kanóny. Po útoku sa ihneď vrátili na základnu , lebo nemali dostatok paliva na ďaľší manever.Proti spojeneckým bombardérom a stíhacim lietadlam mali Me 262 výhodu v tom, že im vnútili svoj boj a v prípade nepriaznivej situácie podľa potreby uniknúť.Vzhľadom k tomu , že spojenci najviac ničili lietadla pri štarte a pristávaní , preto neskôr Luftwaffe používali úseky diaľnic neďaleko lesa, kde lietadlá boli dobre maskované. Hitlerov "Blitzbomber" sklamal. Pumy znižovali rýchlosť o 90 km/h a dolet nestačil pre uskutočnenie jeho predstáv. Nalietavali šikmím leto v rýchlosti 900 km/h, pumy vypúšťal z výšky 800 m , v horšom počasí 150 m a v noci obvykle z 250 m . Výsledok síce nebol nijak drtivý (hmotne) ,ale demoralizovalo to Britské vojsko. Ďaľšie lietadlo ktoré sa dostalo do na konci vojny do Nemeckej výzbroje je Arado Ar 234, používaný prevažne na prieskum a bombardovanie. Jeho vývoj bol zahájený na jese? 1940 a v júni (červnu) vzlietol prototyp Ar 234 V-1 s dvomi motormy Jumo 004A-0. Mal lyžový podvozok a preto vzlietal z trojkolého vozíka , ktorý po vzlietnutí od zeme odhodil. Malo to veľkú nevýhodu , lebo lietadlo bolo na zemi nepohyblivé a muselo sa spoliehať na odtiahnutie špecialnym vozidlom. Z tohoto dvôvodu bol v marci (březnu) vyskúšaný 9. prototyp, ktorý mal podvozok v predu, ten mu zostal ako štandardný. Hlavná séria sa volala Ar 234B-2 "Blitz" upravený pre bobmardovanie. Niesol pumy v celkovej hmotnosti 1500 kg , ktoré znižovali jeho rýchlosť o 90 km/h. Na obranu niesol dva kanóny MG 151/20 ,ktoré boli v zadu v trupe a strielali do zadu. Pilot mohol zameriavať aj periskopom. Novinkou bol brzdiaci stužkový padák, ktorý sa používal pri pristávaní. V septembri (září) vznikla prvá jednotka luftwaffe vyzbrojená prototypmi Ar 234 V-5 a V-7 s lyžovým podvozkom a po nich prišli Ae 234B-1 s kolovým podvozkom. Pri nacistickej ofenzíve sa v Ardenách v zime 1944/1945 sa objavili Ar 234B-2. Niesli jednu pumu s hmotnosťou 1000 kg a doprevádzali ich Me 262 ,ktoré ich chránili pred protivzdušnou obranou. Celkom vzniklo 210 lietadiel rady B. Firma Ardo tiež skúšala používať pre svoje lietadla štyri ľakšie motory BMW 003. Tretie prúdové lietadlo ktorého sériová výroba sa začala počas vojny je Heinkel He 162 "Volksjäger". Nemecký preimysel mal dať pre luftwaffe jednoduché a masovo vyrábané lietadlo, na ktorom bojovali na rýchlo vycvičený piloti. He 162 sa vyvinul v rekordnom čase. D?a 17.októbra (října) 1944 bol potvredná koncepcia lietadla, 29. októbra (října) sa dokončili nákresy a 6. decembra (prosince) 1944 začal lietať prvý prtotyp He 162 V-1. Let trval 20 min. a najvyžšia rýchlosť bola dosiahnutá 832 km/h. Motor BMW 003 doslova sedel na chrbte lietadla. Výzbroj tvorili dva kanóny MK 108, neskôr MG 151/20. V septembri (září) 1944, kedy Hitler nariadil vytvárať domobranu, Goring neváhal a vyhlásil akciu Volksjäger. Členovia Hitlerjudgenu sa maly školiť po tisícoch, najskôr absovlovať niekoľko letov na klzáku, potom jeden- dva lety na bezmotorovom He 162S a hneď nasadnúť do "Volksjägru". Masovým použitím He 162 mala byť nacistická ríša zachránená. Bolo vybudovaných niekoľko liniek na výrobu He 162A-1 na odľahlých miestach, kde pracovali vojnový zajatci ako otroci. Táto akcia mala krycí názov Salamander a mala vyrobiť do konca apríla (dubna) 1945 prvích 1000 lietadiel. Skutočnosť však bola iná. Luftwaffe do konca vojny prevzalo iba 120 lietadiel a 800 lietadiel zostalo rozpracovaních. Typu He 162 sa podobal tvarom na Henschel Hs 132. Mal niesť pumu s hmotnosťou o 500 kg. Prototyp bol postavený ,ale nevzlietol. Rovnako nedokončený projekt bol beschvostový dvojjmotorový Ghota Go 229 V-3. Pozoruhodný projekt bombardovacieho lietadla Junkers Ju 287 so šípovími krídlami pod 25 stup?ovým uhlom. Prvý prototyp (bola to v podstate iba taká maketa) Ju 287 V-1 vzlietol v auguste (srpnu) 1944 absolvoval prvých 17 letov. Predpokladané seriové lietadlo malo mať šesť motorov BMW 003A. Druhý prototyp, ktorý sa už viac blížil ku skutočnosti , sa stal "korisťou" Sovietskej armády. Ďaľší z rady nedokončených a ukoristených lietadiel bol prototyp Messerschmitt Me P. 1101, bol charakteristický svojou šípovosťou krídiel 40 stup?ov. Nedokončený prototyp získali Američania v Oberamergane, ale dokumentáciu získala Francúzka výzvedná služba , ale nikdy im ich nedala. Iný Messerschmitov projekt Me 328 s dvomi pulzačními motormy Argus As 014 pod krídlami , ale mal problémi s vybráciami motoru. Uvažovalo sa o tom že bude vylietať z ponoriek k bombardovaniu USA a nakoniec sa s ním počítalo ako so sebevražedními bombardovacími letkami, ktorými sa luftwaffe snažilo odvrátiť porážku fašizmu. Súbežne s rozsiahlou výrobou prúdových lietadiel v Nemecku prebiehal aj vývoj raketových lietadiel. Prvé Nemecké raketové lietadlo, klzák Opelsanders Rak 1 s batériou šestnásť raketových motorov na tuhé palivo , 30. septembra (září) 1929 a urazil vzdialenosť 1525m. Neskoršie pokusy Brauna s motorom výskumom v roku 1937 na lietadle He 112. Väčší význam mala činnosť profesora Waltera, ktorý propagoval tzv. studený raketový motor bez spalovania. Peroxid vodíka sa vhá?al do katalyzátora, v ktorom nastalo burlivé okysličovanie za vývoja obrovského množstva plynov. Tento preces bol využitý pre pomocné vzletové raketové motory HWK 500 s ťahom 4903 N (500 kp) po dobu 30 sekúnd. Peroxid vodíka sa nazýval T-Stoff a manganistan draselný ako Z-Stoff. Celý motor niesol krycí názov "Rauchgerät". Koncom vojny sa vo verzii HWK 501 pridával B-Stoff (hydrát hydrarzinu) a Br-Stoff (benzín), takže sa studený proces zmenil na spalovanie. Motory HWK 501 dávali ťah 9800 N (1000 kp) po dobu 42 sekúnd alebo 30 sekúnd 14700 N (1500 kp). Používali sa na skrátenie vzletu bombardérov a po spotrebovaní paliva zhodia prázdnu nádrž na padáku dole. V roku 1938 vznikol motor Walter R 1-203. Motor mal ťah 4903 N (500 kp) bol vyskúšaný v lietadle Heinkel He 176 V-1 dna 20.júna (července) 1939 pri lete dlhom 50 sekúnd. Pre bojové potreby bol vypracovaný motor R 2-203, ktorého sa ťah mohol regulovať od 1470 N až do 7354 N (150 kp až 750 kp). Pre toto lietadlo mal Messerschmitt v roku 1939 vytvoriť prepadové lietadlo pre obranu vybraních oblastí pred bombardérmi. Ako základ pre vývoj si vybral bezchvostové lietadlo Lippisch DFS 194, vyskúšaný na jar 1940 s motorom R 1-203. Nové stíhacie lietadlo lietadlo Me 163. Prototyp Me 163V-1 prešiel najprv v zime 1940-1941 bezmotorovými skúškami, pri ktorých prekázal veľmi dobré vlastnosti. V júly (červenci) až v októbry (říjnu) 1941 sa konali pokusy dvoch prototypov s motormy R 2-203, pri ktorých sa 2. októbra (října) 1941 dosiahla vo vodorovnom lete rýchlosť 1002 km/h. Doteraz boli Me 163 považované za verziu "A". Pre bojové účely sa vyvíjala verzia Me 163 B "Komet". Konštruktér Walter pre neho vypracoval nový motor R 2-211 (HWK 509) s turbínovími čepeľami. Pri sériových motoroch HWK 509A sa ťah reguloval od 980 N až do 15,7 kN (100 kp až 1600 kp). Neskôr bola u HWK 509A-2 zavedená spalovacia komora s trvalým ťahom 2941 N (300 kp), zatiaľ čo v hlavnej komore mohol byť regulovaný od 1961 N do 16,7 kN (200 až 1700 kp). Messerschmitt Me 163B mal drevené krídla a kovový trup, liesol dva kanóny MK 108, a dvojkolový odhadzovací podvozok, takže pristával na lyži. Prototyp verzie "B" zhotovený na jar 1942, mal svoje pokračovanie v sériovom lietadle Me 163B-1 až vo februári (únoru) 1944. Ak štartoval sám tak mu palivo stačilo len na 2,5 min. čistého letu. Ale ak vzlietal za závesom Bf 110C, tak sa mu predĺžil aktívny let na 7,5 min. Piloti využívali dobrú kĺzavosť lietadla a preto v dobe okčakávania nepriateľa motor vypínali. Výcvik pilotov bol pomerne zložitý. Zozačiatku prebiehal na vetroi "Habicht" na ktorom sa podľa pokroku žiaka skracovali krídla. Spojenecký letecký prieskum prvýkrát objavil Me 163 v Peenemunde v júli (červenci) 1943 a základna bola okamžite bombardovaná. Po tejto udalosti sa ťažisko výskumu presunelo do oblasti Bad Zwischenahn , kde unikli pozornosti. Pre nasadenie Me 163 proti spojeneckým bombardovacím lietadlám luftwaffe vytvorila deväť základien na území Nemecka, odkial mohly lietadla pokryť oblasť hlavného Nemeckého priemyslu. Prvýkrát zaútočilo päť Me 163 na zväzok amerických B-17G v júli (červenci) 1944 v oblasti Merseburgu. Napadli ich zo zadu z výšky 9800m a ĺahko unikli stíhaciemu doprovodu "Mustangov". Ale ukázalo sa ,že kanóny MK 108 majú príliš pomalú rýchlosť strelby a pri vysokej rýchlosti približovania k cielu ,pilot stíhacieho lietadla nemá čas presne zamieriť. Veľké sily Me 163B sa sústreďovali na obranu v oblasti veľkých chemických závodov Leunawerke. Avšak spojenecké letectvo zistilo že letisko Brandis pri Lipsku leží na úplnej hranici doletu Me 163B, a preto spojenecké bombardéry nalietavali na cieľovú oblasť z odvrátenej strany, kde sa Me 163B ukázali ako málo účinné. Pretože sa kanóny MK 108 neosvečili, maly byť postupne nahradené strelami SG 500 "Jagdfaust" táže 50 mm. Umiest?ovali sa po piatich kusoch vodorovne pod obydve krídla a ich krídla a ich odpaľovanie riadila fotobunka. Stíhač musel odletieť bombardér a keď tie? bombardéru tak sa všetky strely odpálili a musel s lietadlo rychle sa vzdialiť ,aby ho nezasiahli trosky z bombardéra. Typ Me 163D V-1 s predĺženým trupm bol vyskúšaný na jar 1944, nato bol predaný Junkersu aby začali sériovú výrobu s označením Ju 248. Ale sériová výroba nikdy nenastala. Spojenecké nálety vyvolávali na jar a v lete 1944 veľkú konštruktérsku horúčku- tzv. Jägrnotprogramm. Tento projekt bol núdzový vývojový program pre stíhacie lietadlá. Zyšli sa seriózne aj šialené návrhy. Obvykle sa počítalo s motormi HWK 509 a výzbroj tovrili dva kanóny MK 108. Ale v decembri (prosinci) 1944 bol projekt zastavený ,pretože by sa mohla ohroziť výroba vopred zavedených lietadiel. "Prežil" jediný program Bachem Ba 349A "Natter", presaďovaný Himmlerom. Bachem bol návrh malého lietadielka ,upraveného pre vodorovný vzlet z rampy. Mal byť pohánaný motorom HWK 509A-1 a podporovaný štyrmi motormy na tuhé palivo Schmiding 533, ktoré po vyhorení odpadli. Vo výške cca 1000 m mal pilot prevzať riadenie, ktoré dovtedy prebiehalo automaticky, a potom mal odistiť 32 raketových striel a vrhnúť ich na cieľ. Po odpálení striel sa malo lietadlo vzdiaľiť a pomocou brzdiaceho padáku sa bezpečne dostať na zem. Tento projekt bol vyskúšaný v decembri (prosinci) 1944. Vzlet sa uskutočnil najskôr bez pilota a 22. decembra (prosince) 1944 s pilotom. Predpokladalo sa ,že Ba 349A sa budú vyrábať v malých truhlárstvach vo Schwarzwalde, ale motory pre nich nikdy neprišli. Ako celok nemôžeme podce?ovať vývoj nacistických lietadiel, bol bohatý na objem, nápady aj výsledky. Mnohé smery , ktoré naznačil svojim vývojom, boly využité aj po vojne pri konštrukcii lietadiel nových generácii.


Messerschmitt Me 163 "Komet":
Image


Messerschmitt Me 262A-1:
Image


Junkers Ju 287:
Image


Heinkel He 178:
Image


Bachem Ba 349:
Image


Bachem Ba 349:
Image


  
S.I.Gorgij
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 14/1/2008, 20:16  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Trocha hladania v Compe a co sem nenašel ... další članok ešte zo stareho fóra... mam ešte prosbu , či niekto nemá nejaku schopnu foto lietadla Gotha Go 229 ... nejak sa mi nedarilo ju najst ... vopred Ďakujem


  
Morybundus
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2008, 02:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

S.I.Gorgij tak to je moc pěkný a výstižný článek Exclamation Exclamation Ještě že jsi ho zachránil a dal tady Wink

Gorgij měl jsi na mysli to to letadlo Gotha Go 229 ???
Image


  
Charon
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2008, 09:28  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ale super ze je tu ten claaanok...pekne poctenicko Smile


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2008, 16:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

už na starom fóre sa mi dosť páčil.....je to dobré Smile


  
S.I.Gorgij
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2008, 20:11  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Radime ... je to možné , ja do lietadiel nejsom žiadny odborník a keď som hladal tak tych možností tam bolo viac ... hento je jedna z nich ... takže je to pravdepodobne ale za isté by som to nepokladal ... a som rád že sa vám článok páči Wink


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2008, 21:23  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Pro mne paráda. Já se letadlům moc nevěnuji a mou pozornost poutají pozemní vojska. Proto každý takovýto poznatek velmi vítám.
PS - letadel bylo nad SSSR víc než dost.


  
Morybundus
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 16/1/2008, 01:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

citace:
takže je to pravdepodobne ale za isté by som to nepokladal


No určitě nám to objasní ti co se o letectví více zajímají třeba Martin nebo Rudel Wink Smile


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 14/1/2013, 08:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nevim přesně, kam s tim, ale snímky jsou to nádherný!
http://www.mission4today.com/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=14427


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 14/1/2013, 11:22  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

BOMBA! Neviem či nie som úchyl, ale nemecké fotky z ww2 mám osobne najradšej, majú takú atmosféru, ktorú neviem popísať slovne.


  
radzon
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 20/1/2013, 00:19  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak potom som aj ja úchyl, aj keď podľa mňa takúto atmosféru majú všetky dobové fotky. Ešte tak vedieť, aké lietadlo je pod označením gigant. A hneď za tým to nevyzerá na Henschel 123. Skôr by som to typol na HS-126. A ešte fotečka Gotha Go 229.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 20/1/2013, 21:41  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Gigant,to je myslím Messerschmidt Me 323,pokud mě pamět neklame.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58207 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1875s ][ Queries: 19 (0.0203s) ][ Debug on ]