Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 16/3/2013, 23:54  Předmět:  Antonín Liška Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tento pilot přežil pád z výšky 10 000 metrů,poté co se mu rozpadlo letadlo.

Antonín Liška se narodil 14.července 1911 v Hromnicích na Plzeňsku.V mládí hodně sportoval,hrál na hudební nástroje a maloval i obrazy.Vystudoval Učitelský ústav a později pracoval jako učitel.Jelikož měl rád létání dal, se k armádě.Absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích na Moravě nastoupil k Leteckému pluku .1-T.G.Masaryka v Hradci Králové.Po okupaci Českolovenska přechází v červnu 1939 hranice a míří do Polska.V Polsku ovšem pro rychlý postup Wermachtu do bojů v polském letectvu nezasáhne a dne 19.září 1939 je zajat spolu s ostatními čs.letci Rudou armádou ve východním Polsku.Českoslovenští letci jsou internováni v Sovětském svazu,ale na zásah naší exilové vlády ve Francii jsou tito piloti uvolněni a mají být transportováni do Francie.Nakonec se spolu s dalšími letci po tříměsíční plavbě dostává rovnou do Anglie ,jelikož Francie mezitím padla.
Po krátkém výcviku nastoupil nejdříve ke slavné 1.peruti RAF ,kde létal na slavných Hurricanech Mk II.Později přešel k československé 312.peruti ,kde již létal na Spitfirech Mk.II a Mk.V.Náletal zde něco okolo 200 hodin.Vesměs se jednalo o doprovody bombardérů nad okupovanou Evropu.
Tak a ted se dostáváme k onomu osudnému datu 29.června 1942.Toho dne ve 13.32 hodin startoval z letiště v Harrowbeeru spolu se seržantem Stanislavem Tocauerem na patrolu nad jižní pobřeží Anglie.Ve výšce 10000 metrů byli ze země navedeni na nepřátelský letoun ,který se měl v dané oblasti pohybovat.Operační sál jim ještě upřesnil výšku 32 000 stop a hlásil že nepřátelský letoun je někde v jejich blízkosti.Seržant Tocauer však svému vedoucímu nestačil a proto volal Liškovi rádiem at zpomalí.Liška měl ovšem strach ,aby nepřítel neuletěl a sdělil Tocauerovi že jde na to sám a že na Tocauera počká v oné navedené výšce.Jenomže zanedlouho poručík Líška začal vše okolo sebe vidět dvojmo a pocitoval nedostatek kyslíku.Přesvědčil se ,jestli je správně puštěný přívod kyslíku a pak svého spita potlačil do střemhlavého letu.Než však stačil přiškrtiti plyn,pilot upadl do bezvědomí.Letadlo ovšem nabralo takovou rychlost,že když se pilot později probral,byl odpor v kormidlech tak silný ,že letadlo nešlo vůbec ovládat.Liška chtěl vyskočit ,ale nešlo to.Byl tlačen strašnou silou zpět do sedačky a ani kabinu nemohl otevřít.Pak nastala jakási exploze a pilot znovu ztratil vědomí.Pravděpodobně to byla ta chvíle, kdy se ulomila křídla na spitu,přesekla trup a ten byl proudem vzduchu deformován a rozmetán.Zbytek trupu i s pilotem padal jak kámen k zemi.Naštěstí v této situaci došlo vlivem odstředivé síly k vytržení sedačky i s pilotem.Další štěstí měl Liška v dopadu.Motor a trosky letadla dopadly do moře,zatímco Liška dopadl na pláž mořského pobřeží u Sidmouthu poblíž Exeteru.Další zázrak ,který Liškovi pravděpodobně zachránil život ,že se z nějakých příčin pootevřel padák na kterém Liška seděl přikurtován k sedačce.Bylo to sice těsně nad zemí ,ale určitě mu to pomohlo.Záhadou je ,jak se vlastně padák mohl pootevřít,když pilot na něm seděl a ještě byl v bezvědomí.Pravděpodobně se utrhlo bakelitové dno sedačky ,což umožnilo částečné rozvinutí padáku.
Antonín Liška byl se spousta zraněními ,mimo jiné otřes mozku a zlomenina spodiny lebeční dopraven k doktorům v oné sedačce.Tak a ted opět musím citovat úryvek z knihy ,kterou Antonín Liška později napsal.


On žije pánové,zvolal překvapený doktor Campbell a napřímil se.Přejel očima štáb svých lékařů a jen zakroutil hlavou .Zažil už ve vojenské nemocnici leccos,ale tohle ho překvapilo.Na nosítkách leží lidská troska,rozbitá ,opuchlá,krvácející ,mokvající a přesto odpírající zastavit činnost svého složitého ústrojí.Srdce ještě bije,vlastně tichounce tiká,tišeji než hodinky na jeho ruce.Podaří li se mu zachránit tohohle ,bude to případ.

Antonín Liška přežil.Prodělal dlouhou rekonvalescenci.
Liškův případ byl zajímavý nejen pro lékaře ,ale i pro experty z britského leteckého ústavu,jelikož to byl první pilot ,který přežil takovou nehodu.Chtěli vědět všechny podrobnosti,jak se stroj choval a jak vůbec došlo k bezvědomí.Zajímalo je vše z důvodu toho,aby v budoucnu nedocházelo při konstrukci strojů k takovým situacím.Po uzdravení Antonín Liška absolvoval kurz operačních kontrolorů,stáž u Hlásného sboru a nakonec školu dopravního letectva.Létal jako dopravní pilot a pracoval na Velitelství transportního letectva jako styčný důstojník.Po skončení války se Liška vrátil do Československa a sloužil v dopravním pluku ve Kbelích.Byl zástupcem velitele a později i velitelem tohoto pluku.V roce 1949 byl z armády bez udání důvodu vyhozen.Důvody zde určitě nemusím uvádět.Prodával automobily,rozvážel mlíko,dělal parketáře,kresliče v hutním podniku a nakonec dělal v odbytového pracovníka a v závodní škole práce vyučoval angličtinu.Plné rehabilitace se dočkal až po roce 1989.Byla mu udělena generálská hodnost a stal se čestným občanem Plzně a rodné obce Hromnice.Byl členem Českého svazu bojovníků za svobodu.Napsal knihy-Stíny na obloze,Cesty mužů a asi nejznámější dílo-Jak se plaší smrt.Zdeňku Svěrákovi pomáhal při psaní scénáře na jistě známý film-Tmavomodrý svět.Zemřel 3.prosince 1998 ve věku 87 let.




Image


Image


Image


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/3/2013, 13:17  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dosiahol aj nejaký zostrel?


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/3/2013, 20:54  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak na to ti nedokážu odpovědět,na netu jsem o tom zmínku nenašel.Já jsem tento článeček čerpal z knihy od J.Rajlicha Na nebi hrdého Albionu .díl 7.Tento díl pojednává pouze o leteckých nehodách a sestřelech ,kdy byli sestřeleni čs.piloti.Vlastním sice i ostatní díly mimo 3 a 4.Každý díl pojednává dotyčný rok.Takže 1 díl-1940,2.díl-1941,3.díl-1942,4.díl-1943,5.díl-1944,6.díl -1945.

Takže až přelouskám ostatní díly ,pak na to budu schopen odpovědět.Ale to tak brzo nebude.Ten 7 díl jsem četl 3 měsíce Cool Cool Cool Cool


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 17/3/2013, 21:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Příběh Antonína Lišky znám z knihy "Stíhači" od Hurta a Sitenského. Je to opravdu neuvěřitelné, že něco takového mohl přežít. V tom je jeho příběh asi opravdu unikátní a tak vlastně ani nezáleží, jestli dosáhl nějakého sestřelu. I tak právem patří mezi nejznámnější československé stíhače. Navíc to byl dobrý spisovatel a tu jeho knihu "Jak se plaší smrt" jsem přečetl několikrát.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/3/2013, 21:54  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to nepochybne, je to unikát. Myslím, že podobný prípad majú na konte aj Sovieti, v nejakom diely časopisu Epocha som na to narazil. Vtedy tiež prežil pilot pád z obrovskej výšky, skúsim to dohladať. PS: nejednalo sa o Maresjeva.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/3/2013, 22:01  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak tohle téma jsme už kdysi probírali,v závěru debaty jsem uvedl pár příkladů znovuzrození Cool Cool Cool

http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=494


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/3/2013, 09:36  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Údajně měl na kontě asi tři kousky. Na jaře v 90' nám dělal přednášku, když jsem sloužil v Sušici u pípalů. Bohužel se z něj nepodařilo vypáčit moc konkrétních údajů, většinou jen "vzpomínky starýho zbrojnoše". Ale nedivil jsem se tomu, po zkušenostech z předchozího režimu pořád nechtěl riskovat a pouštět si "hubu na špacír". Ostatně - pořád je v tomhle státě možné zavřít kohokoliv za cokoliv, stačí jen správně motivovaný soudce, nebo soudní znalec. A samozřejmě i práskač.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/3/2013, 16:05  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Marťas - jasné, Ivan Chisov to je on, štastlivec jeden Mr. Green


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1964s ][ Queries: 19 (0.0564s) ][ Debug on ]