Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2015, 00:02  Předmět:  BF 109 NA POVSTALECKÉM NEBI-SNP Odpovědět s citátemDolůNahoru

BF 109 NA POVSTALECKÉM NEBI-SNP


Image

Slovenské letectvo je bezesporu velice zajímavým tématem.Na toto téma už bylo vydáno spousta knih a studií.Chtěl bych se v tomto článku zaměřit jen na jeden typ stroje ,které Slovenské Vzdušné Zbraně používalo.Vlastně se ani nebude jednat o SVZ,ale o tzv.Kombinovanou letku,kde 4 tyto letadla bojovala.Oním letadlem je Messerschmidt Bf 109.I když SVZ a Kombinovaná letka jsou vlastně dvě odlišné věci,musíme vzít v potaz,že tato letka vznikla v době Slovenského Národního Povstání a její stroje,letci i pozemní personál se rekrutoval ze Vzdušných Zbraní.Úplně přesně to nevím,ale myslím si,že i Kombinovaná letka vlastně taky měla status československé armády,tak jako armáda povstalecká.Takže vlastně i tyto Bf 109 byly vlastně v Československé armádě.Ale je to jen má dedukce.Jestli to je jinak,tak mě opravte.
Kombinovaná letka měla ve stavu směsici letadel bývalého Československého letecva,zejména se jednalo o Letovy Š 328 a Avie B 534.Dále to byly Pragy E 39 nebo předválečné Avie 122.Dále měla ve výzbroji nějaké německé stroje vesměs dopravního a kurýrního typu.Letka měla ve stavu i dva výsadkovo -bombardovací stroje italské výroby .Všechno to byly letadla Slovenských Vzdušných Zbraní.Zde seznam strojů na začátku povstání


Letov Š-328 pozorovací (5 kusů)
Avia B-534 stíhací (3 kusy)
Avia B/Bk-534 stíhací (1 kus)
Messerschmitt Bf 109E-4 stíhací (2 kusy)
Savoia-Marchetti SM 84 bis výsadkovo-dopravní, resp. bombardovací (2 kusy)
Junkers Ju 52/3m dopravní (1 kus)
Junkers W 34hi dopravní(2 kusy)
Caudron Cu 445 M dopravní (2 kusy)
Fieseler Fi 156C-3 (1 kus)
Praga E-39G školnýí(6 kusů)
Praga E.241 školní (1 kus)
Avia Ba.122 školní (3 kusy)
Avia Bš.122 školní (1 kus)
Klemm Kl 35D školní (2 kusy)
Gotha Go 145H cvičný
Heinkel He 72 Kadett cvičný
Focke-Wulf Fw44 Stieglitz cvičný
později přibyly 2 Bf 109 G 6-od 6.září 1944

Bojovou hodnotu však mělo jen pár letadel a to zejména Avie B 534,Letovy Š 328 a zejména Bf 109.A já bych chtěl něco málo napsat o účinkování Bf 109 v Slovenském Národním Povstání.
Takže ve zkratce to zkusím popsat.
K historii německých stíhaček ve SVZ se musíme vrátit o nějaký ten rok zpátky před vypuknutím povstání.Jak už asi víte,tak hlavním tahounem SVZ byly předválečné Avie B 534 a Letovy Š 328.Tyto letadla nesly hlavní tíhu bojů v březnu 1939 v bojích proti Madarům,dále při napadení Polska v září 1939 a v neposlední řadě to byl útok na Sovětský Svaz v červnu 1941,kterého se zúčastnili mimo pozemních jednotek i Slovenští letci.
V té době už bylo jasné,že tyto dva typy bývalých čs.letadel už beznadějně zastarávají i když na východní frontě udělali kus záslužné práce.A proto se muselo přistoupit k modernizaci.Další důvod byl ten,že Slovenští piloti museli létat na něčem modernějším,aby se svými německými spojenci drželi aspoň nějaký krok a mohli jim pomoci.
Proto se v březnu 1942 přesouvá do Dánska skupina slovenských pilotů,aby se přeškolili na stíhačky Bf 109.Slovenský Štát nakupuje Bf 109 verze E.Přeškolení piloti jsou nasazeni se svými Bf 109 verzí E na východní frontu na Kubáň v létě roku 1942 u tehdy slavné JG 52. Označení této letky bylo 13. (Slowakei) Staffel (13/JG52).Na východní frontu bylo nasazeno 7 éček.Bohužel z těchto sedmi strojů byly 3 ztraceny ve válečné vřavě ,takže Slovákům zůstali jen 4 bojeschopné stroje.Jelikož jednotka s tímto stavem byla skoro nebojeschopná,tak Němci vypomohli Slovákům zapůjčením jejich Bf 109 verzí F a G.V březnu a dubnu roku 1943 se zbylé 4 éčka,které přežili východní frontu vrací zpět na Slovensko. Né všechny éčka jsou ovšem nasazena na východní frontu.Slovensko nakoupilo celkem asi 29 Bf 109 verzí E.Toto číslo ale není stoprocentně podloženo.Dodávky éček pro Slovensko se děly od léta 1942 do března 1943.Budu se držet pana Rajlicha,který uvádí něco okolo 20 až 29 strojů.Podle jiného zdroje a to vojenského historika pana Rajnince však mělo jít o plných 27 až 29 strojů.Měli to být verze-


2 Bf 109 E-1/B
2 Bf 109 E-2
2 Bf 109 E-3
17 Bf 109 E-4
2 Bf 109 E-7
2 Bf 109 E-7/trop

Spolehlivě jde ovšem dohledat pouze 19 strojů o kterých se ví díky výrobním číslům a nějaké té historii onoho konkrétního letadla.Na Slovensku tyto letadla dál chránily vzdušný prostor,cvičili se na nich noví piloti a dokonce ze 4 letadel byla postavena Pohotovostní roj.Jenomže i když byly Bf 109 perfektní stroje,tak verze E už byla dávno za zenitem.Tato verze "Emilů" si vydobyla slávu v letech 1939-40 nad Francií , Británií a v první fázi války proti SSSR.Potom už zastarávala.A navíc Slovenských éček ubývalo.Nejčastěji to byly poruchy motorů a nouzová přistání.Těsně před SNP mělo Slovenské letectvo vy výzbroji už pouhých 8 až 10 strojů.Zbytek už byl odepsán.Tyto čísla nejsou stoprocentně ověřeny,ale údajně 8 letadel zabrali Němci na letišti v Pieštanech a právě 2 kusy se nacházeli na letišti Tri Duby.

Tak a teď už se konečně dostanu k tomu SNP.
Na Trech Dubech se nacházeli v době povstání 2 Bf 109 E-4 a to výrobních čísel (W.Nr.) 2787 a 5244.Tyto stroje ale měli doslova jepičí život,jelikož jeden byl ztracen na začátku povstání a pro druhý nebyly náhradní díly a ani munice,takže létal velice málo.
Prvním a zároveň i posledním letem Bf 109 E-4, W.Nr. 5244 se stal 30.srpen 1944.Právě na tomto stroji letělo eso SVZ a nyní povstalecký stíhač František Cyprich.Tento pilot je především známý posledním setřelem na dvouplošné stíhačce Avii B 534,kdy v září sestřelil maďarský Ju 52.
Tento pilot měl za úkol letecký průzkum v oblasti Vrútky-Žilina-Povážská Bystrica a průzkum cest ve Vlárskom průsmyku.Po mezipřistání v Žilině obdržel Cyprich od povstaleckých vojáků informaci,že v žilinské synagoze sídlí německý spojovací štáb a že se poblíž nachází nepřátelská osobní a nákladní vozidla.Reakce pilota byla okamžitá a krátce po startu napadl tyto cíle.Potom pokračoval v leteckém průzkumu,při kterém stihl napadnout ještě německé jednotky,které patřily k bojové skupině plukovníka von Ohlena,které se nacházely na železniční stanici v Hornom Hričově.Osud tohoto "Emila" se naplnil o den později.Dne 31.srpna byl zničen na zemi,když ho zapálili němečtí stíhači palbou ze svých zbraní při útoku na Tri Duby.

František Cyprich

Image

Image


a po náletu 31.8.1944

Image

Osud Bf 109-E 4 W.Nr.2787 byl takový,že se spíš používal sporadicky na letecký průzkum a shazování letáků.Asi se ptáte proč.
I když toto letadlo uvedl pozemní personál do letuschopného stavu,nebylo do jeho palubních zbraní střelivo.Omezené množství munice,které sovětské dopravní letadla přivážela byla především určena pro modernější Bf 109 G-6,které byly podstaně modernější než éčko a které měla Kombinovaná letka taky ve výzbroji v počtu dvou kusů.Ale o tom později.Právě to byl hlavní důvod proč tento Bf 109 nebyl nasazován více.Na tomto éčku např.létal Rudo Božik nebo Štefan Ocvirk.Tito dva známí stíhači z východní fronty sedlali právě tento neozbrojený stroj.Riziko bylo velké,protože piloti sedlající tento letoun by byli při vzdušném boji absolutně bezbranní,protože ve zbraních nebyl ani jeden náboj.Nakonec toto letadlo skončilo na okraji letiště jako návnada,kde ho 25.10.44 zapálili příslušníci Kombinované letky při ústupu.
Tímto se uzavřela historie Bf 109 E Slovenského a Povstaleckého letectva.

Štefan Ocvirk

Image

Jak již jsem se zmiňoval výše,tak ve výzbroji Kombinované letky byly i dva Messerschmitty Bf 109 G-6.Než zas dojdu k nasazení v SNP,musím zase trochu zpět.

Na začátku roku 1944 proběhl složitý kontrakt z Německem o nákupu Bf 109 G -6.Což byly moderní stroje.Jednalo se o 15 kusů.Když pominu modernizaci Slovenského letectva,tak dalším z důvodů nákupu těchto strojů byla i ten,že nad Slovenskem začali operovat Američané na které už Bf 109 E nestačil.Tady budu stručnější,jelikož nasazení Bf 109 G-6 by vydalo na samostatný článek.Důležitým mezníkem se stal datum 26.červen 1944.V tomto dni přišli Slováci skoro o polovinu svých strojů.Toho dne letka 13 absolvovala souboj s americkým svazem bombardérů s doprovodem stíhačů.Tento souboj skončil pro Slováky tragicky.Jak v počtu zabitých a zraněných pilot,tak v počtu odepsaných mašin.O této bitvě se dá pěkně počíst(naposled o ní vyšel článek nedávno v časopisu Válka nebo Extra Válka z pera Jiřího Rajlicha-článek je o Jurajovi Puškárovi).Takže abych to shrnul,zůstalo Slovenskému letectvu jen 7 letuschopných "Gustavů". Před povstáním Slováci přišli jetě o dvě géčka vinou havárie.Pikantní na tom je ,že oba stroje odrovnal jeden pilot na letišti Išla u Prešova,za což dostal zákaz létání.Jméno znám,ale není podstatné.Takže už ted měli Slováci 5 letadel.Vzhledem k nepřehledné situaci ohledně povstání odletěly 2 Bf 109 G-6 spolu s dalšími slovenskými letadly různých typů do SSSR.Tyto 2 stroje se později vrátily zpět na Tri Duby a aktivně zasáhli do povstání.Zbylé 3 letadla padly do rukou Němců na letišti v Pieštanech,tak jako 8 předcházejících Bf 109 E.

Toto byla obrovská chyba,nebot tyto letadla mohla výrazně pomoci při povstání.Samozřejmě s dostatkem střeliva a náhradních dílů.Ještě bych chtěl dodat,že Slovensko vlastnilo i střemhlavé bombardéru Ju 87 D-5,které licenčně vyráběli.Nebylo jich sice moc,ale asi by pomohli.Také tyto stroje Němci zabavili a ani jeden nezasáhl do SNP.

Tak a ted k těm dvěma Bf 109 G-6.
Jelikož Kombinovaná letka trpěla akutním nedostatkem moderních letadel,požádal velitel 1.Československé armády(Povstalecké jednotky měly status Československé armády) Sovětské velení o přidělení již přelétnutých letadel Slovenských Vzdušných Zbraní,které před povstáním nebo na jeho začátku přeletěly do SSSR.Žádosti bylo vyhověno a na Tri Duby se vrátili 2 Bf 109 G-6.Jednalo se o Bf 109 G-6 W.Nr. 161 725 a W.Nr. 161 742.Na Tri Duby tyto stroje přeletěli známí stíhači a bývalá esa SVZ.Byli to rotmistr Franišek Hanovec a rotný Rudolf Božik.Stalo se tak 6.září 1944.Tyto dvě letadla byla pro Kombinovanou letku velkým přínosem.Letadla se zapojila ihned do boje.A to hned po přistání .Jak na potvoru byl zrovna vyhlášen letecký poplach a oba stroje šli hned do vzduchu.Jeden Bf 109 G-6 pilotoval Rudo Božik a druhý Bf 109 G-6 pilotoval František Cyprich místo Franitška Hanovce,který měl u sebe důležitou poštu ze Sovětského velení a musel ji předat generálovi Jánu Golianovi.Cyprich zastoupil svého kolegu více než skvěle a spolu s Božikem dostihlli německého narušitele a u Kremnice ho poslali k zemi.Oním letounem byl německý "rám",pozorovací letoun Focke-Wulf 189A-2 W.Nr.2349 od Kampfbeobachterschule 2 ,který startoval z Pieštan a za úkol měl snímkovat kamerou právě Tri Duby.Posádka německého letadla zahynula.Tento sestřel po několika minutách po přistání těchto letadel byl opravdu vyjímečný a byl velkou vzpruhou pro letku.Velkým problémem pro tyto letadla bylo střelivo.Na Trech Dubech se střelivo do "Gustavů" nenacházelo a proto se muselo letecky dovážet vzdušným mostem ze SSSR.Problémem bylo ovšem bylo,že dovezená munice byla trofejní v né příliš dobré kvalitě.Toto zapříčinilo časté selhávaní zbraní přímo v leteckém boji a samozřejmě ohrožovalo i pilotův život,jelikož byl při útoku a následné obraně zcela bezbranný.K tomuto například došlo dne 9.září 1944,kdy rotný Rudo Božik startoval proti nepříteli na Bf 109 G-6 W.Nr.161 725 do prostoru u Prievidze,kde napadl německý bombardér Junkers Ju 88.Když mu třikrát po sobě selhali zbraně,byl nucen Božik se od bombardéru odpoutat a vrátit se domů.Po přistání na Trech Dubech napočítali v Božikovem "Gustavu" na 26 zásahů.Byla poškozena hydraulika podvozku a poškozené směrové kormidlo.Takže to opravdu nebyla žádná legrace.
Dne 10.9.44 podnikla Luftwaffe velký nálet na Tri Duby,kterého se zúčastnili střemhlavé bombardéry Ju 87 a Ju 88 v doprovodu Bf 109 G- 14.Rudo Božik opět odstartoval,tentokrát na Bf 109 G-6 W.Nr. 161 742,jelikož druhý "Gustav"byl bez střeliva a údajně neletuschopný.Avšak i tentokrát to nebylo zrovna růžové.Už krátce po startu měl Božik poruchu na radiostanici a při útoku na německé Junkersy 87 mu opět selhali zbraně.I přesto že mu selhali zbraně a palubní střelci ze Štuk po něm pálili ostošest, podařilo se pilotovi rozvrátit formaci Štuk a bomby minuli svůj cíl.Aby se vyhnul německým stíhačům,tak musel Božik opustit bojiště a přízemním letem směřoval k Telgártu.Na Tri Duby se vrátil až po hodinovém letu.Mezitím se do bombardování letiště vložila i formace Junkersů 88 a doprovodné stíhačky Bf 109 G-14.Ničili na letišti co se dalo.Tento nálet byl pro Kombinovanou letku hotová katastrofa.Bylo zabito 20 osob,17 letadel bylo zničeno.Z toho 1 Avia B 534,3 Letovy Š 328,obě dvě dopravně -bombardovací Savoie SM 84 bis a spoustu dalších letadel,včetně druhého Bf 109 G-6 W.Nr.161 725.

Rudolf Božik a František Hanovec

Image Image

.Dne 12.září 1944 vzlétl na posledním "Gustavu" František Cyprich,který napadl nepřátelský Ju 88,který se přiletěl" podívat" a zdokumentovat následky bombardování z onoho desátého září.Cyprich si s ním poradil.Dvěma útoky mu zapálil jeden z jeho motorů.Jelikož mu došlo střelivo,musel útoku zanechat.Poškozený Junkers ztrácel postupně výšku a havaroval.Posádku povstalci zajali.



Další vzdušné vítězství přidal Rudolf Božik dne 16.9.44.Toho dne sestřelil německý bombardér Ju 88,který letěl bombardovat Tri Duby.Junkers shodil bomby na vzletovou a přistávací dráhu a letěl pryč.Božikovi se opět porouchal radiopřijímač,takže nemohl být ze země naveden na nepřítele.Situaci ovšem zachránila protiletadlová baterie na okraji obce Hájníky,která nepřátelský junkers "zarámovala".Božik se zorientoval a zaútočil na nepřítele.Osádka bombardéru zprvu považovala povstalecký Bf 109 G-6 za vlastní a nesnažila se uniknout.Ale za chvíli němečtí letci zjistili svůj omyl a bombardér se snažili tlačit úplně k zemi.Toto se jim povedlo a Junkers s dokonalou kamufláží splynul z pozadím hor.Božikovi se německé letadlo ztratilo z očí a povstalecký pilot znechucen hledáním se už chtěl vrátit na Tri Duby.Ale štěstí stálo při Božikovi,jelikož německé letadlo se náhle zjevilo před ním a Božik se s ním málem srazil.Povstalecký pilot na nic nečekal a po třech útocích poslal Němce k zemi.Tento Junkers Ju 88 se zřítil severozápadně od Novej Bane.Osádka zahynula.
Posledního setřelu na Bf 109 G-6 dosáhl Rudolf Božík dne 4.10.44.Byl to vlastně i poslední sestřel Kombinované letky.Takže tento typ uzavřel bojové skore povstaleckého letectva.

Image

Toho dne povstalecký pilot setřelil pozorovací Focke Wulf 189 A-2.Tento setřel byl zajímavý tím,že pilotovi opět nefungovala radiostanice a Božík si nepřítele musel najít sám.To se mu podařilo i přes divokou manevrovací schopnost německého pilota,který byl jednou v mracích a za chvíli zas u země.Božíkovi se Němce nakonec podařilo sestřelit a německý letoun se v plamenech zřítil na kopec jižně od Turčianského Sv.Martina.
Byl to už Božikuv třetí sestřel a za tento úspěch se mu dostalo pochválné uznání od velitele povstalecké armády generála Jána Goliana.

Rudolf Božik v kabině povstaleckého "Gustava",celkem měl tento pilot na kontě 12 sestřelů.Devět na východní frontě a tři v SNP

Image

Ani tento Bf 109 G-6( W.Nr. 161 742) nepřežil své bojové nasazení.Když se schylovalo ke konci SNP,měl tento stroj přeletět spolu s Lavočkiny La 5 fn( Prvního Československého Stíhacího pluku,pod vedením škpt.Františka Fajtla) zpět do SSSR.Spolu s československými piloty letěl na tomto stroji i pilot Kombinované letky rotný Augustin Kubovič.Dne 25.10.44 odstartoval z letiště Tri Duby rotný Kubovič v 13.45 hodin.Do Sovětského Svazu však nedoletěl.Jeho letadlo se našlo při obci Hermanovce.Pilot nepřežil.Pravděpodobně se stal obětí německé protiletadlové palby.
Takhle teda skončily poslední Messerschmitty na Slovensku.Škoda že se jich do SNP nezapojilo více.

Image

Zdroje -Za boha a národ-Jiří Rajlich
HT MODEL SPECIÁL,Messerschmitt Bf 109 G-6 Slovenských Vzdušných Zbraní-Peter Šumichrast,Václav Hochmut,Jozef Anďal
Slovenské Letecvo díl 3-Ján Stanislav,Viliam Klabník
HT MODEL SPECIÁL ,Messerschmitt Bf 109 B,D a E slovenských pilotů-Peter Šumichrast,Jozef Anďal.
www.valka.cz
http://www.worldofwars.cz/topic/8739-wt-p%C5%99%C3%ADchod-messerschmitt%C5%AF-bf-109/


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2015, 08:13  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ty "Emily" ranných verzí byly v době nákupu použitelné jen pro výcvik, nesly jen kulometnou výzbroj. Kanóny se montovaly až od pozdních sérií varianty E-3 - přibližně od začátku roku 1939.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2015, 11:16  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ďakujem za článok, pútavo napísané. Každý jeden článok o československej účasti vo vojne ma teší dvojnásobne.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2015, 12:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

private_joker napsal:
Ďakujem za článok, pútavo napísané. Každý jeden článok o československej účasti vo vojne ma teší dvojnásobne.



No já jen doufám,že mi to tu někdo nezkritizuje,jelikož Kombinovaná letka byla vesměs slovenská a stroje v ní taky,když neberu v potaz bývalé československé stroje.Ale vzhledem k tomu,že povstalecká armáda měla status československé armády,logicky mi z toho vyplývá,že jsem to dal do správné sekce.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2015, 12:28  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Střelec napsal:
Ty "Emily" ranných verzí byly v době nákupu použitelné jen pro výcvik, nesly jen kulometnou výzbroj. Kanóny se montovaly až od pozdních sérií varianty E-3 - přibližně od začátku roku 1939.


Tak ohledně nákupu verzí E pro Slovensko to bylo taky zajímavé.To samé platilo i o verzi G.Němci se ukázali jako pěkní vykukové a lháři.Na tomto příkladu lze vyčíst,jak brali Němci své spojence Slováky vážně.

Už se mi to nechce psát a tak to oskenuji.Když to řeknu jednoduše,tak Slovensku slíbili prodat Bf 109 E málo olétané a s technickou dokumentací.Místo toho jim prodali za drahé peníze skorošroty,které měli nalítané jak sviňa a pamatovali Bitvu o Francii a Británii.Němci samozřejmě sfalšovali i motorové knihy.Tak si teda vážili svých spojenců......


Image Image


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 11/11/2015, 16:50  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Vůbec jsem netušil, že nasazení Messerschmittů v Kombinované letce bylo tak logisticky náročné. Vždy jsem si představoval, že povstalci se zmocnili i munice a náhradních dílů a vůbec by mě nenapadlo, že museli používat kořistní střelivo dovážené ze SSSR. O špatném zabezpečení svědčí i to, že Bóžikovi tak často selhávala radiostanice. No, neměli po povstalečtí piloti jednoduché a o to větší si zaslouží obdiv.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/11/2015, 18:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No s těmi náhradními díly to bylo opravdu bídné a to myslím nejen u Bf 109.Aby dostali mechanici do vzduchu i Avie a Letovy,museli brát náhradní díly z neletuschopných strojů,které potom končili na okraji letiště jako návnady.K tomu všemu skoro každodenní nálety Luftwaffe,které ničily hangáry,dráhu i zdravá letadla,zabíjeli pozemní personál.Opravdu to tam měli těžké.Co ale musím vyzdvihnout,byla práce mechaniků a vybavení dílen.Toto zmińuje i bohužel zesnulý František Fajtl ve své knize PRVNÍ DOMA.Letiště Tri Duby měli celkem slušné letecké dílny a to dokonce i pojízdné.Povstalečtí mechanici se starali vlastně o povstalecké stroje a dokonce pomáhali opavovat i poškozené Lavočky 1.čs.stíhacího pluku.Fajtl si hlavně pochvaloval ony pojízdné dílny,pokud mě pamět neklame.Tu knihu jsem už dlouho nečetl,ale myslím že to tam zmiňuje.


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/11/2015, 09:01  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Škoda, že snímek toho zpopelněného mezka nemáš celý - kdysi (1983 nebo 1984) vyšel v L+K. Byl zajímavý tím, že z trupu zbyl motor a dromada popela a celá křídla a vodorovné ocasní plochy. Co se týká La-5, v novinkách jsou snímky posledního výkřiku pod značkou KP v "povstaleckém" balení.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/11/2015, 09:48  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak ten snímek jsem jako kluk viděl právě onom časopise,který jsem si kdysi jako puboš kupoval za 5 korun.Takže to znám.Zkusím se podívat do svého archivu.Na tom snímku bylo krasně vidět to co popisuješ.Jestli to najdu,tak ho sem vložím.I na tu lavočku se od KP se pamatuji.Byla to kdysi novinka v takové větší a hodně placaté krabici.Stějně tak vyráběli Letova Š 231 ve španělských barvách.Akorát u té lavočky na přebalu byla špatná kamufláž s nepravidelnými poli hnědé a zelené.Přitom v roce 1944 už sovětské stíhací letectvo přecházelo na dva odstíny šedé.Právě tam byla lavočka 1.čs,stíhacího pluku s touto zelenohnědou kamufláží,což je špatně.Teda pokud mě pamět neklame a nespletl jsem si model.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/11/2015, 13:04  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zde je to krásně vidět,jak dopadl onen povstalecký "Emil"

Image


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/11/2015, 13:22  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Trupová slitina prej obsahovala dost hořčíku a na zbytkách je to vidět.
Ad lavočka:
To si pamatuješ tu původní. Já popisuju letošní výplod konsorcia, co začlo používat značku KP (Muzikant a spol, taky dělají jako A-Z model). Nová lavočka je shortrun silně inspirovaný čtvrtkou od Zvezdy - víc máš v novinkách na trhu.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2379s ][ Queries: 19 (0.0708s) ][ Debug on ]