Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/5/2017, 19:29  Předmět:  Poslední sestřel
06. 11. 2017
Odpovědět s citátemDolůNahoru

Poslední sestřel

Image

Před několika lety jsem napsal článeček o zapomenutém hrdinovi Richardu Husmanovi.
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=1443
Jelikož se zajímám o leteckou válku,chtěl bych se zde podělit o jeden článek,či příběh tohoto pro mne velice zajímavého a velmi odvážného člověka.Protože jsem bohumíňák a ještě ke všemu vojenský nadšenec,kterého velmi zajímá Ostravská operace,rozhodl jsem se zase něco napsat.Dělám to z toho důvodu,že po listopadu 1989 se objevilo spoustu knih o letcích ze západní fronty,o kterých se v minulém režimu nesmělo moc mluvit.Díky bohu za to,že dnes ty informace jsou.Na druhou stranu ale mám zase pocit,že na vojáky z východní fronty se pomalu zapomíná.A o letcích z východu to platí dvojnásob.Je to možná jen můj názor,ale já to tak cítím.Víte,že jsem zde napsal něco o Slatinském a Bilkovi či Jaroslavu Gucmanovi.Byl jsem moc rád,když se mi ozvala příbuzná letce Gucmana a poděkovala mi za ten kratičký článek o jejím příbuzném.Proto se po několika letech opět vracím k letcům z východní fronty.K tomuto tématu mě nakopl i dotaz,který jsem před několika lety zadal na frontu.cz a bylo mi odpovězeno.
http://www.fronta.cz/dotaz/vzdusne-boje-1-ceskoslovenske-smisene-letecke-divize

Jak už jsem napověděl,tak v tomto článku hraje prim Richard Husman.Nebudu zde rozebírat jeho bojovou kariéru,která byla velice pestrá a hlavně nedoceněná.Budu se zajímat je o jediný den,který byl pro Richarda Husmana osudový a svým způsobem i slavný.Zakončil totiž poslední sestřel československých pilotů ve II.světové válce.Dne 16.dubna 1945 jako palubní střelec na sovětském bitevníku Iljušin Il 2 pravděpodobně sestřelil německý bitevník či bitevní stíhačku Focke Wulf 190.Tento případ je pro mě zajímavý i tím,že se stal kousíček od mého bydliště.

Richard Husman

Image

Onoho 16.dubna 1945 letci 3.československého bitevního pluku pod ochranou 1.československého stíhacího pluku útočili právě na cíle v okolí Bohumína.Hlavně se jednalo o prostor Bohumína,dále to bylo tehdy německé město Zabelkau,Annaberg.(dnes to je Polsko-Zabelkow,Chalupki).Celkem toho dne podnikli 8 útočných náletů na německé pozice.Největším úspěchem ale bylo to,že se podařilo zničit most přes řeku Odru,který sloužil k zásobování a přísunu záloh.Českoslovenští piloti toho dne umlčeli 14 stanovišt protileteckých zbraní,dále zničili 3 dělostřelecké baterie a zneškodnili zhruba 130 nepřátel.

Toho dne se jednoho z náletů na cíle v tomto prostoru zúčastnil i rotný Richard Husman a svedl svůj osudový souboj,po kterém se německý stroj zřítil k zemi.Onoho dne při bitevním náletu skupiny 10 šturmoviků 3.bitevního leteckého pluku,který kryl 1.stíhací letecký pluk vyzbrojený lavočkami La 5 FN,došlo k onomu vzdušnému souboji.Bitevníky útočily na cíl č.513(OLZA),což je obec hned za hranicemi na polské straně.Zhruba ve 12.50 hodin byla skupina iljušinů napadena 2 německými letadly typu Focke Wulf 190.Nepřátelským pilotům se podařilo nepozorovaně dostat se k ilům a zaútočili.Naštěstí zareagoval doprovod a lavočka známého čs.stíhače nadporučíka Františka Chábery jednoho německého stíhače odehnala.Ovšem druhý se nenechal odradit a zaútočil.Jenže ke vší smůle si vybral šturmovik,ve kterém na pozici palubního střelce seděl snad nejzkušenější a nejostřílenější mazák- Richard Husman.Střelec 3-tího bitevního pluku,veterán 311.Československé bombardovací perutě RAF,který v roce 1944 přešel spolu s dalšími letci do SSSR a přeškolil se na slavné Iljušiny IL 2.

Richard Husman letěl na tuto misi s pilotem rotným Josefem Videršpánem,což byl zkušený pilot,který létal v Slovenském letectvu tuším s pozorovacím Focke Wulfem 189,přezdívaného Rám.
Toho dne letěli na Iljušinu taktického čísla 14(v některých zdrojích se uvádí č.35) výr.č.12470.

Image

Husman údajně toho dne neměl vůbec letět a zaskočil za jiného palubního střelce.Mohl si to dovolit,jelikož jako nejzkušenější byl mimo jiné i instruktorem palubních střelců u pluku.U Husmana údajně taky zapracoval jeho vyjímečný čich a předtucha.Jelikož létal prý bez padáku,tak zrovna na ten osudný den si ho vzal.Padák mu nakonec zachránil život.Jeho intuice a předtuchy tohoto skvělého letce proslavili už v Anglii.Zde ted dám prostor vzpomíkám samotného Richarda Husmana.

Opouštíme kruh a jdeme na zteč,vzpomínal po letetch sám Richard Husman.Spíš jen z návyku zase zametám očima oblohu,nahoru a dolů,vlevo a vpravo,hned zase nahoru a dolů a v tom....V tom se ukázal,vyloupl se odkudsi od země a hrne se přímo k nám a čím víc se přibližuje,tím víc mi klesá pod čarou obzoru,takže jej lze těžko rozeznat.Spolehlivě mohu určit pouze hvězdicový jednomotorák,snad další lavočka spěchá posílit obranný doprovod....Spoušt jsem stiskl s nepatrným zpožděním-žádná lavočka,je to fokr!
Nabral výšku a jde ostře po nás a já jsem první na řadě.Není čas upozornit pilota,musel bych uvolnit ruku a stejně by bylo zbytčné volat,slyší můj kulomet.A dobře ví,že pro špás bych nad nepřátelským územím nestřílel,fokr nám už sedí za zády.Do šturmovika mlátí rána za ránou a nevím,proč mě ještě žádná neklepla,ani bych se o tom nedozvěděl.Kormidlo je poškozené a vypadáváme z formace.Fokr na okamžik přestává útočit,jeho pilot si nepochybně uvědomuje naše špatné postavení a poopravuje si šturmovika v zaměřovači,ovce odehnaná od stáda se musí dorazit a nám zbývá jen čekat na porážku,souboje ve vzduchu jsou jatka.Sklouzli jsme po křídle,nečekal jsem takový pohyb a svalil jsem se do strany,znovu se snažím vzchopit a lépe se postavit a potom opět mačkám spoušť a bez přestání dlouhou dávku pálím,jako kdybych stříkal z hadice,snad se mi kulomet nezadře.Nepřátelský letoun není dál než na třicet metrů.....Hlavou mi ještě proletí vzpomínka na noční souboj ve Wellingtonu.Oči se mi náhle zalévají krví.Tak tohle je konec....


Rotný Videršpán nevěděl v jakém stavu se Husman nachází,ale podařilo se mu těžce poškozený šturmovik dotáhnout zpět na letiště do Poremby,kde nouzově přistál a střelec byl okamžitě převezen do nemocnice.Husmanovo zranění označili doktoři za vážné.Jeden z granátů z německého palubního kanonu zasáhl zaměřovač Husmanova kulometu,který se rozprskl a množství střepin se rozletělo a zasáhlo Husmanův obličej a končetiny.Oním velkým štěstí bylo to,že část těchto střepin pohltil střelcův padák,který si prý náhodou zrovna vzal.Bůh ví jak to ve skutečnosti s tím padákem bylo,ale 21.dubna 1945 přišlo potvrzení od 107.střeleckého sboru,ve kterém plukovník Antonov potvrdil,že sestřelený Focke Wulf 190 se v plamenech zřítil k zemi kilometr jihovýchodně od vesničky Olza.
Richard Husman byl za tento sestřel ještě v nemocnici mimořádně povýšen na podporučíka a byl mu udělen další Československý válečný kříž.

Image

Koho vlastně ten den Richard Husman sestřelil?Budu se opírat zase o leteckého historika pana Rajlicha.Po dlouhá léta se tradovalo,že Husmanova obět byl nějaký německý důstojník a letecké eso.Toto tvrzení ve svých pamětech uvadí i tehdejší velitel 3.bitevního pluku,tehdy major a známý pilot Mikuláš Guljanič.Právě pan Rajlich se pustil do identity onoho německého letce a vylučovací metodou přišel na pravděpodobného Husmanova soupeře.

Podle zprávy tzv.Luftflotte Komanda 6 z onoho inkriminovaného dne 16.dubna 1945 je zřejmé,že se českoslovenští letci střetli s bitevními Focke Wulfy 190 od bitevní eskadry SG 4.(Slachtgeschwader 4).

Bitevní eskadra SG 4 byla převelena ze Západní fronty do Protektorátu v měsících únor-březen 1945.Další jednotkou,která létala nad ostravskem,byla třeba známá JG 77 „Herz As“,která byla vyzbrojena zase Bf 109 verzí G a K.

Bitevní eskadra SG 4 byla vyzbrojena Focke Wulfy 190.Většina lidí si spojí Focke Wulfa 190 se stíhačkou,ale mimo bitevní eskadry,které byly vyzbrojeny známými Ju 87 existovali i bitevní eskadry právě složené z FW 190 v bitevní verzi.Mělo to nesporně své výhody.
SG 4 měla ve výzbroji FW 190 ve verzích F-8,F-9 a v menší míře i verze A-8.
Co se týče onoho 16.dubna 1945,tak celá eskadra SG 4 měla ten den ve stavu 97 letadel.O urputnosti bojů vypovídá fakt,že k 18.00 hodině už bylo bojeschopných pouze 59 letadel.
Co se týče oněch bitevních Focke Wulfů,tak bych chtěl dodat,že několik desítek těchto letadel bylo vyzbrojeno i panzerblitzy,což byly vlastně takové neřízené rakety země-vzduch určené k boji proti tankům.

bitevní Focke Wulf 190

Image

Co se týče SG 4,tak je třeba ještě zmínit dislokaci jednotlivých skupin k onomu datu.

Stab/SG 4 spolu I./SG 4 a III./SG 4 měli základnu v Kostelci na Hané u Prostějova,ovšem některé operační letky měli základnu blíž fronty ke Slezsku.Proto operovaly z letiště v Suchdole nad Odrou,což je zhruba 30 km od Ostravy.Tato skupina operovala nad Moravou,Slezskem a Polskem v podstatě každý den.Mimo to ještě I.skupina SG 4 operovala nad jižní Moravou.

Sesterská duhá skupina- II./SG 4 byla přesunuta 15.dubna 1945 z Dráždan na letiště do Hradce Králové.Tato druhá skupina převážně operovala nad Saskem a Lužicí.

Z německých záznámů se dochovaly dokumenty,které se vážou k onomu datu 16.dubna 1945.Toho dne celá bitevní eskadra SG 4 ztratila celkem 13 letadel-7 strojů bylo sestřelených bud protiletadlovou obranou či sovětskými stíhači.Dalších 6 letadel musely pro poškození či poruchy nouzově přistát.Většina ztrát německých bitevníků byla v okolí Opavy,což bylo mimo operační prostor 3.bitevního pluku.Jak už jsem psal,tak letecký historik pan Rajlich vylučovací metodou pravdpodobně přišel na Husmanova soupeře.Byl jím Feldwebel Max Rahofer ze štábní letky III.skupiny 4.bitevní eskadry.(Stabschwarm III.Gruppe/Schlachtgeschwader-Stab III./SG 4).Tato jednotka zrovna v tento den jako jediná operovala v daném prostoru 3-tího bitevního pluku.

Podle německých záznamů byl Rahoferův Focke Wulf 190 verze F-8 výr.č. 586683 naposledy spatřen mezi lokalitami Korzonek a Markowice,což je kousek od Ratiboře.Tato oblast ovšem není místem sestřelu.Je to oblast,kde byl Rahoferův Focke Wulf spatřen či nějak jinak evidován,třeba hlášením pilota.Místo,kde Husman pravděpodobně Rahofera sestřelil se nachází skoro na Česko-Polské hranici zhruba 20 km jižněji od Ratiboře.Dalším vodítkem je i to,že v této oblasti nenárokoval sestřel německého letadla žádný sovětský stíhač.Takže je velice pravděpodobné,že Feldwebel Max Rahofer z III./SG 4 byl posledním německým pilotem sestřeleným Československými letci za války.

Image
Image

Co se týče onoho německého letce či letadla,tak se mi nepodařilo nic zjistit.Nevím zda li pilot přežil,či nikoliv.Jedinou informací,která už je několik let stará,je ta,že vrak či to co z něj zbylo,hledají letečtí nadšenci.Samozřejmě na polské straně.Byl bych vděčný za jakékoliv info.

Na závěr jedno video z cyklu Neznámí hrdinové-Richard Husman,velice zajímavé povídání o tomto hrdinovi.


Link


Zdroje-časopis Válka Revue květen 2013
Historie a Vojenství č.4 2007
kniha Pod křídly je Ostrava,J.Balla
http://www.fronta.cz/dotaz/vzdusne-boje-1-ceskoslovenske-smisene-letecke-divize
http://rafiger.de/Homepage/FBMuseum/Info-LOC/Info-LOC-SG4.htm




Naposledy upravil Martas2411 dne 6/11/2017, 13:41, celkově upraveno 3 krát
  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 12/5/2017, 16:06  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Opět zajímavé čtení, Martasi. Ten chlapík si připomínku na svůj poslední vzdušný souboj určitě zaslouží.

Lucie, až se tu objevíš, dej článek na portál.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/5/2017, 18:50  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Literární pseudonym Filip Jánský, poslední sestřel umělecky zpracoval v povídkové sbírce ''Zkouška důvěry''. Jinak jeho ''Nebeské jezdce'' tady asi zná každý - ať už románovou, nebo filmovou podobu. Modely a dekorace pro film na Barrandově vyhodili do popelnic někdy po roce 1990....


  
Lucius
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/5/2017, 11:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ďakujem za spestrenie pracovného rána, článok som si s chuťou prečítal pri rannom čajíku Mr. Green

Jarle rád by som článok dal na hlavnú stránku, ale nemám oprávnenie admina, to som mal na svojom starom nicku. Viem, že som to tu niekde čítal, že by som mal takéto oprávnenie mať aj na tomto novom nicku, ale nie je to tak.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 16/5/2017, 19:03  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Z článku jsem se dozvěděl, že Husman do akce normálně nenosil padák. To bylo u palubních střelců běžné, a nebo Husman představoval výjimku?

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/5/2017, 12:01  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

tak on byl Husman celkem zajímavá a hlavně dobrodružná povaha.Už jenom si vem to,že z domova utíkal v 17 letech a do Francie se dostal v létě 1939.On byl dokonce pověřen nějakým zpravodajským úkolem a zatímco ostatní letci a vojáci pro útěk zvolili trasu do Polska či přes Slovensko a Madarsko,tak Husman si to namířil do Francie přes Německo a Belgii.Jelikož byl mladý a měl by problémy s nástupem na vojnu ,tak trochu obelhal úřady a přidal si dva roky.Vstoupil do cizinecké legie jako většina Československých vojáků v té době a jako ostatní si prošel v Marseille pevností St.Jean. S vypuknutím války jeho závazek v Cizinecké legii skončil a mladý Richard Husmann vstoupil do Československé zahraniční armády v městečku Agde,kde se formovali naši vojáci.
Po pádu Francie odplul lodí Apapa do Anglie.
I v Británii musel zalhat a uvedl své datum narození jako 4. září 1921 a složil vojenskou přísahu králi ,kde se zavazoval že bude věrně sloužit koruně kdekoliv na světě a na kterém koliv typu letadla.
Byl zařazen na kurz palubních střelců do Skotska a stal se nejmladším palubním střelcem u 311. bombardovací perutě.Prodělal spoustu bojových letů nad Říší a později i nad Biskajským zálivem.
Richard Husmann rozhodně nebyl vzorným vojákem.Měl nějaké ty průsery,vesměs kázenské.Takže hodnostně moc nepostupoval.Měl také takový zvláštní dar- intuici.Poznal a dokonce si vybíral posádky se kterýma poletí ,jelikož věřil že se právě s touto posádkou vrátí.
A to mu také vycházelo.Byl i nesmírně odvážný a zaskakoval i za ostatní palubní střelce,kteří z nějakého důvodu nemohli.Dokonce létal i takzvaně načerno,kdy se tajně schoval do wellingtonu a později se ve vzduchu posádce ukázal.Velitel jednoho wellingtonu,jméno si ted nevzpomenu ,z toho málem dostal šok.

Byl uspěšný i v soubojích.V listopadu roku 1941 letěl jako palubní střelec wellingtonu s označením KX-Z č.1458 seržanta Šebely.Už při nástupu se Richardovi nedařilo ,jelikož si otevřel padák o nějakou páčku v letadle ,takže letěl bez padáku.V tomto bojovém letu měli bombardovat Mannheim.Při letu je napadl noční stíhač Messerschmidt Me 110,ale Husmann byl v tomto souboji úspěšnější a stodesítce zasáhl levý motor .Přední střelec Sobotka sestřel potvrzuje –hlásí že vidí hořící stroj.Bylo to někde v prostoru Roubaix,což je asi někde na belgicko-francouzských hranicích.Sestřel ovšem nebyl Richardovi uznán.

Co se týče toho padáku,jestli nosil nebo né,tak to jsem se jenom dočetl.Zdali to je stoprocentní pravda,to nemohu potvrdit.
Mě osobně zaráží,že Husmanovi padák zachránil život.Já měl za to,že padáky jsou zádové či na nich letci sedí,protože sedačky v tehdejších letadlech jsou uspůsobeny jako taková vana.Takže Husman musel mít padák na zepředu.Ještě bych ti chtěl říct,že palubní střelec v IL 2 neseděl na žádném sedadle,ono tam totiž žádné nebylo,ale seděl vlastně na takovém širokém plátěném popruhu,nebo něčím takovým.Ještě mě tak napadá,jestli třeba nepoužíval jen záložní padák,který se dává zepředu.Docela rád bych na to přišel,asi se zas budu muset zeptat na frontě.cz.
Pokud tě osoba Husmana zajímá,pujč si knihu od J.Dreboty-Vzpomínky nebeského jezdce.Jsou to vlastně Husmanovy vzpomínky,které J.Drebota přepsal.Vynikájící čtení,už si to přesně nepamatuji,ale dokonce se tam i zasměješ.Hlavně jak lezl svým nadřízeným na nervy.Třeba veliteli 311.peruti Ocelkovi.Husman měl převzít nějaké vyznamenání za statečnost od Ocelky,ale Husman to odmítl s tím,že si nepřipadá statečný a že má při každém letu příšerný strach a toto vyznamenání odmítl.A Ocelka pěnil...


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 17/5/2017, 16:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Děkuji za pěknou Husmanovu charakteristiku a základní body z jeho profesního životopisu. Jak vidno, byla to opravdu nevšední osobnost.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.4567s ][ Queries: 19 (0.1025s) ][ Debug on ]