Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
sigi
Generalfeldmarschall


Věk: 54
Založen: 31. 10. 2007
Příspěvky: 977
Bydliště: Poděbrady
17706.66 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 30/1/2008, 00:04  Předmět:  Tažení na západě Odpovědět s citátemDolůNahoru

TAŽENI NA Z?PADE


Francie


Polní tažení proti Francii začalo desátého května 1940, ale protože se očekávala francouzská odpověď na německý vpád, byl vydán pro tento první den eskadře zákaz letů.
Již 23. dubna 1940 si ale na své konto připsali českoslovenští stíhací ve francouzských službách první Messerschmitt Bf 109E, shodou okolností právě od JG 52. Krátce po poledni tohoto dne doprovázelo třináct Curtissů od GC II/5 ze základny Toul-Croix-de-Metz do prostoru Differten-Hitzbach Potez 637. Francouzští piloti přitom padli na fotopruzkumný Dornier Do 17P od l.(H)/13, který eskortovalo dvanáct Bf 109E od I./JG 52. Francouzi zahájili boj - pět Curtissů zaútočilo na Dornier a zbylých pět si vzalo na starost Messerschmitty. Souš Lt. Janu Klánoví se podařilo přesně mířenými dávkami zasáhnout jeden Bf 109E-1, který mu byl přiznán jako sestřelený. Za několik dní přišlo hlášení, že se německý stroj roztříštil nedaleko od Trór?bornu. Šlo o letoun Ofw. Franze Essla, příslušníka 2./JG 52, který při havárii utrpěl zranění.*
Místa působení štábu eskadry JG 52 se nacházela od 10. května 1940 do 31. května 1940 v Lucemburku a od 1. června 1940 do 17. srpna 1940 v Le Touquetu.
Působiště I. skupiny byly Hoppstátten od 13. do 21. května 1940, Charleville od 22. do 25. května 1940 a Laon-Couvron od 26. května 1940 do 1. června 1940.
Druhá skupina byla umístěna od 14. do 16. května 1940 v Oberolmu, od 17. do 21. května 1940 ve Wengerohru a od 22. května 1940 do 26. června 1940 v Sandville-ru (Lucembursko).
Působiště III. skupiny byly Ippesheim od 15. do 18. května 1940, Trier (Trevír)(Tam jsem byl asi 100x je to kousek,kde jsem v Německu) od 21. května 1940 do 8. června 1940 a Soissons od 9. do 12. června 1940. Bojové roz-
---------------------------------------------------------------------------------------------
* Ofw. Franz Essl dosáhl čtyř sestřelů. Zahynul 28. října 1940 při automobilové nehodě. Viz Jiří Rajlich: Na nebi sladké Francie, 1. díl, Ares, Praha 1998.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Bojové rozkazy zněly bránit německou západní hranici (od 12. května 1940 do 14. května 1940), pronásledovat protivníka nad jižní Belgií, bojovat proti francouzským opevněním až po řeku Oise, zajistit levý bok armádní skupiny a podpořit obrannou frontu (20. května 1940 až 4. června 1940).
--------------------------------------------------------------------------------------------
Místa působení JG 52 během francouzského tažení
Štáb JG 52 Lucemburk Le Touquet
I./JG 52 Hoppstátten Charleville Laon-Couvron
II./JG 52 Oberolm Wengerohr Sandviller
II1./JG 52 Ippesheim Trier Soissons
--------------------------------------------------------------------------------------------

Dvanáctého května 1940, poprvé od začátku tažení proti Francii, aktivně zasáhla I. skupina, která se mezitím přesunula do Hoppstáttenu. Francouzi shazovali letáky se zněním: „Zničíme Hoppstátten a vás si také najdeme". Rozkazy v tuto dobu přikazovaly doprovázet bombardovací svazy a chránit frontu v prostoru Verdun-Sedan.
Osmnáctého května se do bojů zapojila i III. skupina, která na začátku francouzského tažení operovala z Mannheimu-Ippesheimu. Osmá letka JG 52 měla tehdy za úkol chránit letoun, který se vracel z průzkumného letu nad Francií. Na místě setkání narazila letka na francouzské stíhačky. V prostoru mezi Metami a Pont-á-Moussonem došlo k souboji. Soupeřem německých stíhačů se stalo devět Curtissů od GCII/5, které zde mezi 16.45 a 18.15 prováděly ofenzivní hlídku. Asi po hodině hlídkování francouzští stíhači zaregistrovali osamělý Heinkel He 111. Cur-tissy na něj zaútočily a pravděpodobně ho sestřelily. V tom se ale přiřítil německý doprovod.
V souboji prošel zkouškou ohněm český příslušník francouzské jednotky Sgt.Chef O. Hanzlíček. Spolu se Souš Lt. G. Ruchouxem nejprve nad Stockohltzem zaútočil najeden Bf 109E a společným úsilím se jim ho podařilo sestřelit. Šlo o stroj Ofw. Adolfa Waltera. Podle německých záznamů musel se svým těžce poškozeným strojem nouzově přistát na břicho poblíž Bad Kreuzbachu. V zápalu boje se Hanzlíček zapomněl podívat za sebe a jeden z protivníků toho využil. Byl to Lt. Gůnther Rall od 8./JG 52. Vzápětí už Hanzlíčkův Curtiss olizovaly plameny. Český pilot musel vyzkoušet funkci svého padáku. Hanzlíčkův Curtiss (No 27) se tak stal první z pozdějších 275 Rallových obětí ve druhé světové válce.
Ihned po tomto souboji se za ocas Rallovy stodevítky pověsil Curtiss, jejž pilotoval Souš Lt. Trémolet. Neminul se cílem a Rall musel s vážně poškozenou stodevít-kou nouzově přistát na vlastním území u Werzlenu.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Gůnther Rall se narodil 10. března 1918, k III./JG 52 nastoupil v srpnu 1939. Bojoval ve Francii, kde proběhl popisovaný boj s Curtissy a od července velel za bitvy o Británii 8./JG 52. Se svou letkou sloužil v Rumunsku a v rámci zálohy se podílel na útoku na Krétu. Na začátku východního tažení operoval opět z Rumunska, kde 24. června 1941 dosáhl svého prvního sestřelu na východní frontě. Dne 28. listopadu 1941 dosáhl dalšího sestřelu, sám byl ale rovněž sestřelen a při nouzovém přistání si zlomil páteř. Na konci července 1942 se zázračně uzdravený Rall k III./JG 52 vrátil a v srpnu sestřelil šestadvacet a v září osmadvacet nepřátelských letadel. Dne 22. října 1942 již měl na kontě sto sestřelů. Následovalo stažení do týlu, od března ale opět bojově létal od července 1943 opět velel III./JG 52. V červenci dosáhl svého 150. sestřelu, v srpnu již měl na kontě 200 úspěchů a září jako druhý stíhací pilot na světě na své konto připsal celkových 250 sestřelů. Od dubna 1944 sloužil na západě jako velitel II./JG 11, později stál v čele kurzu pro velitele stíhacích jednotek a od února 1945 šéfoval JG 300. Svými 275 sestřely se stal třetím nejúspěšnějším německým stíhačem i třetím nejúspěšnějším stíhacím pilotem všech dob.

-------------------------------------------------------------------------------------------


Na francouzské straně se do bojů zapojili velitel GCII/5 a veterán z první světové války Cdt. Marcel Hugues, na jeho číslech letěli Cdt. Petitjean-Roget a Souš Lt. Ruchoux, druhý roj tvořili Lt. Houzé, Souš Lt. Boudier a Sgt.Chef Chá-bera a sestavu uzavíral roj ve složení Souš Lt. Trémolet, Adj.Chef Delannoy a Sgt.Chef Hanzlíček. Francouzi nahlásili pravděpodobný sestřel He 111 (Houzé ve spolupráci s Ruchouxem) a Bf 109 (Trémolet) a jistý sestřel Bf 109 (Ruchoux ve spolupráci s Hanzlíčkem). Vlastní ztráty činily dva poškozené Curtissy (Hugues a Houzé) a jeden sestřelený (Hanzlíček).
----------------------------------------------------------------------------------------------

Otto Hanzlíček zaznamenal celou příhodu takto:

„Osmnáctého května 1940. Dnes jsem měl ohromné štěstí, byl jsem sestřelen Mes-serschmittem 109. Šlo nás devět na patrolu a u Metz jsme potkali německýbombardovací stroj chráněný deseti Messerschmitty. Zaútočili jsme na ně.
Čtyři z nás atakovali bombarďáka a zbylí jsme bojovali s Messery. Střílel jsem na jednoho a druhý mě zezadu osolil tak, že mně začal hořet letoun, ze kterého jsem ihned vyskočil. Těžko se otevřel padák, takže jsem letěl asi tisíc metrů, než se otevřel.
Při dopadu mě obklíčili Britové a v domnění, že jsem Němec mě chtěli zastřelit. Štěstí, že přišli Francouzi, s nimiž jsem se domluvil a kteří mě dopravili do Metz a odtud do Toulu. Mám spálené obočí, řasy a na levé ruce zranění, které jsem pravděpodobně utržil při vyskakování. Commandant měl též postřelený letoun."*
V tomto případě máme k dispozici i vzpomínku G. Ralla:
„Naše 8./JG 52 dostala ten den za úkol vyzvednout německý průzkumný He 111 z prostoru Mety a doprovodit jej opět zpátky. Velitelem letky a vedoucím prvního roje (čtyři Bf 109) byl Obit. Lothar Ehrlich, druhý roj, který letěl bočně a výše, jsem vedl já, tehdy poručík. Startovali jsme z Trevíru.
Ve smluveném čase jsme v udaném prostoru zpozorovali He 111, ale hned poté také nepřátelské stíhačky v odstupu vzadu. Když jsme se přiblížili, rozeznali jsme je jako Curtissy P-36" a také jsme poprvé viděli zblízka modro-bílo-červené kokardy Zatočili jsme a dali se do boje - byl to náš první boj!
---------------------------------------------------------------------------------------------
Obit. Ehrlich vypráví...
Při letu dolů z převýšení jsem se levou zatáčkou dostal do střelecké pozice zajeden P-36. Palbu jsem zahájil na nejbližší vzdálenost. Viděl jsem zásahy a pád P-36, ale dále jsem nemohl nic sledovat, protože jsem byl sám pronásledován a dostal jsem zásahy do svého Bf 109E. Lt. Zimmermann, který vedl krycí dvojici, mi však můj sestřel potvrdil, neboť ho sledoval shora až po (pilotův) seskok na padáku.
Po následném divokém kolotoči jsme museli boj pro nedostatek paliva ukončit. Už se pomalu stmívalo a my letěli - zčásti do Mannheimu - zpátky.
První setkání s nepřítelem a mé první vzdušné vítězství mi dodaly velkou sebedůvěru, ale také nutnou opatrnost, protože jsem sám dostal četné zásahy.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Obit. Ehrlich padl později nad Kanálem ve vzdušné bitvě o Británii, Lt. Zimmermann padl v Rusku, Lt. Decker padl u Stalingradu. Ofw. Walter, který byl ve vzdušném boji 18. května sestřelen, ale stačil ještě přistát na břicho na vlastním území, padl rovněž v Rusku."
----------------------------------------------------------------------------------------------

Kvůli velké vzdálenosti bylo nasazení nad frontou silně omezené, protože někdy letadla mohla zůstat nad frontou pouze pět minut. Roj pod velením Hpt. vo? Eschwege se utkal v boji s francouzskými stíhací, přičemž byl sestřelen Lt. Kirchner a padl do francouzského zajetí. Hpt. vo? Eschwege byl následkem zásahů nucen nouzově přistát na břicho u Lutychu a ke skupině se vrátil až za tři dny.
Poté, co skupina dorazila do Charleville, létala především chránit vlastní frontu a dělat letecký doprovod nad Compiěgne.
Celá 1. letka pod vedením Obit. Lommela se dvacátého pátého května 1940 ocitla v oblasti s velmi nepříznivým počasím, a proto jednotně nouzově přistála v jižním Nizozemsku v oblasti u Eindhovenu. Částečně za dne se I. skupina přesunula do Cambrai k náletu proti Dunkerque. Při menším kontaktu s nepřítelem dosáhl Fw. Bacher úspěšného sestřelu.
Po přesunu do Laon-Couvronu 1. letka doufala, že bude moci být při úderu směrem na jih. Skupina však dostala rozkaz přesunout se do Zerbstu, aby chránila průmyslovou oblast ve středním Německu.
Po mezipřistání v Trieru-Eurenu se srazila při startu letadla Fw. Munze a Gefr. Bokela. Díky duchapřítomnosti Gefr. Bokela, který vypnul zapalování u stroje Fw. Munze, jehož letoun se okamžitě po střetu vz?al, a zorganizoval brzkou pomoc, mohl být Fw. Munz zachráněn. Gefr. Bokel byl jako projev uznání povýšen. Fw. Munz se ke skupině vrátil v prosinci 1940.
Na začátku tažení proti Francii, desátého května 1940 se štáb eskadry přemístil do Lucemburku. Třetí skupina se pak devatenáctého května 1940 přesunula z Ip-pesheimu do Trieru.
------------------------------------------------------------------------------------------



Sigi-V Trieru jsem byl asi 100x je to kousíček od nás..kde jsem byl v Německu.
---------------------------------------------------------------------------

_________________
www.vojna.net - Největší videoweb o druhé světové válce

Vodnář Pohlaví:Muž Drak OfflineOsobní galerie uživatele sigiZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránkySkypeMSN Messenger
Charon
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/1/2008, 00:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Fakt kraasny clanocek Sigi Smile


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58207 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1551s ][ Queries: 19 (0.0180s) ][ Debug on ]