Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Herbert
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 27/12/2007, 09:48  Předmět:  Fliegerführer Atlantik Odpovědět s citátemDolůNahoru

Krátko po kapitulácii Francúzka 1940 si Nemecko začalo uvedomovať vojenský potenciál francúzkeho pobrežia Atlantiku. Ponorky zo základ?ami v Breste, Lorientu, La Pallice, Saint Nazaire a Bordeaux začali spôsobovať veľké škody spojeneckým konvojom.
Luftwaffe obsadila základne francúzkeho letectva v Lorientu a Vannes a Bordeaux-Mérignacu a tak mohla podporiť ponorky.
15. marca 1941 Luftwaffe vytvorila Fliegerführer Atlantik vlastniac 70 bombardérov, 10 prieskumných a 50 námorných lietadiel a hydroplánov, ktorých lovným revírom bola oblasť západných prístupov do vôd Atlantického oceánu a juhozápadné pobrežia Anglicka. V lietadlách sedávala zväčša zmiešaná posádka vytvorená s Luftwaffe a Kriegsmarine.
Prvé misie určené lietadlám I/KG 40 boli zamerané na spojenecké konvoje plávajúce s Gibraltaru, južného Atlantiku a Severnej Ameriky a to podávať hlásenie o polohe lodí tak aby na ne mohli následne útočiť ponorky. Tiež mali za úlohu útočiť na ciele pobrežného pásma Anglicka a to hlavne lietadlá krátkeho doletu.
Boje v Atlantiku sa presúvali pomaly do stredu Atlantiku a spojenci si uvedomili, že nemecké ponorky musia preplávať Biskajským zálivom, alebo sa vrátiť na svoje francúzke základne. S neustálou zvyšujúcou intenzitou ponorkovej vojny začalo anglické bombardovacie letectvo v apríli a máji 1942 presúvať niektoré svoje perute k pobrežnému letectvu.
Vzdušná vojna začala naberať tempo. Biskajský záliv je jedna obrovská jednotvárna vodná plocha. Veľa krát bola na vode zbadaná posádka zostreleného lietadla.
Október 1942 bol pre V/KG 40 úspešným mesiacom, zostrelili šesť protiponorkových lietadiel RAF a sami prišli len o jeden stroj. November 1942 bol oveľa kľudnejší mesiacom, iba v prvý deſ Nemci stratili v boji dva stroje. Anglické perute však prišli ten mesiac o štyri lietadlá v boji a ďalší mesiac o ďalších deväť stojov.
Nekľudné zimné počasie začiatkom roku 1943 prispelo k tomu, že medzi oboma stranami došlo len k sporným kontaktom. Začiatkom mája 1943 sa neustále zvyšoval počet bojových letov V/KG 40, ich účelom bola prevážne podpora ponoriek.
V/KG 40 teraz skoro nikdy neoperovala vo formácií menšej než Schwarm.
29. mája 1943 bolo oznámené, že s platnosťou od 3. júna sa mení taktika ponoriek operujúcich v Biskajskom zálive. Od toho d?a budú ponorky plávajúc cez Biskajský záliv operovať v skupinách po dvoch, alebo troch a pri útoku nepriateľským lietadlom sa budú brániť na hladine. K tejto taktike pravdepodobne prispel súboj Sunderlandu s ponorkou U-441 d?a 24. mája 1943, kedy prvý krát došlo k tomu, že ponorka, vybavená protivzdušnými zbra?ami, zostrelila útočníka aj keď bola pritom vážne poškodená.
Nová ponorková taktika boja na hladine sa však nestretla s príliš významným úspechom a preto bola okolo 2. augusta 1943 zrušená. Z francúzkych prístavov nevyplávala do Atlantiku až do konca mesiaca žiadna ponorka. Museli sa síce vrátiť z hliadok, ale pod hladinou a individuálne.
V tom okamžiku okolo 5. augusta 1943, Luftwaffe presunula II/ZG 1 z Talianska do Brestu, aby čelila neustále sa zvyšujúcemu počtu spojeneckých proti ponorkových lietadiel. II/ZG 1 operovala nad zálivom necelý mesiac, pričom nemala na priebeh boja temer žiadny vliv, tak bola koncom júla odvolaná do Nemecka.
V/KG 40 celí mesiac intenzívne bojovala, pričom najúspešnejšie dni pre ?u boli 15. a 18. august 1943, kedy nemecký piloti zostrelili dva Sunderlandy, štyri Wellingtony, jeden Halifax a jeden B-24D a nestratili pritom jediný stroj.
Ani v septembri 1943 nepoľavila žiadna strana vo svojej práci a hneď v prvom týždni padlo dvadsaťdeväť spojeneckých pilotov a bolo zničených päť Liberátorov, pričom Nemci prišli len o dva stroje Ju 88 a šesť mužov.
V lete 1943 začali Ju 88 V/KG 40 používať novú kamufláž. Miesto obvyklej tmavozelenej, boli lietadlá natierané svetlo modrou a šedou farbou, štandartné farby pre nočných stíhačov, sa ukázali byť vhodnými pre operácie nad zálivom. Lietadla mali tvrdé čumáky plné zbraní a oproti nočným stíhačkám nemali žiadnu parohatú anténu.
13. októbra 1943 sa V/KG 40 zmenila na I Gruppe/Zerstörergeschwader 1 ( I/ZG 1 ). Lietadlá Ju 88 už neboli súčasťou bombardérov, ale ťažkých stíhačov.
Rok 1944 pre I/ZG 1 nezačal šťastne. Päť dní po Novom roku zaútočili Američania na Bordeaux. I keď prevážna časť brániacich nemeckých stíhačiek v Bordeaux bola od JG 2, i tak sa pred bombardovaním letiska do vzduchu dostali tiež početné stroje I/ZG 1. Americké bombardéri B-17 boli počas náletu preriedené.
V marci 1944 japonská ponorka I-29 vstúpila do zálivu a Nemci prichystali na vode i vo vzduchu rozsiahle opatrenia, aby bezpečne doplávala do Lorientu. Z letiska v Cazeaux vzlietli stíhačky ZG 1 a nad zálivom sa stretli s lietadlami RAF, bol zostrelený jeden stroj Ju 88 a ponorka doplávala nepoškodená do prístavu.
Koncom mesiaca sa lietalo výhradne nad Biskajským zálivom. Bola tu však nová úloha a preto sa stále viac a viac lietalo bližšie k brehom Anglicka, ich cieľom bol aj prieskum a prípadné objavenie spojeneckej inváznej flotily. Počas tohto obdobia prebehlo mnoho súbojov I/ZG 1, ktoré absolvovali bez strát.
Apríl 1944 priniesol Ju-88 zo ZG 1 začiatok konca. Mesiac začal kľudne, ale od 11. apríla sa začalo veľké krviprelievanie, ktoré spôsobilo priplávanie ponorky U-225 do Saint Nazaire.
Dve lietadlá Mosquito dostali rozkaz zničiť túto ponorku, lenže lietadlá boli doprevádzané ďalšími desiatimi Mosquitmi. I/ZG 1 sa zrazila s útočiacimi lietadlami a nastal divoký boj.
U-225 ani doprovodné plavidlá nedokázali rozoznať v ohni boja nad svojími hlavami kto je kto.
I/ZG 1 prišla v tomto jedinom dni o sedem strojov a najmenej dva boli poškodené. Angličania prišli len o jeden stroj.
6. júna 1944 prišla invázia a pre ZG 1 bola hneď v ten de? poslaná do akcie. Pri akciách prvého d?a boli zostrelené štyri Ju 88, o de? ďalšie dva stroje. Vzhľadom na spojeneckú vzdušnú prevahu sa z toho stali krvavé jatka pre ZG 1.
8. júna prišiel ďalší spojenecký útok na letisko v Lorientu a ZG 1 sa presunula do Nantes. Vzdušné súboje boli veľmi tvrdé a prevaha spojencov vo vzduchu drvivá, ZG 1 utrpela 75% straty.
Vojna pre pilotov ZG 1 sa ešte neskončila. Podľa leteckých skúsenostiach boli preradený k denným, alebo nočným stíhačov.
Jednotky V/KG 40 a neskoršie I a II/ZG 1 zohrali veľkú úlohu v bitke o Atlantik, len za dva roky svojho pôsobenia zostrelil 109 spojeneckých lietadiel, ktoré prevažne patrili do proti ponorkových letiek. Cena za to bola vysoká, len na Ju 88 padlo v boji najmenej 222 pilotov, 58 ich zomrelo pri nehodách, 7 bolo zajatých a 51 utrpelo rôzne zranenia.

Image


Image


  
Herbert
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/7/2008, 18:03  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Oficiálny znak I/ZG 1., ale na svojich lietadlách ho nikdy nemali.


  
Kageneck
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/7/2008, 20:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nutno dodat, že situace nebyl zdaleka ideální. Mezi Kriegsmarine a Luftwaffe panovala neuvěitelná řevnivost a vstříc si zrovna nevycházeli.
Kriegsmarine od počátku požadovalo jednu jedinou letku jejím velením, ale nikdy toho nedosáhla. Komunikace mezi letectvem a námořnictvem byla takřka nulová, navádění na konvoje jakbysmet. Navíc si námořnictvo ztěžovalo, že piloti nemají dostatečný výcvik pro operace na moři a jejich orientace v těchto podmínkách byla bídná.
Ponorková flotila mohla být mnohem účinnější kdyby došlo k řádné vzájemné spolupráci.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58207 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2030s ][ Queries: 19 (0.0274s) ][ Debug on ]