Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
rudel
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/12/2008, 12:01  Předmět:  Otmar Kučera Odpovědět s citátemDolůNahoru

Otmar Kučera sa narodil 13. júla 1914 v Brne. Vyučil sa strojným zámočníkom a v roku 1933 dobrovolne vstúpil do československého letectva. Prešiel výcvikom v škole pre odborný dorast letectva v Prostejove a v roku 1935 bol pridelený k 8. pozorovacej letke do Olomouca, kde lietal na nových strojoch Šmolík Š-328. Túžil však stať sa stíhačom, a tak zažiadal o stíhací výcvik, v čom mu bolo vzhladom k jeho pilotným schopnostiam vyhovené. Mobilizáciu v roku 1938 prežíval už ako polný pilot 36. stíhacej letky. No a dopadlo to, ako to dopadlo a tak Otmar zbalil fidlátka a šup do emigrace. No pre odchod sa rozhodol až po porážke Polska, počas najtuhšej zimy. Musel teda absolvovať komplikovanejšiu trasu cez Slovensko, Maďarsko, Jugosláviu, Grécko, Turecko, Sýriu, Egypt a Alžírsko. Do cielovej zeme Francúzska sa po tejto strastiplnej ceste dostal až vmarci 1940. To zapríčinilo, že do porážky Francúzska nestihol dokončiť preškolenie na francúzsku techniku, a tak 18. júna odplával ako jeden z prvých Čechoslovákov do Velkej Británie. Pretože nemal bojové skúsenosti z Francúzska a hovoril zle anglicky, bol opatrným britským velením zaradený do boja až 5. októbra 1940, k 111. britskej stíhacej peruti v Škótsku. Tam nebolo príliš príležitostí k boju, a tak sa na svojom Hurricane len podielal na zostrelení dvoch bombardérov Heinkel He-111. Stalo sa tak 13. a 15. novembra 1940.
Počiatočný prebytok československých pilotov už v roku 1941 neplatil, a tak Otmara Kučeru preložili 15. apríla k 312. československej stíhacej peruti. Tam na nevyhovujúcom Hurricane Mk. II pridal začiatkom júla dosiahol dva zostreli nemeckých stíhačiek Bf-109, čo bol výborný výkon. Potom bola jeho peruť presunutá na menej zaujímavé bojisko a Kučera si na ďalšiu príležitosť musel počkať až na začiatok nasledujúceho roku, kedy behom ochrany konvojovej dopravy v Bristolskom zálive zostrelil osamelý bombardér Junkers Ju-88. Tento svoj piaty zostrel docielil už na novom stroji Spitfire Mk. V. Podla britských merítok sa však ešte stíhacím esom nestal, pretože dva z jeho zostrelov dosiahol v spolupráci. Ale aj tak už patril medzi najúspešnejších československých stíhačov v RAF, za čo bol 14. apríla 1942 povýšený do dôstojníckej hodnosti poručíka. Hneď potom bol odoslaný na odpočinok, ktorý trávil na výcvikom oddelení Inšepktorátu čs. letectva v Londýne. D?a 29. septembra 1942 obdržal vysoké britské vyznamenanie Distinguished Flying Cross (Záslužný letecký kríž). Do boja sa vrátil na nový rok 1943, ale príležitostí k boju značne ubudlo, zvlášť pre jednotky vyzbrojené už zastaralými strojmi Spitfire Mk. V. V radách 313. československej stíhacej perute sa mu dlho nedarilo dostať sa na dostrel k nepriatelovi, až 27. septembra 1943 sa mu podarilo jeden FW-190 vážne poškodiť a po vyhodnotení spravodajcov mu bol uznaný ako zostrel. Bolo to jeho posledné vzdušné víťazstvo, pretože v máji 1944 ukončil aj svoj druhý operačný turnus a stal sa operačným dôstojníkom na štábe druhej taktickej leteckej armády (2nd TAF). Ako jeden z mála československých letcov sa dožil aj tretieho operačného turnusu, keď od novembra 1944 až do konca vojny velil 313. stíhacej peruti, ktorá sa už skladala vätšinou z pilotov iných národností, vojna si všade vyberala svoju da?. Po návrate domov v auguste 1945 sa kapitán Otmar Kučera venoval velitelskej a výcvikovej činnosti a dlho to vyzeralo, že vďaka svojej nízkej hodnosti a robotníckemu pôvodu sa ho komunistické čistky po roku 1948 nebudú týkať. Ale aj na neho došlo, ako major a velitel 7. stíhacieho pluku bol poslaný 15. januára 1949 na osvetovom oddelení Hlavného štábu v Prahe zatknutý a odvezený do väzenia. Po pol roku bol sice prepustený pre nedostatok dôkazov, ale aj tak bol z letectva vyhodený a v roku 1950 dokonca degradovaný. Až do roku 1963, kedy bol rehabilitovaný, manuálne pracoval v mnohých podradných zamestnaniach. Skutočného uznania sa však dočkal až v roku 1990, kedy bol povýšený do hodnosti plukovníka. Aj napriek všetkému sa dožil vysokého veku 80 rokov, zomrel 6. júna 1995 v Brne.
Otmar Kučera nedosahoval niekolkonásobné zostreli, ani jeho celkové skóre neni ohromujúce, ale aj tak sa dá považovať za úspešného. Musíme si uvedomiť, že počas celej vojny lietal na strojoch, ktoré nedosahovali technickú úrove? stíhacích strojov protivníka. Všetky významné bitky západnej fronty ho zstihli na odpočinku alebo mimo oblasť bojov. Nalietal celkom 550 operačných hodín, pri ktorých zostrelil samostatne 5 lietadiel a 2 v spolupráci. Nikdy nebol zostrelený, ani vážne poškodený nepriatelskou palbou, čo svedčí o jeho pilotnom umení. V RAF sa stal piatym najúspešnejším československým stíhačom druhej svetovej vojny.
Image


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1968s ][ Queries: 19 (0.0655s) ][ Debug on ]