Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 21/12/2008, 15:02  Předmět:  Sestřelení Slovenští letc rtm. Slatinský, des.Bilka Odpovědět s citátemDolůNahoru

Sestřelení Slovenští letci rtm. Slatinský, des. Bilka


Už to bude skoro rok co jsem zde napsal první článek na téma o Ostravské operaci. Tenkrát jsem psal o našich a sovětských pilotech, kteří bojovali na Ostravském nebi. Nedávno jsem sehnal v antikvariátu knihu, která tyto operace popisuje trošku detailněji. Tato kniha je sice starší, rok vydání je 1985, ale dobře vystihuje události té doby. Jsou tam vzpomínky našich pilotů 1. Československé letecké smíšené divize i vzpomínky pilotu sovětských v této operaci. Takže o těchto pilotech bych chtěl napsat.

První osádkou kterou 3. bitevní letecký pluk ztratil byla osádka Iljušinu Il-2 č.23, tento letoun pilotoval rotmistr Pavol Slatinský a palubním střelcem byl desátník Ján Bilka. Oba tito letci zahynuli.
Stalo se to dne 19.4. 1945. Toho dne ily 3-tího bitevního pluku útočily na cíle v okolí Bohumína a polského města Zabélkow.Tento letoun byl sestřelen v okolí Petrovic u Karviné a Závady, palbou německého flaku. Letoun podle svědků dostal přímý zásah do motoru, hořel a nesnažil se vůbec nabrat výšku. Zapíchl se přímo do země. Bitevník hořel ještě na zemi. Pilot ,který letěl za Slatinským měl v letadle pouze přijímač takže nemohl podat ostatním zprávu o sestřelení ilu Pavla Slatinského. Ostatní piloti nezpozorovali že jim jeden stroj chybí. Až při návratu zjistili, že je jich o jednu posádku méně.
Po dopadu letounu samozřejmě okolí obsadili Němci a nikoho nepustili blíže. Letadlo stále hořelo a v noci tam něco vybuchlo.Těla pilotů se dostala na povrch.
Podle výpovědi svědků Němci tahali tyto rozervané zbytky těl z bahna okolo letadla a nakonec tyto ohořelá beznohá torza nechali ležet kousek od místa dopadu. Už je tak nehlídali a proto se jednomu svědkovi podařilo po setmění vytáhnout jednomu letci z kapsy legitimaci. Tím pádem zjistili totožnost jednoho z letců. Na druhý den povolili Němci jejich ostatky pohřbít. Místní je pohřbili do společného hrobu na hřbitově. Pak ovšem přišli nějací hitlerovští důstojníci a přikázali obě těla vykopat a zahrabat do hnoje. Mstili se i na mrtvých.
Po osvobození obce byly ostatky obou pilotů pohřbeny u školy a na podzim roku 1945 byly převezeny na hřbitov do Petrovic u Karviné.

A ted k jednotlivým pilotům.

Rotmistr Pavol Slatinský

Tento pilot se narodil 7.ledna 1914 v malé vesničce ,která se jmenuje Domaniky.Tato vesnička je v jižní části zvolenského okresu a v 80-tých letech měla necelých 350 obyvatel. Pavol Slatinský se narodil v domě č.65. Zajímavé je ,že Slatinský se původně jmenoval Pavol Salatnay. Jméno Slatinský si nechal přepsat v roce 1941.
Od mládí Pavla zajímaly stroje, vyučil se zámečníkem a později si udělal řidičské zkoušky.
Když byla vyhlášena v roce 1936 akce – 1000 PILOTŮ REPUBLICE, neváhal a přihlásil se do aeroklubu. Po pulročním působení ve zvolenském aeroklubu rukoval do Piešťan, potom do Chebu a do Prostějova. Vojenský výcvik ukončil v říjnu 1937. Slatinský byl přeložený do Spišské Nové Vsi, kde létal až do vypuknutí Slovenského národního povstání. Pavol byl velmi dobrým pilotem. Velením byl hodnocen velice kladně a navíc měl Pavol Slatinský než vstoupil do 1.Československé letecké divize i bojové zkušenosti. Takže to nebyl nějaký nováček a navíc měl už i své roky. V době svého sestřelení v roce 1945 měl 31 let. Ale to předbíhám,vraťme se trošku zpět.

Jak už jsem psal tak Slatinský sloužil ve Spišské Nové Vsi u 47. pozorovací letky, kde byl jako pilot dvoumístného dvouplošníku LETOV Š 328. Tady prodělal první boje v roce 1939, kdy bylo východní Slovensko přepadeno horthyovským Maďarskem. Na tomto letišti byla kromě 47.letky i 49.letka, která byla též pozorovací. Kromě těchto letek tam byly i dvě letky stíhací a to 12. a 13.letka, které byly vyzbrojeny Aviemi B 534. Protivníky těchto slovenských strojů byly většinou maďarské Fiaty CR-32, které i několik slovenských letadel sestřelili.

Dne 15.2.1939 se Pavol oženil a právě v lednu 1941 si změnil přijmení z maďarského Salatnay na Slatinský. V manželství se mu narodily 2 dcery.

Po vypuknutí SNP naložil Slatinský svou rodinu na náklaďák a odvezl ji ze Spišské Nové Vsi domů do Domanik. Znovu se vrátil do Spišské Nové Vsi, aby pro povstalecké letiště Tri duby přivezl plný náklaďák letecké výzbroje. Byl to velice obětavý člověk.

A teď k další bojové zkušenosti. V povstání létal Slatinský v takzvané Kombinované letce. Tato letka byla vyzbrojena všemi možnými typy letadel Slovenských vzdušných sil. Většinou to byly předválečné stroje naší výroby Avie B 534 a Letovy Š 328. Dokonce Slatinský prodělal vzdušný boj s německým letadlem Focke Wulf 189. Slatinský létal opět za povstáni na Letovu Š 328 a jeho pozorovatelem byl tehdy Jozef Modrovich, který napsal později knihu Tri duby. Právě na tuto osádku zaútočil dvoumotorový Focke Wulf 189. V tomto souboji se ukázalo Pavlovo pilotní umění, kdy manévroval se stařičkým dvouplošníkem oproti modernímu německému stroji. Němec sice Slatinského stroj několikrát zasáhl, ale to platí i o pozorovateli Modrovichovi,který bránil Letov malorážním dvojkulometem. Němec asi taky něco schytal,jelikož nechal letoun na pokoji a odletěl.Josef Modrovich charakterizoval Slatinského jako tichého, sympatického pilota se kterým i ostatní pozorovatelé rádi létali.

Dne 8.října 1944 se Pavol Slatinský dočkal. Byl spolu s ostatními piloty z povstání přesunut do Sovětského svazu, kde se přeškolil právě na legendární šturmovik IL-2.

Podle dalšího pilota Josefa Bornemisy ,který byl Slatinského nejlepším kamarádem, byl Pavol v bojích o Moravskou bránu velice odvážný. Jednou se Slatinského iljušin nevrátil se skupinou. Už o něho měli strach, když se letoun nakonec objevil. Co se vlastně stalo?
Jakýsi fašistický kulometčík na jeho letoun pořád střílel a nepřestal, ani když po něm Slatinský vystřelil dlouhou dávku . To pilota tak dopálilo ,že se svým šturmovikem ostřeloval kulometné hnízdo tak dlouho, dokud ho neumlčel.

Proto se onoho osudného dne 19. dubna 1945 nikdo moc nevzrušoval, že Slatinského stroj chybí. Až výpověd onoho pilota, který letěl za Slatinského iljušinem vnesla do věci jasno.

Ján Bilka

Palubní střelec desátník Ján Bilka se narodil jako nejmladší ze sedmi dětí dne 21.12. 1924 v Bilkově Humenci u Senice. Byl jedním z nejmladších palubních střelců u 3. bitevního pluku, možná že byl úplně nejmladší. Když byli dne 19.4.1945 sestřeleni bylo mu 20 let a 4 měsíce. V době začátku války měl tento mladík 14 a půl roku.

Podle jednoho z jeho kamarádů- Kolomana Krajčího, který v knize o Bilkovi vypráví. Pan Krajčí se s Bilkou seznámil ve škole leteckého dorostu v Bánské Bystrici. Byli spolu na jedné světnici ještě s ostatními žáky. Ján Bilka byl velmi skromný, učenlivý žák, velice ochotný kdykoliv pomoct. Měl dobráckou povahu a byl velice hodný. I když Bilka pocházel z nejchudších poměrů a dostával do školy z domu ty nejskromnější balíčky, vždy se ještě se všemi na světnici rozdělil. Když vypuklo SNP byl Bilka s Krajčím zařazen do roty nadporučíka Michala Minky, kde bojovali u Telgártu a později u Handlové a Prievidzy jako pěšáci. Ještě jenom dodám že npor.Michal Minka též padl v Ostravské operaci ale na letounu Lavočkin La-5.

Později byl Bilka i s Krajčím odsunut letecky do SSSR, kde prodělali kurz palubních střelců.
Ján Bilka létal s Pavolem Slatinským až do osudného dne 19.4. 45.Měli za sebou řadu bojových akcí, ale ten den byl pro ně osudný.

Ještě bych chtěl dodat ,že podle výpovědi ostatních pilotů, měl pilot rt. Pavol Slatinský divnou předtuchu, že se z onoho letu nevrátí. Dokonce se to doneslo i veliteli 3.bitevního pluku Mikuláši Guljaničovi. Povinností velitele pluku bylo pilota si zavolat a zeptat se ho jak se cítí.
Slatinského si zavolal a zeptal se ho jak to sním vypadá. Pilot mu odpověděl že cítí v pořádku a je schopen letět i když potvrdil že takové řeči před ostatními vedl. Mikuláš Guljanič to tedy udělal jinak. Zavolal tedy piloty kteří měli stroje v opravě nebo měli plánovanou údržbu a rozhodl se, že se bude podle starého zvyku losovat. Do lodičky vhodil stejný počet papírku kolik bylo volných pilotů a na jeden papírek napsal –LET. A tento papírek si vytáhl zas Pavol Slatinský. Toto je výpověď přímo Mikuláše Guljaniče .

Podle kamaráda Jána Bilky - Kolomana Krajčího, se Bilka před osudným letem loučil s ostatními kamarády nezvykle smutně. Bilkovým kamarádům připadalo, že Jano má jakousi předtuchu, že se nevrátí.

Těžko bylo všem ,když se zjistilo, že šturmovik č.23 dostal přímý zásah a hořící letadlo se zapíchlo do země. Vždyt do konce války zbývalo jen pár dní!

V roce 1979 bylo rozhodnuto o vyzdvižení trosek Il-2 ,které měli být stále na poli u vesničky Závada. Vytáhlo se spoustu trosek včetně motoru a vrtulového listu. Ten nebyl vubec ohnutý. Takže v okamžiku nárazu stroje o zem se vrtule netočila, jinak by byl list pokřivený. Zásah německého flaku opravdu směřoval pravděpodobně do motoru, který ihned vyřadil. Našla se i nevybuchlá puma.

Tak jsem se snažil podle jedné knihy napsat článek o těchto dvou letcích, kteří spadli kousek od mého bydliště a kteří nejsou ani moc známí.


vlevo -rotmistr Pavol Slatinský

vpravo-desátník Ján Bilka

Image


Šturmoviky 3.bitevního pluku na letišti v Porembě v Polsku

Image

Letov Š 328 -na tomto typu našeho předválečného stroje létal i Pavol Slatinský v roce 1939 u 47.letky ve Spišské Nové Vsi proti Maďarům a později létal s tímto typem i v SNP.

Image

Focke Wulf 189- pozorovací stroj Luftwaffe ,s typem tohoto stroje svedl Slatinský a jeho pozorovatel Modrovich letecký souboj v SNP.

Image

Iljušin Il-2 se zřítil na rozhraní obcí Závada - Petrovice, ikonkou jsem označil hřbitov, kde byli po válce na podzim roku 1945 pohřbeni.

Image

Oskenovaná fotka při vytahování šturmoviku v Závadě

Image

Po putování po Petrovicích a radách místních občanů jsem nalezl hřbitov, kde jsou oba tito piloti pohřbeni. Zapálil jsem tam dvě svíčky a chvilku mlčky postál.

ČEST JEJICH PAMÁTCE !



Image

Image


zdroj -kniha POD KŘÍDLY JE OSTRAVA ,E.BALLA R.V.1985

černobílé fotky oskenované z této knihy.


V obci Domaniky odhalili dne 29.8.1982 pamětní desku svému rodákovi Pavlovi Slatinskému na jeho rodném domě.

„ V tomto dome sa narodil 7.1.1914 por. Pavel Slatinský, príslušník 3. československého bojového pluku 1. čs. Zmiešanej leteckej divízie v ZSSR – Padol 19.4.1945 v boji za oslobodenie Československa v ostravskej operácii Petrovice – Závada.“




Naposledy upravil Martas2411 dne 13/2/2017, 23:27, celkově upraveno 3 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 22/12/2008, 13:38  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Našel jsem pár zajímavostí o onom posledním náletu, kterého se zúčastnili i ti dva piloti.
Počasí bylo ten den na nic. Zamračeno, mlhavo, výška mraků 200 - 600 metrů, viditelnost 1 000 metrů. Přesto se muselo startovat, fronta si to žádala. Samotný nálet ale byl hodnocen jako velmi úspěšný. Prokazatelně byl zničen německý muničák u Nového Bohumína, dvě cisterny s benzínem, dvě protiletadlové baterie, minometná baterie a dvě kulometná hnízda. Zabito bylo cca několik desítek německých vojáků, sestřel letadla rotmistra Slatinského byl ten den jedinou ztrátou čs. letectva.
A možná právě proto se k jejich tělům rozzuření Němci chovali jako prasata - měli prostě dopal, že dostali tak strašně nařezáno. Ale to je jen můj dohad. Rolling Eyes


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 23/12/2008, 10:14  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

wow ten Bílka bol z Bílkových Humeniec to je neďaleko....pár km...takže ďalší sused čo bol cez vojnu pilot Smile a ešte k temu proti skopcom Smile kráása Smile


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 23/12/2008, 10:22  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No vidíš Razz ,můžeš ten článek doplnit,nemá tam náhodou pamětní desku?Slatinský ji v rodné vesnici má.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 23/12/2008, 10:50  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

neviem ti povedať....možné to je.....ale zase nechodím každý de? do bílkových humeniec Very Happy Sad


  
marsom
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2011, 18:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

U ZŠ v Závadě mají pomník, kde se posledních 15. let sejdou letci z 2. světové.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/5/2011, 16:21  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ahoj,koukám že si místní.To jsem nevěděl ,že mají ještě jiný pomník .Vím že kdysi byl motor s vrtulí s jejich ilu instalován na ZŠ v Petrovicích . Potom přišla ta "západní euforie" a vše co se spojovalo se SSSR muselo jít pryč. Mohla by si to vyfotit a znáš i místo dopadu stroje?Jinak jak je to s těmi veterány.Oni se tam každoročně scházejí nebo se tam mají po 15 letech sejít?Nějak jsem to z tvého příspěvku nepoznal.Kdybych měl náhodou čas ,že bych se tam zajel podívat.

Jinak tě zde vítám a doufám že zde hodíš něco do placu,třeba ohledně tohodle případu. Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation


  
marsom
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/5/2011, 13:10  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ahoj. Pomník u školy nejde přehlédnout, i když faktem je, že hlavně mladí ani nevědí, že se tady něco takového stalo. Letadlo bylo sestřeleno u kapličky v Závadě, jinak s tím, že motor s vrtulí byl ve škole máš pravdu. Pamatuji si to, když jsem do školy chodila.
Veteráni k nám jezdí každoročně, vždycky v dubnu. Letos tady byli 28.4.
Fotky klidně udělám, to není problém, jinak můžu i naskenovat nějaké z knihy o Petrovicích. Smile


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/5/2011, 14:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No to by byla paráda,něco o té vrtuli jsem zjistil od příbuzného z rodiny,údajně by měla být na místní střelnici,jestli to teda střelnice je.Tyto můžeš potvrdit.viz zde

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Zbytek-Il-2m3-Sturmoviku-v-Karvine/t/27250

a zde

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&lang=1&i=25899&mm=2&xb=2&vd=1

ale kde se poděl motor,doufám že neskončil ve sběru?


  
marsom
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/5/2011, 16:49  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No to sama nevím, ale nebude zas takový problém to zjistit. Smile Myslím, že v pondělí by tady mohla být má odpověď.


  
marsom
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/5/2011, 17:51  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Takže střelnice v Petrovicích už neexistuje, zbytky letadla, na které jsi tady dával odkaz, jsou převezené na střelnici do Karviné, kde jsou volně přístupné. Obec prý sice měla zájem o převzetí trosek, ale střelnice, potažmo město Karviná je odmítlo vydat. Motor opravdu skončil neznámo kde - podle vedení obce. Táta ovšem prohlásil, že ví, že skončil ve sběru. Sad


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/5/2011, 18:48  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

marsom napsal:
Motor opravdu skončil neznámo kde - podle vedení obce. Táta ovšem prohlásil, že ví, že skončil ve sběru.


Áááá... no tak to si zasluhuje defenestraci! Confused


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/5/2011, 09:14  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to se pěkně chováme k padlým vojákům,motory se dávají do sběru,tanky přetírají na růžovo ,hřbitovy se nechávají zarůst trávou a keři......,jen tak dál ,at žije český národ.Naše národní hrdost je v prdeli. Smile Smile Smile.

Zajímalo by mě co by na to řekli lidé ,kteří tyto sestřelené letadla hledají a obětují tomu hodně času i peněz ,aby vrátili třeba bezejmenné osádce identitu.Natož následuje pietní uložení ostatků.Zajímalo by mě ,co vedlo obec Petrovice k odstranění tohoto motoru ze školy,asi proto že to byl sovětský stroj.Kdyby byl iljušin americký,určitě by tam zůstal Shocked Shocked


  
marsom
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/5/2011, 15:27  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No asi tak nějak. Už jsem dlouho neslyšela od vedení obce tak krásné mlčení jako když jsem se zeptala na letadlo. Máš nejspíš pravdu, že kdyby bylo americké, tak ve škole je dodnes.... Hlavně že obec zásluhou aktivit závadské školy dostala od Ministerstva obrany Slovenské republiky Odznak vojnového veterána, za zásluhy o uchovávání a prosazování odkazu a rozvíjení tradic národního boje za osvobození Československa od fašismu a nacismu...
Kdyby to byla aspoň obec, která každoročně zve veterány, ani bych nepípla, ale celé tohle setkání vymyslela, dnes už zemřelá vedoucí školy v Závadě........


  
DittmannCZ
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/10/2011, 02:01  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Netuší někdo kde přespě spadla ta La7 v Dětmarovicích? Mám jen fotku z internetu shořelého motoru, majitel už je pod drnem a fotku original pozůstalí spálili....infromace tvrdí že na tom místě je teď elektrárna...

Image


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.3037s ][ Queries: 19 (0.1371s) ][ Debug on ]