Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 9/11/2010, 19:13  Předmět:  Leopold Šrom Odpovědět s citátemDolůNahoru

Leopold Šrom


Jeden z z nejlepších československých pilotů a letecké eso.Myslím že má i největší počet sestřelů v Slovenském národním povstání.

Narodil se 8.září 1917 v Chrlicích ,což byla vesnice u Brna .Dnes je jeho součástí.Po vystudování odborné školy elektrotechnické .V roce 1937 prodělal základní polní výcvik u leteckého pluku č.5 v Brně,kde nějakou dobu i zůstal.Koncem května roku 1938 byl zařazen do stíhací školy leteckého pluku č.4 dislokovaného v Praze.Po dalších čtyřech měsících výcviku byl připravován v říjnu a listopadu 1938 v bojové letecké škole v Prostějově.Dalším polem působnosti pro Leopolda Šroma se stalo Slovensko ,kde působil v době od 3.prosince 1938 až do 20 .března 1939 a to u 45.letky leteckého pluku č.3.Jenže přišel rozpad republiky a Šrom byl 21.března 1939 demobilizován a propuštěn.Jako mnoho ostatních vojáků i Polda Šrom se nesmířil s okupací republiky a v noci ze 14.na 15 .června přešel hranice z protektorátu do Polska.Jako mnoho dalších letců se Polda Šrom dostal do sběrného táboru v Malých Bronowicích a odtud pak lodí do Francie,kde byl stejně jako ostatní piloti nucený vstoupit do Cizinecké legie.Jenže vypukla válka a ta Šroma zprostila služby v legii.Nějakou dobu sloužil v alžírském Oranu a v Blidě ,což byly výcvikové základny francouzského letectva v Africe.Koncem listopadu 1939 se vrátil zpět do Francie ,kde byl spolu s ostatními československými piloty zařazen do stíhací pilotní školy v Chartres.Ve Francii Šrom do bojů nestihl zasáhnout.Po debaklu Francie se Šrom spolu s ostatními letci dostal do Velké Británie ,kde se přeškolil na anglickou techniku,konkrétně na huriccany.K bojové službě se dostal v listopadu 1940 ,kdy byl přidělěn k 245.britské stíhací peruti ,která byla určena na ochranu přístavu v Belfastu a ochranu konvojů.

První souboj absolvoval Šrom dne 10.května 1941 a pravděpodobně by změnil chod osudu jednoho muže.Jestli je pravda podložená historickými fakty ,tak četař Leopold Šrom mohl sestřelit Rudolfa Hesse,pohlavára nacistické třetí říše ,který zemřel jako poslední válečný zajatec ve věznici ve Spandau.Takže ted budu citovat některé pasáže z knihy ze které čerpám.

DNE 10.KVĚTNA 1941 BYLA SOBOTA,DEN JAKO KAŽDÝ JINÝ.DVOJICE PILOTŮ LEOPOLD ŠROM A VAŠEK BAUMANN DRŽELI HOTOVOST ,SEDĚLI POD KŘÍDLEM HURICCANU A HRÁLI KARTY.NAJEDNOU SE OZVALA RÁNA A ROZPRSKLA SVĚTLICE.OBA PILOTI OKAMŽITĚ ODSTARTOVALI .POZEMNÍ KONTROLA JE NAVEDLA NA NĚMECKÝ LETOUN .PO NĚKOLIKA MINUTÁCH DOSTIHLI NEPŘÁTELSKÝ LETOUN.POLDA ŠROM ROZEZNAL DVA MOTORY A DVOJITOU SMĚROVKU.ODHADL STROJ NA BOMBARDÉR DORNIER DO 17.LETOUN STÁLE DRŽEL KURZ A KROMĚ TOHO ,ŽE LETĚL VELKOU RYCHLOSTÍ ,NEDAL NAJEVO ,ŽE BY SI POVŠIML BLÍŽÍCÍHO SE NEBEZPEČÍ V PODOBĚ DVOU HURICCNŮ S ČESKÝMI PILOTY.KDYŽ SE PŘIBLÍŽILI JEŠTĚ VÍC ,TAK POZNALI ŽE TO NENÍ BOMBARDÉR DO 17 ,ALE TĚŽKÝ STÍHAČ MESERSCHMITT ME 110.
POZOR VENCO ,JE TO STODESÍTKA! ZAŘVAL POLDA ROZČILENĚ DO RÁDIA ČESKY.ME 110 BYL DALEKO HORŠÍ PROTIVNÍK PRO HURICCANY NEŽ DORNIER.POLDA ZAKÝVAL KŘÍDLY A LEVÝM OBLOUKEM SE PŘIBLIŽOVAL K NEPŘÍTELI ZLEVA.VÁCLAV BAUMANN VE DRUHÉM HURICCANU ZASE Z PRAVÉ STRANY.PILOTI CHTĚLI ZAŮTOČIT Z OBOU STRAN NAJEDNOU ,ABY ELIMINOVALI PŘÍPADNOU PALBU ZADNÍHO STŘELCE Z ME 110.TEN ZATÍM NESTŘÍLEL.PATRNĚ ČEKAL ,AŽ SE HURRICANY PŘIBLÍŽÍ JEŠTĚ VÍCE.
CHLAP MÁ NERVY ,NAPADLO POLDU,CHCE SE NÁM DOSTAT NA TĚLO.A PŘEDSTAVIL SI NĚMECKÉHO STŘELCE ,JAK DRŽÍ SPOUŠŤ ODJIŠTĚNÉHO KULOMETU.JENŽE SE STALO NĚCO NEOČEKÁVANÉHO .V RÁDIU SE OZVALO ,ABY OBA HURICCANY PŘERUŠILI OKAMŽITĚ AKCI A VRÁTILI SE NA ZÁKLADNU.POLDA SI MYSLEL ŽE ŠPATNĚ SLYŠÍ ,ALE BYL ZNOVU VYZVÁN ABY PŘERUŠILI AKCI.ROZKAZ JE ROZKAZ.CELOU CESTU ZPÁTKY POLDA STRAŠNĚ KLEL A NADÁVAL NA POZEMNÍ KONTROLORY A PRÁZDNÉ HLAVY.NEMĚL JE VŮBEC POSLOUCHAT A JEN ZMÁČKNOUT SPOUŠT.OSM KULOMETŮ BY VYKONALO SVOJE.SOTVA OBA PŘISTÁLI ,HLÁSILI SI U VELITELE PERUTĚ ,KTERÝ UŽ BYL O VŠEM INFORMOVÁN.VOLAL JSEM NA SKUPINU A ŽÁDAL JSEM O VYSVĚTLENÍ TOHODLE NEOBVYKLÉHO POSTUPU,ŘEKL JIM VELITEL.BYLO MI ŘEČENO ,ŽE JSTE PŘI PRONÁSLEDOVÁNÍ PŘEKROČILI HRANICE NAŠEHO SEKTORU A PROTO JSTE BYLI ODVOLANÍ.BANDITU MĚLI PŘEVZÍT NAŠI SOUSEDÉ ,ALE ZTRATIL SE JIM ,KDYŽ PRUDCE ZMĚNIL VÝŠKU.PŘIZNÁVÁM ŽE JE TO VELICE ZVLÁŠTNÍ ,ALE TAK MI TO OPRAVDU ŘEKLI.NA LETIŠTI SE O NEVYDAŘENÉM PRONÁSLEDOVÁNÍ MLUVILO AŽ DO VEČERA.BYLO TO OPRAVDU NEOBVYKLÉ ,JAK ŘEKL VELITEL PERUTĚ.HRANICE SEKTORU SE VÍCEMÉNĚ DODRŽOVALI,ALE NIKDO ROZHODNĚ NEODVOLÁVAL HLÍDKU,KTERÁ MĚLA NEPŘÍTELE V ZAMĚŘOVAČI.

VZRUŠENÍ DOSTOUPILO VRCHOLU ,KDYŽ ZA TMY PŘILETĚLO SPOJOVACÍ LETADLO A V NĚM NĚKOLIK NEZNÁMÝCH LIDÍ ,KTEŘÍ SI OBA ČESKÉ SERŽANTY VZALI NA VELITELSTVÍ.ODDĚLĚNĚ JE PODROBILI VÝSLECHU.
JEŠTĚ NĚKOLIK DNÍ SE O PŘÍPADU ROKOVALO ,ALE DNY MÍJELI A VŠICHNI SE VRÁTILI KE SVÝM POVINNOSTEM.AŽ ZA PÁR DNÍ SE VŠE PROVALILO A ŠROM A BAUMANN SE STALI HRDINY DNE.ŠROM JENOM DODAL-KDYBY NÁS NA NĚJ PUSTILI HNED,MOHLO TO VYPADAT JINAK.SPADNUL BY O KOUSEK BLÍŽ A JEŠTĚ BY UŠETŘILI ZA DOKTORA.


Tak tolik k tomuto případu.Trošku jsem to upravil ,ale jinak to je podle knížky.Jestli by seděli všechny údaje ,tak tito dva piloti mohli osolit právě Rudolfa Hesle.

Svůj bojový účet otevřel dne 29.května kdy spolu s angličanem Mickey Hillem sestřelili bombardér Dornier Do 17.Letoun jim byl ale přiznán pouze jako poškozený.
Svůj pobyt u této perutě končí a dne 4.července se hlásí u 310.československé stíhací perutě .
U této československé perutě dosáhnul těchto vítězství, poškození dvou Junkersů JU 88 a sestřelil jeden Focke Wulf 190 .U sestřelu této německé stíhačky se Šromovi podařilo zasáhnou fokouše přímo do kabiny čímž pravděpodobně pilota zabil už ve vzduchu.Dalšího Junkerse 88 dostal ve spolupráci s ostatními piloty dne 16.června 1942.Junkerse jim sice přiznali jako poškozeného jelikož jim uletěl,ale ve skutečnosti tento JU 88 nouzově přistál ve Francii na letišti v Lannionu,takže se dá vlastně hovořit o sestřelu.Velké štěstí měl Polda Šrom 23.července 1942 ,kdy mu při útoku na letiště Lannion ve Francii ustřelil německý flak kus křídla.Naštěstí Šrom svůj Spitfire dotáhl štastně domů.

Další vojenská anabáze zavedla Šroma do Sovětského svazu,kde vznikla ze západních pilotů jednotka Československých letců pod velením legendárního Františka Fajtla.Polda se spolu s ostatními piloty přeškolil na sovětské Lavočkiny La 5 fn .Tento 1.Československý stíhací pluk byl nasazen v Slovenském národním povstání ,kde přeletěl se svými lavočkami 17.září 1944 a okamžitě se zapojil do bojů.Zde se pluk zapojil okamžitě do bojů a podporoval povstalecká vojska a samozřejmě se dostávalo i na vzdušné souboje ve kterých vynikal právě Leopold Šrom ,který byl vůbec nejúspěšnějším pilotem v SNP v počtu sestřelů.
Sestřelil jeden pozorovací Fi 156,dva Me 109,půl sestřelu měl na pozorovacím junkersu 189.Pravděpodobně sestřelil ještě jeden Me 109 a Ju 87.

Po SNP ještě Leopold Šrom bojoval v Ostravské operaci.Po skončení války se Šrom podílel v Československém letectvu jako zkušební pilot ve Výzkumném leteckém ústavu ,kde se podílel na zkouškách německých proudových letadel Me 262.Po únoru 1948 bylo Leopoldu Šromovi stejně jako mnoha jiným československým pilotům a zakázáno létat a Polda Šrom nastoupil jako elektromechanik do žižkovské Tesly.Až v roce 1964 byl Šrom rehabilitován a byl povýšen do hodnosti majora ,tak se Polda se znovu dostal za knypl.Udělal si zkoušky na dopravního pilota a stal se dopravním pilotem.Jenomže pak přišel osudný 17 .říjen 1968 .Dopravní letoun typu Iljušin IL 14 se nedaleko Kladna zřítil pro poruchu motoru.Celá posádka i všichni pasažéři zahynuli.Tak odešel do leteckého nebe jeden z nejúspěšnějších československých stíhačů,kterému se dostalo té cti ,že bojoval jak na východní tak na západní frontě. Čest jeho památce!

Leopold Šrom byl vyznamenán
-Československým válečným křížem- 4 krát
-Řádem Slovenského národního povstání
-Medailí za Chrabrost před nepřítelem-3 krát
-Československou pamětní medaili-2 krát
-anglické vyznamenání War Medal a Defence Medal
.sovětská medaile Za vítězství nad Německem

Leopold Šrom

[img]URL=http://img340.imageshack.us/i/romf.jpg/]Image[/URL][/img]

Leopold Šrom ve svém Spitfiru

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

Leopold Šrom si prohlíží zdemolované křídlo svého spita

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

Lavočka 1.čs.stíhacího leteckého pluku na Slovensku

[img][IMG=http://img585.imageshack.us/img585/843/rom004.jpg][/IMG] Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

Mechanici doplńují palivo na lavočce

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

Leopol Šrom po jednom vzdušném souboji s kamarády v SNP

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

bojové hlášení L.Šroma o sestřelení Me 109 v SNP

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]


Lavočkin La 5 fn 1.Československého stíhacího pluku na Slovensku

Leopold Šrom létal na takto kamuflovaném lavočkinu s označením "bílá 17"

stroj na obrázku patřil Františku Fajtlovi.

[img]URL=http://img152.imageshack.us/i/cam01.jpg/]Image[/URL][/img]




Naposledy upravil Martas2411 dne 5/4/2011, 18:20, celkově upraveno 1 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2010, 09:09  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Koukám, že chudák Hess má další konspiračku... Wink


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1738s ][ Queries: 19 (0.0285s) ][ Debug on ]