Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 27/10/2013, 14:41  Předmět:  Bojový křest pancéřové lodě Deutschland Odpovědět s citátemDolůNahoru

Bojový křest pancéřové lodě Deutschland

aneb

Kamarádi zůstali u Ibizy


Krvavá občanská válka ve Španělsku začala v červenci 1936 a v podstatě od samého počátku do ní, tím či oním způsobem, zasahovaly i další státy. Kromě dodávek zbraní a vysílání nejrůznějších „dobrovolníků“ se ve španělských vodách stále častěji objevovaly i cizí válečné lodě, mezi nimiž nechyběly ani jednotky plující pod vlajkou nedávno ustanovené Kriegsmarine. Němci sem už v létě 1936 vyslali silnou eskadru pod vedením viceadmirála Carlse, tvořenou kapesními bitevními loděmi DEUTSCHLAND a ADMIRAL SCHEER, lehkým křižníkem KÖLN a flotilou torpédovek. Carlseovy lodě z válkou zmítané země evakuovaly 9300 cizinců (zdaleka ne pouze Němců) ohrožených probíhajícími boji, ale brzy dostaly další úkol.

Image
Kapesní bitevní loď Deutschland

Společnost národů zřídila tzv. Neintervenční výbor, jehož hlavním úkolem bylo znemožnit dodávky zbraní a válečného materiálu oběma bojujícím stranám. Ty se realizovaly převážně po moři, tudíž padlo rozhodnutí utvořit mezinárodní námořní síly kontrolují zdejší přístavy. V únoru 1937 bylo španělské pobřeží rozděleno na pět oblastí, které měly střežit britské, francouzské, německé, italské, sovětské a portugalské válečné lodě. Moskva i Lisabon nakonec k plnění zadaných úkolů žádné jednotky neposlaly, ale přesto byl plán, navzdory protestům republikánů, přijat a 20. dubna 1937 vstoupil v platnost, přičemž původních pět oblastí bylo rozšířeno na osm. Zjednodušeně řečeno Britové a Francouzi dostali za úkol kontrolovat přístupy k přístavům držených nacionalisty, kdežto Italové a Němci střežili pobřeží ovládané jejich odpůrci. Němcům připadla čtvrtá zóna, rozkládající se zhruba od mysu Gata k ústí řeky Mijares, a jejich velké jednotky měly být střídány po dvouměsíčních turnusech, zatímco torpédovky nejpozději po šesti týdnech.

Zatímco Londýn a Paříž prováděly kontrolu přidělených oblastí spíše formálně, Itálie a Německo si naopak počínaly velmi horlivě, což vyvolávalo nelibost vlády v Barceloně, poněvadž Neintervenční výbor se takto vlastně stal nástrojem k posílení Francových nacionalistů. Frances Lannová napsala, že „Tato neintervenční šaráda byla pro republiku bolestná. Silně závisela na sovětských zbraních a jejich prostřednictvím na sovětských vojenských a politických poradcích. Pouze Mexiko prodávalo republice zbraně otevřeně, ovšem jen v malém rozsahu. Jinak neměla republika na vybranou, než platit inflační ceny za často zastaralá děla, střelivo a letadla zakoupená na černém trhu v Paříži, Praze či ve Spojených státech, a navíc platit přehnané ceny za sovětské dodávky.“

Image
Letoun Tupolev SB-2 z 12. bombardovací skupiny

Draze zakoupené zbraně si odběratelé navíc museli sami dopravit do vlastních přístavů, čemuž bránili hlídkové lodě. Proto se italská a německá plavidla stávala stále častěji cílem ataků letounů s výsostnými znaky španělské republiky. Útoky se soustředily především na přístav Palma de Mallorca, přičemž vláda v Barceloně předem varovala Berlín i Řím, že jejich flotily nesmí Baleárské ostrovy využívat jako základnu. Zbytečně. Proto už 24. května 1937 svrhlo několik bombardérů pumy na italské válečné lodě v Palma de Mallorca a o dva dny později došlo na stejném místě k druhému náletu. Tentokrát byl zasažen parník BARLETTA, sloužící jako podpůrná loď pro torpédové čluny a jedna puma dopadla poblíž torpédovky ALBATROS.

K mnohem vážnějšímu incidentu došlo 29. května v přístavu Ibiza na stejnojmenném ostrově. Republikáni očekávali parník MAGGALANES se zásilku sovětských zbraní. Loď nedostala žádnou vojenskou eskortu, ale na poslední etapě dlouhé plavby jí měly doprovázet lehké křižníky MENDEZ NUŇEZ a LIBERTAD s půltuctem torpédoborců. Tento svaz v souladu s plánem opustil ráno 29. května Cartagenu, aby se poblíž Alžíru setkal s transportním parníkem. Jenomže ten spatřil v Sicilském průlivu italský (?) průzkumný letoun a velení válečného námořnictva se rozhodlo provést diverzní akci k oklamání nepřítele.

Image
Deutschland s tzv. znaky rychle identifikace na střeše dělové věže

Proto španělské lodě změnily kurz a vydaly se k Ibize, kterou měly ve večerních hodinách ostřelovat, a pak odplout k místu setkání s MAGGALANESEM. Téhož dne vzlétlo ze základny Los Alcázares několik bombardérů, jež rovněž zamířily k Baleárám. Ostrovy Ibiza, Formentera a Mallorca spadaly do sedmé zóny střežené Francouzi a velitel španělského svazu byl ujištěn, že v přístavu nejsou žádné nepřátelské ani neutrální válečné lodě. Jenomže navzdory tomu tu kotvil obrněnec DEUTSCHLAND, torpédovka LEOPARD a tanker NEPTUN. Ještě na širém moři se od hlavních sil oddělily tři torpédoborce, které kolem 19. hodiny zahájily ostřelování přístavu. Španělé vypálili pouhých šest salv, když na rejdě rozpoznali německou kapesní bitevní loď, načež palbu promptně zastavili.

Téměř současně přiletěly dva lehké bombardéry Tupolev SB-2, patřící k 12. bombardovací skupině. Pilotovali je sovětští letci a v kokpitu vedoucího stroje údajně seděl Nikolaj Ostrjakov (pozdější držitel mnoha sovětských vyznamenání). Oba stroje takticky přilétaly ze strany zapadajícího slunce a podle hlášení osádek se staly cílem palby protiletadlových děl kapesní bitevní lodě. To je mělo utvrdit v domnění, že mají pod sebou nacionalistický těžký křižník CANARIAS a rozhodly se zaútočit. Pravda, CANARIAS měl podobné rozměry jako DEUTSCHLAND, ale jinak se obě jednotky daly snadno rozpoznat podle odlišného počtu dělových věží, takže je docela dobře možné, že piloti ve skutečnosti věděli na jaký cíl útočí, tím spíše, že německý obrněnec nesl na střechách obou věží dobře viditelné identifikační znaky. Na druhou stranu k podobným záměnách docházelo poměrně často, takže pravdu se už asi nikdy nedozvíme.

Image
Nikolaj Ostrjakov

Zakotvená loď představovala snadný cíl, ale přesto první pilot těsně minul, ale Ostrjakov jeho pochybení napravil a dvě 50kg pumy našly svůj cíl. První zasáhla ve středolodí umístěné stanoviště 150mm děla č. 3, pronikla slaboučkým 10mm pancířem a následně explodovala. Několik mužů přišlo o život, ale větší škody způsobily odlétající střepiny. DEUTSCHLAND před nedávnem vybavili hydroplánem He-60, z jehož proražené nádrže vytekl vysokooktanový letecký benzín, jenž vydatně přiživil vznikající požár. Kromě palubního letounu shořel ještě motorový člun a plameny přivedly k výbuchu připravenou munici a pronikly i do poddůstojnické jídelny. Mnohem větší poškození však napáchala druhá puma, která loď zasáhla poblíž komínu. Prorazila horní palubu a explodovala na ubytovací palubě, kde zabila a zranila mnoho odpočívajících námořníků. I zde vznikl silný požár podporovaný uskladněným olejem a lihovinami.

Námořní kapitán Paul Fanger nechal vyhlásit poplach a záchranné čety se pustily do boje se šlehajícími plameny, zatímco zdravotníci ošetřovali zraněné. Situace vypadala hrozivě, neboť k obloze stoupaly husté sloupce kouře, zatímco poblíž se stále zdržovaly španělské torpédoborce, zdánlivě připravené odpálit torpéda. Němci po nich několikrát vystřelili ze sekundárních děl na levém boku, načež španělské uskupení zamířilo na jih. Protože oheň ohrožoval muniční sklad se 150mm projektily, nechal jej Fanger zatopit a těžké chvíle prožívala i osádka přední dělové věže. Teprve po 20 minutách se podařilo přemoci plameny šlehající ve středolodí a nakonec proudy vody z hasičských hadic udolaly i druhé ohnisko požáru. Bilance útoku byla ovšem truchlivá. Pouhé dvě malé pumy dokázaly pýchu Kriegsmarine vážně poškodit a notně zdecimovat její posádku. Padlo 23 mužů a dalších 83 (Kofman uvádí dokonce 110) utrpělo zranění. Později ještě zemřelo dalších 8 námořníků, takže seznam obětí nakonec čítal 31 jmen.

Image
Deutschland poškozený republikánskými bombardéry

Španělské válečné lodě se druhý den na určeném místě setkaly s MAGGALANESEM, kdežto zmrzačený DEUTSCHLAND zamířil k Gibraltaru, kde shodil kotvu navečer 30. května. Zde Němci vysadili raněné, o které se postaral personám zdejší vojenské nemocnice, a následně odpluli do Wilhelmshavenu, kam dorazili 15. června. Padlým námořníkům vystrojili okázalý pohřeb se všemi vojenskými poctami a v Kriegsmarine se na jejich počest v následujících letech hojně rozšířilo rčení „Kamarádi zůstali u Ibizy.“ Němci se však nespokojili s pouhým uctěním památky zemřelých námořníků a rozzuřený Hitler svolal 30. května zasedání vlády, na kterém dštil na republikány oheň a síru.

Ostrjakov po návratu na základnu sice veliteli letectva hrdě ohlásil poškození křižníku CANARIAS, ale brzy vyšla najevo nepříjemná pravda a Španělé začali mlžit. Tvrdili, že jejich bombardéry měly vykonat pouze vzdušný průzkum a útok provedly až jako reakci na protiletadlovou palbu a hlavně popírali účast sovětských pilotů, když uvedli, že bombardování provedli španělští letci Jos Arcega Njera a Leocadio Mendiola. Hitler se však uchlácholit nenechal a nástrojem jeho pomsty se stal ADMIRAL SCHEER, jenž společně se čtyřmi torpédovkami, dostal za úkol ostřelovat přístav Alméria, kde měla podle německých informací kotvit bitevní loď JAIME I.

Image
Pohřeb padlých německých námořníků

Určené lodě pod vedením námořního kapitána Otto Ciliaxe neprodleně vypluly na moře a v noci z 30. na 31. května narazily poblíž Cartageny na španělské uskupení eskortující MAGGALANES. Němci osvětlili své vlajky a nerušeně pokračovali v plavbě. Po rozednění se ocitli před Almérií, jenomže JAIME I. přístav před třemi dny upustil, takže svá děla zaměřili alespoň na město a přístav. Řízení palby vedené zhruba na vzdálenost 10 kilometrů ztěžovala nejen mlha, ale i odvetná střelba pobřežních baterií a jedna salva téměř zasáhla ALBATROS, takže Ciliax bombardování po půl hodině ukončil a odplul do bezpečí. Výsledky odvetné akce za mnoho nestály, třebaže samotný ADMIRAL SCHEER na cíl vyslal 91 granátů ráže 280 mm a 148 projektilů kalibru 150 a 88 mm. Padlo 19 (?) civilistů a mnoho dalších přišlo o střechu nad hlavou, čímž Němci pobouřili světové veřejné mínění a situaci neprospělo ani jejich rozhodnutí opustit Neintervenční výbor.

Image
Poškozené budovy v Almérii

K další eskalaci konfliktu došlo v půli června, když neznámá ponorka neúspěšně torpédovala lehký křižník LEIPZIG. Němci z útoku samozřejmě obvinili republikánskou vládu a dožadovali se náležité odvety, jenomže Francouzi a Britové nesouhlasili, tudíž uražený Hitler splnil svoji pohrůžku a 23. června vyňal německé válečné lodě z pravomoci Neintervenčního výboru. Ke stejnému kroku přistoupil i Mussolini, ale jak německé, tak italské jednotky i nadále hlídkovaly v určených sektorech a narušovaly dovoz do republikánských přístavů. Nechyběl mezi nimi ani opravený DEUTSCHLAND, jenž se ve španělských vodách znovu objevil 5. října 1937, ale k žádnému podobnému incidentu už naštěstí nedošlo.

Použité zdroje:
А. Е. Тарас: Военно-морское соперничество и конфликты в 1919-1939 гг. Vydalo nakladatelství Харвест 2003.
В. Л. Кофман: Карманные линкоры фюрера. Корсары Третьего рейха. Moskva 2007.
Морская Коллекция 2003/9.
Německé válečné námořnictvo 1935-1945. Vydalo nakladatelství Svojtka 2011.
А. А. Михайлов: Броненосные корабли типа Дойчланд. Petrohrad 1999.
Použitý citát od Francez Lannonové pochází z knihy „Španělská občanská válka 1936-1939“.
http://www.ibiza-hotels.com/history/
http://airaces.narod.ru/all0/ostrykov.htm
http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazine/MK/2005_02/index.htm
http://www.wikipedia.org/

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.



Naposledy upravil jarl dne 2/6/2016, 20:10, celkově upraveno 1 krát
Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 27/10/2013, 18:10  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Pěkný, bude i něco jiného ze španělské občanské války?


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 27/10/2013, 19:05  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No, časem bych chtěl napsat něco o bitvě u mysu Palos, ale nevím kdy se k tomu dokopu.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 27/10/2013, 23:38  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Mám dve pripomienky, ale nie k textu samotnému, ktorý ma obohatil.
Ten Tupolev je tak sfarbený, že mi pripomína cirkus Mr. Green
A druhá pripomienka, fotka poškodenej lodi Deutschland, nedokážem z nej identifikovať čo je čo, ten kov je pekne potočený Mr. Green


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 00:05  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

private_joker napsal:

A druhá pripomienka, fotka poškodenej lodi Deutschland, nedokážem z nej identifikovať čo je čo, ten kov je pekne potočený Mr. Green

Ano, ta fotka je dost nekvalitní, ale nahoře je dobře rozeznatelný ten vyhořelý hydroplán.

Image

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 01:19  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

tak to je hydroplán, ja si hovorím, že čo to je za divný radar.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 19:10  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to je teda síla.Mě zaráží ty škody a oběti díky dvěma 50 kg pumám.Nějak se mi tomu nechce věřit .To je jako jít s broky na nosorožce.Tupolev SB 2 mohl nést 600 kg pum .A to bud jednu 500 Kg pumu ,nebo 6 stokilových.Ty 50 kg mi moc nesedí,ale možná se pletu.Samozřejmě to možné bylo.Takovou škodu bych spíše tipoval na onu 500 kilovku,nebo při větším štěstí ony stokilovky.

Jinak pro privata ,toto byla standartní kamufláž SB 2.Horní plochy pískové,někdy se na to stříkali zelené skvrny anebo zelená pole
spodní bledě modré a červené doplnky.

Image

Byly to velice dobré stroje ,ve své době špička.Jenom pro zajímavost tyto mašiny používalo i československé letectvo pod označením Avia B 71 a i v našem letectvu byly nejlepší ,předhonily i Avie B 534

Image

Kdysi jsem o něm něco napsal

http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=643

Každopádně jestli se Rusům povedl tento kousek s 50kg pumami ,tak to teda klobouk dolů.


Jinak tento článek z tohoto období se mi moc líbil,téma na španělskou občanskou válku mě zajímá.Paráda


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 19:34  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Co se hmotnosti těch pum týče, tak se jednotlivé zdroje liší (50 a 100 kg), ale většinou se udává těch 50 kg. V česky psané literatuře to uvádí dobrá kniha "Německé válečné námořnictvo 1935-1945". Těm škodám bych se zas tak nedivil. Třída Duetschland měla velmi slabou ochranu proti vzdušným útokům, takže ta druhá puma prorazila pancéřovou palubu a neštěstí bylo na světě.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 19:58  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak jak to píšou v knihách ,tak to pravda bude.Já vycházel z mých obecných znalostí o tomto typu.Každopádně to byla setsakramensky dobrá trefa.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 28/10/2013, 21:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dobrá trefa to byla určitě. Obě pumy způsobily silný požár a ta druhá explodovala přímo na ubytovací palubě mezi odpočívajícími námořníky, což vysvětluje ten vysoký počet mrtvých a raněných. Horizontální ochrana byla prostě Achillova pata kapesních bitevních lodí a pancéřová paluba silná maximálně 40 mm nemohla zajistit dostatečnou ochranu ani před malými pumami.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/10/2013, 09:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Cirkusová barevnost je způsobená výsostnými znaky republikánů. Ty jseu ve dvou provedeních (jedna verze v článku, druhá v doplňku od Martase. Znaky tvořily buď úzké červené pruhy na trupu a na křídlech, nebo červené konce křídel a široký červený pruh na trupu. V obou případech to doplňovala trikolóra na pohyblivé části směrovky - někdy přes část, u některých strojů po celé výšce pohyblivé části. Barva spodního pruhu ve schématech kolísá od fialové po modrou. Frankisti prozměnu používali na směrovce černý ondřejský kříž na bílém podkladě a různé kombinace černých kruhů a bílých ondřejských křížů na křídlech a trupu.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 29/10/2013, 13:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Děkuji za vysvětlení. Popravdě řečeno, mně ta cirkusová verze také přišla nějaká divná.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/10/2013, 15:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

V zásadě šlo původně o rychlou vizuální identifikaci svůj-cizí v situaci, kdy spousta strojů stejného typu sloužila na obou stranách. Zároveň šlo o relativně blbuvzdorný systém, protože třeba pozemní vojska byla schopná pálit pro jistotu po všem, co letělo okolo. Sice to opravdu budí dojem "Richthofenova létajícího cirkusu s jeho cvičenými Albatrosy", ale asi to bylo za daných okolností nejlepší řešení. A zjevně nedostačující, protože rozměry červených prvků rok od roku rostly.
Ke stejnému účelu sloužily pruhy na věžích lodí a evidentně také někomu připadaly přehlédnutelné. Později, na počátku WW.2 měly německé lodě na palubě namalovanou státní vlajku s hakenkrajcem, Italové měli přední paluby červenobíle pruhované a tak by se dalo pokračovat. Ještě později se ukázalo, že taková identifikace je lákavý terč...


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/10/2013, 11:06  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No ono s těmi doplnky nemusíme chodit tak daleko.Používali se i během 2.svět války .Třeba na východní frontě spojenci Německa ,at už to byli BuLHAŘI,Slováci,Madaři ,Chorvati ,Fini,Italové-používali na svých letadlech identifikační žluté pruhy ,aby byly vidět že jsou vlastní a nedošlo tak k omylu.

Zejména se jednalo o žluté konce křídel,žlutý pruh na trupu,žluté motorové kryty,směrovky a pod.


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/10/2013, 13:14  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Taloši na východní frontě měli ještě navíc dva bílý trojúhelníky na náběžný hraně křídla (na každý půlce jeden) - alespoň u některých strojů. Mimo jiné je použití žluté barvy u letadel Osy důvodem, proč jsem skeptickej vůči použití žlutých doplňků na strojích VVS v průběhu války, za prokázanou tam považuju bílou a červenou. A "invazní pruhy" jsou to samé...


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75366 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1863s ][ Queries: 19 (0.0190s) ][ Debug on ]