Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 15/11/2013, 19:34  Předmět:  Bitva u Penangu Odpovědět s citátemDolůNahoru

Bitva u Penangu

Nejznámější německou přepadovou lodí z období Velké války je bezesporu lehký křižník EMDEN, jenž pod vedením fregatního kapitána Karla von Müllera na podzim 1914 potopil šestnáct nepřátelských obchodních lodí a několik dalších zajal a přeměnil na zásobovací plavidla. Tyto úspěchy jej natolik proslavily, že zprávy o jeho eskapádách pravidelně zvyšovaly náklady listů po celém světě. Zatímco němečtí žurnalisté jásali, angličtí nešetřili kritikou na adresu slavné Royal Navy, která jej nedokázala dopadnout, třebaže se do honby za nepolapitelným nájezdníkem zapojily i francouzské, japonské a ruské válečné lodě.

Image
Lehký křižník Emden

Korzár narušoval námořní přepravu v Indickém oceánu a komplikoval i plánovaný transport australských a novozélandských vojsk do Evropy. Není tedy divu, že Winston Churchill, jakožto první lord admirality, pobízel velitele spojeneckých námořních sil k větší aktivitě a to ještě netušil, že EMDEN se na svůj nejslavnější čin teprve chystá. Němci 16. září zkontrolovali norský parník DOVRE, jehož kapitán jim prozradil, že v malajském Penangu spatřil francouzské válečné lodě. Müller z toho odvodil, že nepřítel nechráněný přístav využívá jako provizorní námořní bázi a rozhodl se na něj v příhodný okamžik udeřit.

Svůj záměr zatím odložil na neurčito a v první polovině října destruoval námořní obchod mezi Cejlonem a Lakadivami. Teprve pak usoudil, že je načase změnit operační oblast a zaútočit na Penang. Korzár obeplul Cejlon a 25. října se přiblížil k Nikobarským ostrovům. Nejprve bylo nutné doplnit zásoby topiva, takže následující den námořníci přeložili z doprovodného parníku BURESK 480 tun výtečného cardiffského uhlí, načež křižník zamířil k Malackému průlivu. Müllerovi podřízení tušili, že velitel chystá nějaký husarský kousek, neboť v uplynulých dnech celé hodiny studoval plavební příručky a nařídil provést cvičné střelby a prověrku bojové připravenosti, třebaže o jeho záměrech se zatím mohli pouze dohadovat. Teprve ráno 27. října svolal důstojnickou poradu a odpoledne dostalo mužstvu rozkaz nastoupit na palubu. Námořníci dychtivě očekávali další vývoj událostí a všem bylo jasné, že tentokrát půjde do tuhého. Dozvěděli se, že EMDEN v noci vnikne do Penangu a napadne nepřátelské válečné lodě. Posádka plán přijala s nadšením. Už žádné zajímaní bezbranných parníků, ale ostrá akce, ve které mohou získat Železný kříž. Sláva kapitánovi!

Image
Fregatní kapitán Müller

Křižník po setmění vplul do Malackého průlivu. Nebylo kam spěchat, neboť útok měl proběhnout až za úsvitu, kdy jak známo bývá bdělost hlídek podrobena nejtěžší zkoušce. Němci roztopili všechny kotle, vyvěsili britskou vlajku a vztyčili falešný čtvrtý komín, aby korzár připomínal anglické křižníky. Většina mužů spala a na svá místa nastoupili až po půlnoci, kdy loď přešla na nejvyšší stupeň bojové pohotovosti. Velitel nechtěl hnát své podřízené do boje s prázdnými žaludky, takže nařídil podávat mimořádnou porci mléčné polévky a celá posádka se převlekla do čistých uniforem. Müller doufal, že se mu podaří překvapit francouzské pancéřové křižníky DUPLEIX a MONTCALM, proti nimž by toho jeho deset děl ráže 105 mm mnoho nezmohlo, tudíž musel vsadit na nenadálý útok torpédy. Ve dvě hodiny se na obzoru objevilo světlo majáku a Němci se už nemuseli spoléhat jen na noční dalekohledy a navigační umění nadporučíka Lauterbacha, jenž přístav před válkou několikrát navštívil.

Penang se nalézá v Malackém průlivu na východním pobřeží stejnojmenného ostrova. Na vnitřní rejdu bylo možné proniknout dvěma kanály; jižní byl pro větší lodě příliš mělký, takže stačilo střežit severní široký toliko jeden kilometr. Funkci velitele přístavu vykonával fregatní kapitán Macintyre, jehož bezpečnostní opatření však byla polovičatá. Sice zorganizoval strážní službu, ale majáky, navigační bóje a přístavní světla zářila jako v mírových časech. Na moři v noci hlídkoval jeden torpédoborec a před přístavem křižoval neozbrojený lodivodův člun, jenž měl při spatření podezřelé lodě odpálit signální světlici. Na vnitřní rejdě, kromě tuctu obchodních plavidel, kotvily i čtyři válečné jednotky. Francouzské torpédoborce PISTOLET a FRONDE, společně s dělových člunem D´IBERVILLE, podléhaly fregatnímu kapitánovi Audemardovi, ale jedinou jednotkou, jež se mohla EMDENU rovnat, byl ruský chráněný křižník ŽEMČUG.

Image
Chráněný křižník Žemčug

Žemčug v překladu znamená perla, ale navzdory svému jménu se rozhodně nejednalo o loď oslnivé bojové hodnoty, třebaže osm kanónů kalibru 120 mm převyšovalo hodnotou boční salvy kterýkoliv německý lehký křižník spuštěný na vodu před první světovou válkou. Andrejevská vlajka na něm poprvé zavlála v r. 1904 a po bojovém křtu rusko-japonské válce sloužil v Sibiřské flotile. V září 1914 se na žádost viceadmirála Jerrama společně s ASKOLDEM přesunul na Indický oceán, aby doprovázel dohodové konvoje a pátral po nepřátelských korzárech. Jeho velitelem se stal kapitán 2. stupně Čerkasov a tento nesnášenlivý aristokrat od vyhlášení války udivoval své podřízené naprostým ignorováním bezpečnostních předpisů. Při radiotelegrafické komunikaci s ASKOLDEM např. odmítal šifrovat odesílané depeše s odůvodněním, že „ruštině stejně nikdo nerozumí“, a během zauhlování u Andamanských ostrovů odvedl pět důstojníků na břeh, třebaže panovalo podezření, že ve zdejších vodách operuje EMDEN. Při pozdějším vyšetřováni dokonce vyšlo najevo, že s předstihem informoval manželku o přístavech, které měla jeho loď navštívit.

Své pověsti svérázný kapitán dostál i v Penangu, kde plánoval provést údržbu strojů a čištění kotlů. ŽEMČUG dostal za úkol střežit přístup na vnitřní rejdu, ale Čerkasov jej nezakotvil tak, aby plnou boční salvou ovládal vjezd do přístavu, a navíc přikázal většinu pohotovostní zásoby střeliva zamknout do muničního skladu, takže na palubě zůstalo jen dvanáct projektilů. K boji byla připravena pouze dvě děla a páru dodával toliko jeden kotel, což sice stačilo k výrobě elektřiny pro běžnou potřebu, ale nikoliv pro obsluhu muničních výtahů. Když se s poměry na křižníku seznámil přidělený britský styčný důstojník, jenom bezmocně pokrčil rameny a v duchu zásady „komu není rady, tomu není pomoci“ raději odešel spát na břeh. Úplně stejně se zachoval i bezstarostný Čerkasov. V 18:00 předal velení prvnímu důstojníkovi nadporučíku Kulibinovi a pod záminkou zdravotních potíží (údajně trpěl bolestmi v noze) odešel na břeh. Jenomže nezamířil k lékaři, ale do hotelu Eastern & Oriental, kde se téhož dne ubytovala jeho manžela, v jejímž náručí hodlal strávit vášnivou noc.

Image
První důstojník Mücke

Ani francouzské lodě nebyly připravené k boji. D´IBERVILLE rovněž opravoval stroje a jen jeden torpédoborec stál v tzv. hodinové pohotovosti. Za této situace se Němcům naskytla ideální příležitost k ničivému nájezdu a jedinou možností, jak katastrofu odvrátit, představovala včasná výstraha. Hlídkující torpédoborec opravdu zpozoroval blížícího se korzára, jenomže posádku ošálil falešný komín a poplach nespustila.

Zatemněný křižník se jako přízračný Bludný Holanďan obezřetně plížil ke spícímu přístavu. Ve tři hodiny Müller nařídil zvýšit rychlost na osmnáct uzlů. EMDEN potkal několik rybářských bárek vyplouvajících na moře a jeden parník plující opačným směrem, ale ty mu nevěnovaly pozornost. Korzár také proplul v těsné blízkosti lodivodova člunu, ale maskování opět zafungovalo a křižník ve 4:50 nerušeně vnikl na vnitřní rejdu. První důstojník Mücke ve svých memoárech vzpomíná: „V ranní mlze bylo možné rozeznat velké množství plavidel v přeplněném přístavu. Na první pohled 'obchodníci'. Ať jsme si protírali oči sebevíc, nikde jsme neviděli nic, co by připomínalo válečné lodě. Už jsme si mysleli, že nájezd skončí neúspěchem, když tu se mezi těmi 'obchodníky' (…) objevila jakási temná silueta bez jakéhokoliv osvětlení. Konečně válečná loď. Za několik minut už jsme byli dostatečně blízko, abychom se o tom přesvědčili.“

Image
Nadporučík Kulibin

Po přiblížení na 1200 m Němci poznali, že se jedná o křižník se třemi komíny a jedním stožárem, ve kterém Müller správně rozpoznal ŽEMČUG. Ruská loď vypadala opuštěně jako by celá posádka spala, ale strážní důstojník spatřil neznámý křižník se čtyřmi komíny a nechal vzbudit Kulibina, jenomže než se oblékl, EMDEN udeřil. Na stožár vystoupala válečná vlajka a nadporučík Witthoeft odpálil v 5:18 torpédo z aparátu na pravém boku. Smrtonosný výrobek firmy Schwartzkopff neodvratně směřoval k cíli vzdálenému zhruba 300 m a o 11 sekund později se u zádě ŽEMČUGU zvedl vysoký sloupec vody a přístavem otřásla hromová exploze. EMDEN snížil rychlost a všechna děla na pravoboku zahájila zničující palbu. Německé projektily probíjely nepancéřovaný trup a průstřely podle Mückeho „bylo vidět protější břeh.“ Dělobití se soustředilo hlavně na předolodí, kde byly ubytovny mužstva, ale námořníci naštěstí kvůli horku spali přímo na palubě. Protože dveře oddělující jednotlivé lodní sekce zůstaly otevřené, voda hrnoucí se do nitra křižníku rychle zaplavila zadní muniční sklad, kotelnu a strojovnu. Dělostřelba poničila také ošetřovnu a kapitánskou kajutu, kde byly uloženy klíče od magacínů.

Křižník hořel na mnoha místech a protože byla vyřazena dynama vyrábějící elektřinu, zhasla všechna světla. Na ŽEMČUGU vypukla panika a někteří námořníci skočili do moře, ale důstojníci se pokoušeli obnovit pořádek a opětovat palbu. Loď sice utrpěla vážná poškození, zatím se však držela na hladině a bezprostřední nebezpečí potopení nehrozilo. Nadporučík Rybaltovskij zahájil střelbu z děla na zádi a brzy začala odpovídat další zbraň na pravoboku, jenomže EMDEN nijak neutrpěl a jediným výsledkem odvetné palby bylo poškození nevinné obchodní lodě. Děla ŽEMČUGU však brzy zmlkla, neboť Rusům došla munice a námořníci se zatím marně pokoušeli sekerou vylomit zámek u předního magacínu.

Mezitím se začalo rozednívat, ale Müller se v přeplněném přístavu přesto obtížně orientoval a obával se torpédového útoku. Korzár za pomoci strojů provedl obrat a obloukem se znovu přiblížil k ochromenému křižníku. Hluk boje probudil posádky francouzských lodí, ale ty do boje nijak nezasáhly. Velitel dělového člunu D´IBERVILLE vyběhl na palubu, ale i jej zmátl falešný čtvrtý komín a domníval se, že „ŽEMČUG zahájil palbu na spojeneckou loď. Proto jsem nechal spustit čluny, abychom pomohli obětem tohoto nepochopitelného omylu.“ Rusové zatím dokázali vniknout do skladu střeliva, ale muniční výtahy nefungovaly a proto museli granáty k dělům dopravovat ručně. Hořící a rozstřílený ŽEMČUG se v 5:28 stal cílem dalšího torpéda, které jeho osud zpečetilo. Druhý „úhoř“ zasáhl křižník pod velitelskou věží a přivedl k výbuchu muniční sklad. Ohnivý sloupec vyšlehl do výše 150 m a loď zahalila oblaka kouře. Veterán z bitvy u Cušimy se rozlomil vedví a do minuty zmizel pod hladinou.

Image
Vrcholek stožáru potopeného Žemčugu

Nejnebezpečnější protivník byl zničen, ale Müller se rozhodl stejným způsobem vyřídit i D´IBERVILLE a na závěr potopit co nejvíc obchodních lodí. Slabě vyzbrojený dělový člun by se dozajista stal jeho další obětí, jenomže kapitán dostal hlášení, že k přístavu se blíží neznámý torpédoborec. Proto EMDEN zvýšil rychlost a zamířil na volné moře. Od břehu zatím odrazili zdejší rybáři, kteří z vody vylovili 254 ruských námořníků. Tehdy doběhl do přístavu i Čerkasov, jenž nevěřícně zíral na vrcholek stožáru označující místo, kde se potopil jeho křižník. Podle vlastních slov pomáhal při organizování záchranných prací, ale svou vinu tím odčinit nemohl.

Oním plavidlem, jež spasilo D´IBERVILLE nebyl torpédoborec, ale lodivodův člun. EMDEN začal střílet na vzdálenost asi 6000 m, avšak vzápětí Müller rozpoznal svůj omyl a palbu zastavil. Poškozený parníček zabočil vpravo a podařilo se mu doplout ke břehu. Na návrat do přístavu nebylo za plného denního světla ani pomyšlení, takže korzár spustil vlajku a odplul. Zklamaný kapitán nechal shromáždit své muže na palubě, ale úkolem patřičně vyšperkovat výsledek přepadu pověřil prvního důstojníka. Výřečný Mücke námořníkům sdělil, že zdolali protivníka nesoucího těžší děla a zvlášť zdůraznil, že se EMDEN stal prvním křižníkem, jenž dokázal torpédem potopit loď téže kategorie. Třikrát sláva císaři!

Brzy byla znovu vyhlášena bojová pohotovost. Od severu se blížil britský parník GLENTURRET s nákladem munice pro Singapur. To byla lákavá kořist. Němci spustili čluny a na palubu vyšplhalo přepadové komando. To však muselo GLENTURRET urychleně opustit, neboť na obzoru se ukázala neznámá válečná loď. V noci z 27. na 28. října hlídkoval před Penangem torpédoborec MOUSQUET, a protože korvetní kapitán Théroinn zaslechl dělostřelbu, rozhodl se zjistit příčinu nenadálého pozdvižení. V 6:50 Francouzi spatřili křižník plující severozápadním kurzem a usoudili, že to musí být ŽEMČUG přivážející vysvětlení ranní kanonády. MOUSQUET tedy vyvěsil francouzskou vlajku a zvýšil rychlost na 25 uzlů. Když Théroinn zjistil pravý stav věcí, bylo už na útěk pozdě. EMDEN také vztyčil válečnou zástavu a zahájil boj na distanci 4300 m. První dvě salvy nedoletěly, načež MOUSQUET vybočil ostře doleva a pokoušel se uniknout ke břehu. Němci si však kořist vyklouznout nenechali. „Při třetí salvě jsme zaznamenali 5 zásahů do trupu,“ uvedl Mücke, „následoval hrozný výbuch (…) a hustá oblaka kouře a uhelného prachu zahalila celou zadní část torpédoborce.“

Image
Torpédoborec Mousquet

Francouzi opětovali palbu z příďového děla ráže 65 mm a odpálili dvě torpéda. EMDEN však vyvázl bez úhony a jeho dělostřelci stříleli na ochromený torpédoborec jednu přesnou ránu za druhou. Po desáté salvě nařídil Müller nerovný boj přerušit, aby dal statečnému protivníkovi možnost čestné kapitulace. Théroinn však bílou vlajku nevyvěsil, načež opět zaburácela německá děla a na nešťastný MOUSQUET se snesl další příval oceli. Rozstřílený torpédoborec se potopil přídí napřed a vzal s sebou i těžce zraněného kapitána, jenž se nechal přivázat k velitelskému můstku. EMDEN zastavil stroje a spustil dva čluny s lékařem a zdravotním materiálem, aby bylo možné zraněným poskytnout první pomoc.

Sotva Němci vylovili trosečníky, spatřili další torpédoborec vyplouvající z Penangu. EMDEN zvýšil rychlost na 22 uzlů, ale pronásledovatele se setřást nepodařilo. To bylo nepříjemné, neboť místní radiotelegrafická stanice už stačila odvysílat zprávu o přepadení přístavu a torpédoborec mohl na stopu korzára navést další nepřátelské lodě. Müller se jej rozhodl vylákat na širé moře a zničit, ale k dalšímu boji už nedošlo. V 10:00 křižník skryla náhlá tropická přeháňka, takže jej Francouzi ztratili z dohledu a pronásledování vzdali. Němci se nyní mohli věnovat péči o zajatce. Z moře vytáhli 36 námořníků, a protože mnozí utrpěli vážná zranění, měli lodní lékaři plné ruce práce. Přes veškerou péči ještě tři muži zemřeli a kapitánu Müllerovi připadla smutná povinnost vést pohřební obřad. Těla padlých nepřátel zašili do plachtoviny, zahalili francouzskou vlajkou a s veškerými vojenskými poctami svěřili moři. Zbylé zajatce převzal 30. října britský parník NEWBURN a vysadil je na Sumatře.

Bitva u Penangu skončila jasným vítězstvím Němců, kteří sami neutrpěli ani škrábnutí. Citelné ztráty zaznamenaly posádky potopených lodí. Francouzi přišli o 37 (také se uvádí 42) mužů, kdežto zkázu ŽEMČUGU podle ruských zdrojů nepřežilo 88 námořníků. Korzár dosáhl skvělého vítězství a novináři oslavovali jeho nejnovější kousek. Potěšený císař Vilém II. počátkem listopadu udělil Müllerovi Železný kříž I. třídy, zatímco zbývající důstojníci a 50 vybraných námořníků dostalo Železný kříž II. třídy. Posádka se však ze svého úspěchu dlouho neradovala. Velitel se rozhodl zničit kabelovou stanici na Kokosových ostrovech, jenomže tentokrát padla kosa na kámen a EMDEN musel podstoupit souboj s australským lehkým křižníkem SYDNEY a svému silnějšímu protivníkovi podlehl.

Image
Památník padlých ruských námořníků v Penangu

Mrtvé námořníky z posádky ŽEMČUGU pohřbili na místním hřbitově a přeživší nalodil pomocný křižník OREL a dopravil do Vladivostoku. Zato, že upřednostnil plnění manželských povinností před povinnostmi velitele, stanul Čerkasov před vojenským tribunálem a obvinění neunikl ani Kulibin. Odsouzení si měli odpykat tři a půl, respektive jeden a půl roku vězení, pozbyli svá šlechtická práva a museli vrátit udělené řády a medaile. Car Mikuláš II. však trest vězení zrušil a degradovaní provinilci dostali příležitost své pochybení odčinit na pozemní frontě, kde se brzy vyznamenali.

OREL se do Penangu koncem r. 1914 vrátil a Rusové z vraku zachránili jedno dělo ráže 120 mm, kulomet, zaměřovače a světlomet. Zároveň zesnulým kamarádům postavili kamenný kříž, jenž byl později ještě několikrát zveleben. Pomník návštěvníkům Penangu dodnes připomíná tuto tragickou událost a naposledy památku padlých krajanů uctil novodobý car Vladimír Putin při státní návštěvě Malajsie v r. 2003.

Použité zdroje:
D. van der Vat: Poslední korzár. Paseka 2002.
К. П. Пузыревский: Повреждения кораблей от подводных взрывов и борьба за живучесть. Leningrad 1938.
Р. К. Лохнер: Последний джентльмен войны. АСТ 2004.
Х. Мюккэ: Крейсер Эмден. Petrohrad 1995.
А. Больных: На океанских просторах. Moskva 2000.
Дж. С. Корбетт: Операции английского флота в первую мировую войну. Minsk 2003.
Ж. Блон: Великий час океанов. Славянка 1993.
Морская коллекция 2005/1.
Стапель 2004/2.
Гангут 2003/34.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.



Naposledy upravil jarl dne 9/3/2016, 10:52, celkově upraveno 2 krát
Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 17/11/2013, 18:39  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dobrý a napínavý článek. No, Rusové zase ukázali tu svou lehkovážnou povahu - nejdřív stakan vodky, pirohy, devuška až potom povinnosti. Mr. Green

citace:
Velitel se rozhodl zničit kabelovou stanici na Kokosových ostrovech, jenomže tentokrát padla kosa na kámen a EMDEN musel podstoupit souboj s australským lehkým křižníkem SYDNEY a svému silnějšímu protivníkovi podlehl.


Jarle, o konci Emdenu víc nevíš? Jak to probíhalo a byl potopen? A co kapitán?


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 17/11/2013, 20:43  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

O bitvě u Kokosových ostrovů chci časem napsat samostatný článek, takže odpovím jen stručně. Emden napadl 9. listopadu kabelovou stanici na Kokosových ostrovech. Výsadkové skupině (50 mužů) velel první důstojník Mücke, jehož muži poničili zařízení stanice, ale její personál ještě stačil odeslat zprávu o napadení. Shodou okolností se kolem Kokosových ostrovů plavil spojenecký konvoj s australskými a novozélandskými vojáky, jehož velitel vyslal k ostrovům australský lehký křižník Sydney. Bitvu rozhodla 152mm děla, proti nimž Němci neměli moc šancí na úspěch, takže Müller s poškozeným Emdenem najel na pobřežní útes. Celkem zemřelo 131 Němců a tři najatí Číňané. Müller a ostatní přeživší námořnící skončili v zajetí, ale Mückeho výsadkový oddíl dokázal z ostrova uniknout na ukořistěném škuneru Ayesha a nakonec se jim podařilo dostat až do Istanbulu a následně se vrátit do Německa.

Image
Vrak Emdenu

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/11/2013, 22:41  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Hezkej příběh, je dobře, žes ho připomněl. Mě se příběh Emdenu promítl před měsícem, když jsem stál metr od lodního zvonu z Emdenu a - no, asi jsem se moc inteligentně netvářil...


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 07:47  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Stavebnici Emdenu 1/350 dělal Revell, byla prej docela povedená. K potopení Emdenu se váže i výroba jakýchsi specifických medailí či snad pamětních mincí.
Co se týká klasických stavebnic ruských lodí, nabídka je bídná, budoucnost snad přinese něco zajímavého.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 12:09  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Destroyman napsal:
Hezkej příběh, je dobře, žes ho připomněl. Mě se příběh Emdenu promítl před měsícem, když jsem stál metr od lodního zvonu z Emdenu a - no, asi jsem se moc inteligentně netvářil...

A nemáš nějakou fotku toho zvonu?

Střelec - mám v počítači obrázek Mückeho pamětní medaile, kterou dostal za svůj dobrodružný únik z Kokosových ostrovů. Tuším, že takovou medaili dostali i všichni jeho muži, ale to bych musel někde dohledat.
Image

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 12:33  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Fotku bohužel nemám, nemělo to cenu. Ten zvon totiž mají Němci za sklem a světlo je jen z bodovek v místnosti bez oken. Navíc se tam nesmí fotit bleskem. O fotku jsem se sice pokusil, ale byla na ní jen rozmazaná žlutá šmouha. Ovšem jestli někdy zavítáš k nám na drsný sever, dej vědět, udělám si čas, sjedem do Drážďan a můžeš se taky pokochat. A krom toho si můžeš třeba šáhnout na raketu V-2, miniponorku Marder nebo na dělovou věž z torpédoborce třídy Fletcher a představit si, jak kostila kamikaze někde u Okinawy.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 13:43  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nevadí. To muzeum v Drážďanech by určitě stálo za návštěvu, ale v dohledné době to nevidím moc nadějně.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 14:11  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No - někde jsem četl, že Australáci ve vraku Emdenu našli menší poklad stříbrnejch či zlatejch mincí a nadělali z nich pamětní medaile tím, že je "rozšířili" o pásek s pamětním nápisem a datem souboje.
Ta Mückeho parta - nezfilmovali jejich anabázi Němci někdy v posledních letech? Někde na webu jsem zahlíd nějaký odkazy a záběry (možná šlo o hranej dokument), ale nevím, jestli tady, na Palbě, nebo někde jinde. Vraceli se jako bojová jednotka přes turecký državy a zřejmě si to nezadalo s dobrodružstvím Lawrence z arábie...


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 14:19  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Takže jakýsi film Němci vyplodili před nedávnem:
http://www.fdb.cz/film/die-manner-der-emden/tisk/82234


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 14:31  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

A ještě křižní Sydney a pamětní medailony:
http://www.navy.gov.au/hmas-sydney-i


  
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 15:22  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Odkaz od Střelce o křížníku Sydney článek výborně doplňuje, ale už se těším na pokračování v podání Jarla a taky opisu dobrodružné cesty Muckeho.


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 15:53  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Michale a tohle jsi viděl? Bohužel, na youtube je to jen v němčině.


Link


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 18/11/2013, 18:08  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ty odkazy od Střelce a Destroymana jsou perfektní! Musím si to pořádně projet. V tom německém dokumentu sice rozumím jen každému desátému slovu, ale záběry jsou to vážně moc pěkné.

Stuka - pokračování o bitvě u Kokosových ostrovů určitě bude, ale jestli napíši i něco o té Mückeho anabázi, to se ještě uvidí, protože nenám dost zdrojů. Zatím mám jenom to co napsal van der Vat a Lochner, což mi příjde dost málo.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 20/11/2013, 12:23  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ze kdy je ta fotka Žemčugu? Vypadá, jak kdyby měl uprostřed namalovanej terč....


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75396 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2088s ][ Queries: 19 (0.0295s) ][ Debug on ]