Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 19/3/2014, 22:06  Předmět:  Z historie námořní navigace Odpovědět s citátemDolůNahoru

Z historie námořní navigace

Image

Něco málo přidám pro námořníky. Na své si přijdou ale jenom ti, co nemají peníze, takže se plaví na staré bárce s vesly a potřebují pár praktických a hlavně levných rad, jak nenarazit a nezabloudit.

Jak změřit hloubku.

Námořník může určit nejen hloubku a tvar dna, ale i jeho složení a to s pomocí jednoduché olovnice. Jde o závaží (původně kámen, později závaží z olova nebo železa), které se používalo od pradávna a které mělo hmotnost podle toho v jaké hloubce se měřilo. Pro malou hloubku stačilo pár kilogramů těžké závaží, pro hloubku 100 sáh i závaží nad 20 kg. Šňůra, na které viselo závaží se měřilo na sáhy, původně podle délky rozpažených paží (cca 1,83 m). Olovnice se spouštěla na dno moře a nesloužila jenom na zjištění hloubky, ale také poskytla informaci, jaký charakter má dno. Dolní část olovnice byla opatřena důlkem, který se vymazal lojem. Na loj se nalepil vzorek ze dna a tento údaj se nanesl také do lodního deníku. Při plavbách při pobřeží byly tyto informace velmi důležité a byly uvedeny i v mapách. Takže při číslech o hloubce lze nalézt tyto zkratky: S (sand) značí písek, M (mud) bahno, St kameny, Sh lastury, Co korál atd. Šňůra s olovnicí byla počátkem 17.století doplněna o barevné značky tvořené z kůže a plátna, které se časem normalizovaly. Takže např. pětadvacet sáhů dlouhá šňůra s olovnicí v Británii měla už zač. 18.stol. tuto podobu (průběžně se mohla měnit): ve dvou sázích měla dva proužky kůže, ve třech sázích tři proužky, v hloubce 10 sáhů čtverec kůže, bílé plátno v pěti a 15 sázích, červený praporek v sedmi a 17 sázích, modrý šerž ve 13 sázích a kus provazu se dvěma uzly ve dvaceti sázích. Hloubka se tedy dala určit i v noci podle tvaru nebo materiálu značek. Při měření v klidové poloze lodi se hloubka zjišťovala pouhým odečítáním značek z provázku, ale při pohybu lodi bylo třeba kalkulovat danou rychlost.

Jak změřit rychlost a proč se rychlost lodi udává v uzlech.

Image

K tomu budeme potřebovat taky jenom provázek a dřevěnou destičku, ale za přesnost neručím. Anglický vynález zv. log byl určený k měření rychlosti plavidla a tedy i k jím upluté vzdálenosti. První zmínka o tomto nástroji se objevuje v r. 1574 v knize „A Regiment fot the Sea“ od Williama Bournea. Log tvořila 10-12 mm tlustá destička z bukového dřeva ve tvaru čtvrtkruhu o poloměru cca 15-20 cm, na spodní straně zatížená olovem. Tato destička – ve všech třech rozích provrtána - byla připojena k hlavní vlečné šňůře třemi šňůrkami. Když byl log hozen přes palubu, plaval díky olověnému závaží na okraji oblouku kolmo k hladině. Na vlečné šňůře, navinuté na dřevěné cívce, byly ve stejné vzdálenosti (asi 48 stop) od sebe uzly. Když log dopadl do vody, námořník otočil půlminutové přesýpací hodiny. Počet uzlů na šňůře, které se odvinuly během půl minuty, udával rychlost lodi (v propočtu) v námořních mílích za hodinu. Tímto způsobem byla ovšem rychlost plavidla nadhodnocena, protože námořní míle má asi 6.080 stop. Vyděleno 120 (30 sekund je 1/120 hodiny), by vzdálenost mezi uzly musela být větší. Ale námořníci pro snadnější počítání použili mezi uzly vzdálenost 48 stop, což je 8 sáhů. Pokud se neodvinula celá vzdálenost mezi dvěma uzly, dělila se osmi a jedna osmina se rovnala jednomu sáhu.

Log se používal i na měření rychlosti mořského proudu. Z plavidla se spustil člun a dostatečně se vzdálil. Znehybnil se na hladině tím, že spustil na provazu do hloubky asi 150 metrů těžký železný kotel naplněný zátěží. Směr šňůry logu určil i směr proudu.

Jak změřit zeměpisnou šířku.

Stačí mít jednu hůl, nebo zase destičku s provázkem – můžete si vybrat. Hůl se nazývá Jakubova a s její pomocí se měřila výška hvězdy nad horizontem. Jde vlastně o pravítko asi 70-100 cm dlouhé opatřené kolmým posuvným ramenem se stupnicí. Hůl se přiložila k oku a zaměřila na horizont. Posuvným ramenem se pohybovalo tak dlouho, dokud se na jeho konci nezaměřila hvězda. Stupnice na rameni udávala výšku hvězdy nad horizontem.

Image

Moudří Arabové poskytli jinou pomůcku, kterou používali při cestách přes poušť. Jde o kamal – dřevěnou destičku s provázkem, s pomocí kterého Vasco de Gamma doplul do Indie. Spodní hrana kamalu se ztotožnila s horizontem. Pozorovatel při měření měl v ústech provázek na němž byly uzly. Každý uzel představoval zeměpisnou šířku známého přístavu. Na konci provázku byla dřevěná destička. Poloha Polárky umožňovala určit kurs lodi. Jestliže se Polárka objevila nad kamalem, přístav byl jižněji, ve čtverci naopak severněji. Splývala-li Polárka s horní hranou kamalu, pak přístav měl stejnou zeměpisnou šířku.

Image

Jak změřit zeměpisnou délku.

Nepotěším, ale tu nelze změřit se žádnou destičkou. Doporučuji udržovat stálou zeměpisnou šířku a plout pořád na západ (nebo východ), určitě někam dorazíte.

Image

Zde vidíte kamal i log.

Zdroje:
http://krasajachtingu.cz/2014/02/24/historie-navigace-lodni-denik-z-endeavour-2-cast-2/
http://www.zememeric.cz/1+2-99/filatelie.html
http://www.plavidla.cz/view.php?cisloclanku=2004111901&PHPSESSID=a6899e3feb73991ad9cad9ddad3e1bf1
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1246984413


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/3/2014, 22:41  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Taky něco dodám. Žil byl jakýsi kormidelník mississippských parníků jménem Samuel Clemens. Nevedlo se mu zle, ale když vypukla válka Severu proti Jihu a doprava na Mississippi se zastavila, musel se poohlédnout po jiné práci. Nakonec se začal živit jako novinář. Protože se z nějakých důvodů nechtěl pod články podepisovat svým občanským jménem, zvolil si pseudonym Mark Twain - což v hantýrce mississippslých lodníků znamenalo "dva sáhy", tedy něco jako "plout se ještě dá, ale musíme dát bacha!".

A ještě jednu (snad) zajímavou věc přidám. Asi každý zná úsloví: "Vine se to jako červená nit", ale asi se moc neví, z čeho to vzniklo. Kdysi dávno, v době plachetnic, bylo na lodích zapotřebí spousty všelijakých provazů a lan. Protože se vyráběly ručně, byly dost drahé a námořníci je rádi kradli a prodávali kapitánům jiných lodí. Nejvíc se samozřejmě kradlo z eráru, tedy z válečných lodí. Kradlo se v takové míře, že některé lodě ztrácely bojeschopnost a s tím se museli začít zabývat páni admirálové v Londýně. A ti vymysleli jednoduchou, ale sakra účinnou věc. Všechny erární zakázky musely v sobě mít zakomponovanou jednu červenou nit po celé délce provazu. Pokud se takový provaz našel na civilním plavidle, jednalo se o prokázaný trestný čin krádeže a ten se tehdá trestal oběšením. S krádežemi lan byl od té doby konec.


  
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 19/3/2014, 23:16  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No, doplnil jsi mi vzdělání. To jsem fakt nevěděla, že Mark Twain byl 2 sáhy a ta červená nit proč se vine.
Přidej ještě něco.
Mě se nepodařilo nic najít, jenom zase ten alkohol se mi sem vecpal- prý grogu se říká podle nějakýho britskýho námořního admirála, kterýho přezdívali Old Grog -asi byl abstinent Mr. Green


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/3/2014, 23:47  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nó... neprovokuj... Mr. Green
chápu, že narážíš na můj nevalný článeček z jistého nejmenovaného fóra - před nějakou dobou hanebně smazaný - ale nakonec mě Střelec ukecal a dal jsem ho sem: http://vojna.net/portal/viewtopic.php?t=2309


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 20/3/2014, 09:50  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zeměpisná délka se určovala před zavedením chronometru takzvaným "nautickým spočtením". Vycházelo se z pravidelně měřené rychlosti, zaznamenávaného kursu a dalších veličin, pro které existovaly speciální tabulky (různé námořní almanachy). Dost důležitej je pro to čas, což znamená správně obracet přesýpací hodiny - jak ty lodní, tak malé čtrnáctivteřinové při měření rychlosti logem (obrátit je brzo nebo pozdě znamená chybu o několik uzlů nahoru, nebo dolů). S přednáškami o historii navigace objíždí Země České Petr Scheirich, astronom z Ondřejova a zároveň vrchní navigátor La Grace.


  
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 20/3/2014, 16:37  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

citace:
S přednáškami o historii navigace objíždí Země České Petr Scheirich, astronom z Ondřejova a zároveň vrchní navigátor La Grace.

Zachytila jsem to už při hledání info na netu, že v tomto vlákně na astronomickém fóru o astronavigaci je nejen info o přednáškách, ale
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1246984413/45
se baví (všechny 4 stránky jsou zajímavé) o sestrojení a používání starých navigačních nástrojů - těch, co jsou v mém článku i složitějších jako je astroláb a sextant.
Sice nemám znalosti uživatelů toho fóra, ale přesto jejich nadšení sdílím. Vyzkoušet si staré navigační postupy, případně mít doma svůj vlastnoručně vyrobený sextant - to je hezká záliba.


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 21/3/2014, 08:08  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Navigace "na stylovku" je dost náročná záležitost. Klasickej oktant ze dřeva a mosazi je proti modernímu sextantu dost rozměrný a těžký zařízení a nevypíchnout si oko při měření "Jakubovou holí" je docela honička i na suchu, natož na houpající se palubě...
Praktické ukázky se dají dohnat na youtube.


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 21/3/2014, 10:16  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Pár záběrů na dobové měření se dá najít v tomhle záznamu:
http://www.youtube.com/watch?v=EIAk8IVkhpU


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75366 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 3.4351s ][ Queries: 19 (3.2713s) ][ Debug on ]