Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/6/2014, 22:11  Předmět:  Nebeský jezdec-Ladislav Kadlec Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nebeský jezdec-Ladislav Kadlec


Jak jsem slíbil,tak článek o jednonohém československém letci je tu.


Jediným československým letcem ,který navzdory svému handicapu operačně létal ,byl palubní střelec 311.bombardovací perutě ,který se jmenoval Ladislav Kadlec.Byl těžce raněn ve vzdušném souboji a později mu byla amputována pravá noha pod kolenem.Navzdory tomuto zranění se dokázal Ladislav Kadlec vrátit zpět do střelecké věže pozdějších bombardérů.Ale popořadě.

Ladislav Kadlec se narodil 4.dubna v Brankovicích u Vyškova.Absolvoval měštanku a poté se vyučil holičem.U letectva za první republiky nesloužil,normálně absolvoval běžnou vojenskou službu u pěchoty a do civilu odešel se svobodnickou hodností.Po okupaci zbytku Československa Kadlec republiku opouští dne 24.června 1939 a utíká tak jako většina do sousedního Polska.Byl zařazen do sběrného tábora v Bronowicich.Tak jako většina čs.vojáků ,tak i Kadlec odplouvá do Francie .Samozřejmě jej neminula Cizinecká legie a to až do vypuknutí války.V září 1939 byl Kadlec uvolněn z legie a nastoupil do výcvikového tábora čs.vojska v Agde.Konečně v lednu 1940 byl Kadlec už v hodnosti desátníka přeložen k 3.pěšímu pluku ,u něhož byl zařazen jako velitel kulometného družstva.Jeho četě velel tehdy ještě docela neznámý a později velice známý Slovák -Josef Gabčík.Určitě vám to jméno něco říká.Josef Gabčík už tehdy Kadlece hodnotil jako výborného kamaráda ,který je naprosto spolehlivý ,veselý ,klidný a obětavý.

Po zhroucení Francie se dostal do Velké Británie ,kde absolvoval kurz palubního střelce .Poté byl zařazen samozřejmě k 311.československé bombardovací peruti .Měl už hodnost seržanta a k peruti nastoupil 3.listopadu 1940 ovšem ještě ne do bojových akcí,nýbrž do výcvikové letky,kde se právě připravovali a sehrávali budoucí osádky bombardérů.Svůj první bojový křest seržant Ladislav Kadlec prodělal v noci 1.března 1941 v osádce Oldřicha Helmy,náletem na přístav Boulogne ve Francii.


[img]Image[/img]



Potom následovalo ještě 19 náletů ,především nad Německo.Dvacátý nálet se stal pro Ladislava Kadlece osudným.V noci z pátého na šestého července roku 1942,vyslalo Britské bombardovací letectvo 29 bombardérů typu Whitley a 65 Wellingtonů nad německý Münster.Na tento nálet vyslala 311.bombardovací perut 10 svých Wellingtonů.V osádce Karla Schoře letěl ve své zadní střelecké věži i Ladislav Kadlec.Zde je třeba jmenovitě vyjmenovat všechny členy osádky.

kapitán letadla,první pilot-Karel Schoř
druhý pilot- Miroslav Jindra
radiotelegrafista-František Doležal
navigátor-Josef Motyčka
přední střelec- Pavol Kudláč
zadní střelec-Ladislav Kadlec

Tato osádka pod vedení Karla Schoře létala na bombardéru typu Vickers Wellington Mk.IC s označením R1451 KX-P,jako Pony.

Všech deset československých Wellingtonů se na Münsterské nádraží dostalo a úspěšně odbombardovalo.Problémy začaly až při zpátečním letu.Ve 2 hodiny 28 minut nad Nizozemím poblíž města Alkmaar zaútočil na “Ponyho” noční stíhač identifikovaný posádkou jako Messerschmidt Me 110.První dávka přořízla tmu,druhou dávkou německý stíhač probil nádrže ,zasáhl podvozek a gumovou dinghy.Oba palubní střelci,jak Kudláč tak Kadlec,svůj poškozený stroj udatně bránili.Třetí dávku poslal německý noční stíhač přímo do Kadlecovy zadní věže,kterou těžce poškodil.V domnění že je zadní střelec vyřazen z boje,se přiblížil k zadní části letadla a chystal se zasadit smrtící úder.Jenomže najednou se z oné věže ozvala střelba a německý stíhač to dostal do levého motoru,který začal hořet.Stíhačka se přetočila a zmizela v hloubi tmy.

Ladislav Kadlec byl ovšem těžce raněn.Zde budu citovat knihu, ze které jsem čerpal,pro větší autentičnost,protože se mi to zdá vhodnější.

V bombardéru se rozhostilo tíživé ticho.Vnitřek je plný čpavého zápachu po střelném prachu.Zadní střelec!volá Schoř naléhavě do sluchátek .Zadní střelec ,hlaste se!Co je s vámí?Útočí na vás ještě někdo?
Místo odpovědi zazářila v pilotní kabině červená poplašná žárovka.Zadní střelec Ladislav Kadlec oznamuje kapitánovi,že je zasažen a raněn.Schoř ihned přikazuje Doležalovi a Motyčkovi ,aby šli postiženému na pomoc a přesvědčili se o jeho stavu.Radiotelegrafista s navigátorem se však marně dobývají do zadní věže,elektrický mechanismus je poškozen.Slyší z druhé strany Kadlecův hlas ,uklidnují se trochu-je při vědomí,snad ani zranění nebude tak těžké.

Nějakou chvíli trvá ,než se podaří ručně otevřít přístup.Zadní věž je celá v dýmu-je těžce poškozená,vybuchly tu dva granáty.Pláty krytu jsou zprohýbány ,z přeseknutého tlakového potrubí vytéká na podlahu hustý bezbarvý olej.Uprostřed ,připoután na ke svému sedadlu ,sedí v křečovité poloze Ladislav Kadlec.Jeho pravá noha je nepřirozeně skloněná,pryští z ní praménky krve,které se slévají s olejovou kaluží.
Oba muži rychle vynášejí raněného z věže a ukládají na provizorní lůžko uprostřed trupu.Doležal ,který má kurz první pomoci,rozstřihl Kadlecovi nohavici.Z otevřené rány ční pahýl přeražené kosti.Kadlec zůstáva při plném vědomí.Zatímco mu kamarád obvazuje nohu,aby zmenšil ztrátu krve,vypráví-”Útočil z dola.Prozradil se ve tmě ,hlavně plameny z výfuků a střelbou.Pak zasáhl naplno věž.Kanonem.Ucítil jsem palčivou bolest v holeni,ale neztratil jsem vědomí.Němec si asi myslel ,že je se mnou konec,vyletěl nahoru…….Měl ten nálet zezadu dobře vypočítaný.No a já jsem ho předešel.Našel jsem si ho v zaměřovači,byl tak blízko,že se mi tam celý ani nevešel.A další už víte,jenom škoda ,že jsem ho neviděl dopadnout na zem,mohli jsme si ho připsat na konto.
[/color]


Wellington KX-P jako Pony

Image

Tolik k souboji.Jenom ještě dodám ,že ani ta zpáteční cesta nebyla růžová.Oba piloti se snaží z poškozeného Wellingtonu vyždímat maximum,jelikož jde o záchranu jejich kamaráda.Kadlecův stav se zhoršuje.Od bolesti mu sice dali morfium,ale noha rudne a natéká a rána krvácí.Ladislav Kadlec dostává horečku.Na letišti East Wretham už je čekají.Jenomže je tu další problém.Tentokrát s podvozkem.Kontrolka signalizuje ,že je něco s podvozkem.Druhý pilot Jindra se snaží zjistit závadu a hlási Karlu Schořovi,že je prostřeleno pravé kolo.Pony musí jít na další okruh.Ale co ted?Druhý pilot zkouší použít ruční pumpu,ale kolo zůstává splasklé.Schoř řeší dilema .Přistání s poškozeným kolem může skončit katastrofou.Jedině seskok padákem.Ale Láda Kadlec vyskočit nemůže.Nakonec zariskuje a Welllington jde na přistání.Na letišti se sjíždí požární a záchranné vozy.

Nakonec vše dopadlo dobře.Přistání se povedlo.Welligton se naklání na stranu a otočí se doprava kolem své osy a zastavuje.Letci vynášejí těžce raněného kamaráda a ihned ho předávají do sanity.To už je Ladislav Kadlec v bezvědomí.

Karel Schoř podává hlášení o letu a končí těmito slovy-Pouze díky mimořádné odvaze a obětavosti všech členů posádky,kteří prokázali výtečnou práci,mohl jsem letoun dovést bezpečně domů.


Ladislavu Kadlecovi musela být amputována pravá noha pod kolenem.Za tuto akci byl Kadlec ještě v nemocnici povýšen do hodnosti rotmistra a vyznamenán druhým Československým válečným křížem a Československou medailí Za chrabrost.Kadlec se v nemocnici rychle zotavuje a již ke konci roku 1941 mu připjali protézu.Pilně se sní učil chodit a dokázal to.Naučil se chodit tak,že málokdo by poznal že má protézu.Z nemocničního ošetřování byl propuštěn 6.února 1942..Hlásil se u své mateřské peruti.Jenže co s ním?Nabízeli mu místo instruktora ,ale Ladislav Kadlec odmítnul.Chtěl bojovat a tvrdě si za tím šel.Údajně prohlásil ,že půjde třeba za samotným králem,aby dostal povolení.Nakonec se mu to povedlo a Kadlec se zas dostal do operační činnosti.Mezitím však 311.perut byla přeřazena z Bombardovacího letectva k Pobřežnímu letectvu,takže Lada Kadlec už nelítal nad okupovanou Evropu,ale nad moře,kde se hledali ponorky.Za své kulomety opět znova zasedl 25.září 1942 v osádce Františka Bulise.Ladislav Kadlec létá jako střelec na patroly nad Biskají.Prochází postupně několika osádkami.Dalšího válečného úspěchu dosahuje v osádce Metoděje Šebely,kdy dne 10.dubna 1943 napadli jestli jsem to dobře pochopil německý lamač blokády -lod Himalaya,která byla chráněna třemi torpédoborci a třemi bojovými čluny.Doslova to byl sebevražedný útok,jelikož Wellington útočil v silné palbě nepřítele.Šebelův Wellington útočil ve vražedné palbě ,která mu vyřadila jeden motor ,přesto uspěšně odbombardoval a lod dostala pravděpodobně přímý zásah.Letadlo se vrátilo na základnu pouze s funkčním pravým motorem,na který musel uletět 306 mil.

Dalším velikým úspěchem,na kterém se Kadlec podílel tentokrát v osádce Stanislava Huňáčka,bylo úspěšné napadení ponorky přesně o měsíc později a to 10.května 1943.Akorát tu mám menší rozpor.V jedné knize se uvádí ,že to byla německá ponorka-typ jsem nezjistil .Jiný zdroj zase uvádí ,že to byla italská ponorka Enrico Tazzoli.To už bude asi práce pro Destroye.
Ponorka měla být údajně potopena ,jestli jsem to dobře pochopil.Soudím tak podle hlášení,které je v knize popsáno.

Mezitím se 311.perut přezbrojila s dvoumotorových Wellingtonů na čtyřmotorové Liberatory a Ladislav Kadlec dál sedí za svými kulomety ve věži a patroluje nad Biskají.Konce války se však nedožil.Na svůj poslední bojový let nad Biskaj proti ponorkám se vydal v osádce Otakara Žanty dne 13.března 1944.Letadlo s československými letci se ale domů nevrátilo,Zmizelo někde v moři.Pravděpodobně jej sestřelil německý dálkový stíhač.A tak Ladislav Kadlec spí svůj věčný sen někde v Atlantiku……..


Jelikož jsem nikde nenarazil na fotky onoho lamače blokády a případně té italské ponorky ,byl bych rád kdyby mi Destroy nebo jarl pomohli a nějaké obrázky sem potom v komentářích vložili.Rád bych se na to podíval.Pokud teda něco pořádného existuje.



Zdroje-Eduard Čejka-Zlomená Křídla
Jiří Rajlich-Na nebi hrdého Albionu,díl 2 a 7.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/6/2014, 22:37  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ta ponorka byla asi německá. Podle regiamarina.net Enrico Tazzoli ještě 10. května kotvila v Bordeaux, vyplula teprve 16. května, ale už 17. se neozývala. Patrně ji potopil americký torpédoborec Mackenzie, který právě 16. května zaznamenal sonarový kontakt, shodil dvě hlubinné nálože a pak kontakt ztratil.

Jinak jsem rád, že jsi sem toho českýho Meresjeva dal. Mno a ten lamač blokády Himalaya - koukni do Rajlicha, Na nebi hrdého Albionu, tuším díl 4, je to někde na konci v souvislosti s potopením lamače blokády Alstrerufer. Exclamation


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/7/2014, 11:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No ještě jsem přišel na to ,že Kadlec se zúčastnil i zničení německé ponorky U 966 někde u španělských břehů.Největší podíl na jejím zničení má Žantův Liberator a to 50%,ve kterém byl Kadlec zadním střelcem.Takže ten kluk se opravdu nenudil.Bylo to 10.listopadu 1943.

Ten 4. díl do Rajlicha nemám.Zrovna ten mi chybí.Jinak mám všechny.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 1/7/2014, 16:20  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Článek jsem si se zájmem přečetl a dodávám jeden z požadovaných obrázků. Bohužel fotku toho lamače blokády Hymalaya nemám.

Image
Enrico Tazzoli

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/7/2014, 17:30  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak chlapi ,jak to teda vlastně je s těma ponorkama. Cool Cool Cool Cool
Rajlich ve svém druhém díle píše ,že by to měla být ta Enrico Tazzoli.
podle Destroye a jiného zdroje Válka.cz byla ponorka ztracena mezi 16-24 .květnem 1943.Pravděpodobně onoho 16.5.
Zde jsem zase našel ,že jednu ze tří ponorek třídy CALVI potopil bombardér 311.perutě.Což je asi ona .
Koukněte zde ,je to třída CALVI.
http://www.silenthunter.cz/shcz/itasubs.php

MÁTE TO ZA DOMÁCÍ ÚKOL Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/7/2014, 19:41  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Marťasi, já nevím. On si vlastně může každej vybrat. První tři týdny května 1943 byly pro ubootwaffe dosud nepoznanou katastrofou. Němci v té době přišli o víc než 40 ponorek a na jedný z nich zahynul dokonce Donitzův syn! Takže je velmi dobře známo, které ponorky se nevrátily, ale kdo je přesně kdy dostal, toť v některých případech těžko říci.
Ovšem na Tazzoliho bych ten Huňáčkův úspěch asi přece jen neviděl. Italové přece musí vědět, kdy jejich ponorka vyplula - jinak by museli být úplně blbí! Mr. Green
Jo a něco o tý Himalaye je tady: http://vojna.net/portal/viewtopic.php?t=2270


  
Stuka
Unteroffizier



Založen: 09. 08. 2012
Příspěvky: 791
Bydliště: lesy a hory
14046.52 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 1/7/2014, 20:36  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tahle stránka tě Martasi snad zaujme, ale asi ji znáš
http://fcafa.wordpress.com/2013/12/27/70th-anniversary-of-the-alsterufer-sinking/
ale ta Himalaya byl italský lamač blokády, nebo ne? Aspoň to všude uvádějí, anebo hledám jinou Himalayu. Mr. Green


 Pohlaví:Žena  OfflineOsobní galerie uživatele StukaZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/7/2014, 08:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Destroyi-vždyt je to jedno,ty ztráty jak píšeš byly v tom období hrozné.Na ten odkaz jsem kouknul a jestli jsem správně četl tak Himalaya byla zasažena při cestě do Japonska a po zásahu se doploužila do Bordeaux.To jsem nevěděl,já měl za to že plula z Japonska a taky jsem si myslel že byla potopena,ale jak tak čtu tak asi ne.

Stuka -ten odkaz je fakt dobrej,pěkné záběry hořícího Alsteruferu.Vidím to prvně tak hezky vyfocené a popsané dokonce i v češtině.Fakt pěkné


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 3/7/2014, 16:12  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zajímalo by mě kolik Ladislav Kadlec vlastně absolvoval bojových letů. Dá se to někde dohledat?

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/7/2014, 22:39  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to ti řeknu naprosto přesně ,celkem 48.Dvacet do onoho úrazu a potom zbytek,než padl.


  
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 4/7/2014, 00:24  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Děkuji, 48 bombardovacích letů je slušné číslo. Škoda, že se od něj nakonec odklonila štěstěna a nedočkal se konce války.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
jarl
Obergefreiter


Věk: 45
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 1005
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17715.18 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 6/11/2015, 17:08  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak uplynul nějaký čas a obrázek lamače blokády Himalaya je na světě, byť nepříliš kvalitní. Oskenoval jsem jej z knihy S RAF proti ponorkám od Karla Černého.

Image

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

68512 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.7918s ][ Queries: 19 (0.0852s) ][ Debug on ]